Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #5931  
Old 02-10-2010, 09:50 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Originally Posted by strebo
^^ Någon som vaknade på rätt sida imorse?
Nej då, insåg bara hur mycket jag inte tycker om den där snubben...
 
  #5932  
Old 02-10-2010, 10:16 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Originally Posted by Ludas
Nej då, insåg bara hur mycket jag inte tycker om den där snubben...
Vem? Britten?
 
  #5933  
Old 02-10-2010, 10:20 AM
Chubster's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Mar 2008
Location: Helsinki
Posts: 302
Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!
Originally Posted by Nicke
Ser man på fan, en annan finnjävel som tappat bort sig till "rikets västra halva"

(är alltså även själv från Helsingfors, var jag spenderar nuförtiden halva min tid)
Hehe joo tänkte komma och se hur det ser ut här, är nog för den delen endast här tills sommaren (e på utbyte, kom int så värst långt från Hfors ). Eller hittar jag ett lämpligt sommarjobb tänkte jag stanna kvar.
 
  #5934  
Old 02-10-2010, 12:57 PM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox
Vem? Britten?
Ja...
 
  #5935  
Old 02-10-2010, 01:01 PM
mbolo's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2008
Posts: 1,265
mbolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox


Årets hittills bästa post!

Helt sant - det är verkligen ingen rödljusräser och verkligen ingen titta-på-mig-och-min-fläsk. Samtidigt stör det mig att inte höra motorn över huvudtaget när inte rutorna är nere eller takluckan öppen - då kan jag ju lika väl ha köpt en 2.8 FSI. Det stör mig också att Svensk ÅF för MTM är Dahlbäck, och säga vad man vill om den gubbens kreationer men de är inte världsmästare på kundservice direkt. Vad jag förstår så finns det två alternativ - antingen bypass'a båda dämparna (icke-TÜV-godkänt och extremt högljudd), eller enbart den bakre (godkänt och ganska högljudd) vilket är vad jag ville göra. I båda fall ersätts kattarna med sportversioner.

Jaså, lettiska organdanotorerna kommer via Finlandsfärjan minsann! Det är väl därför tullen aldrig hittar några på färjan från Riga! De är inte dumma, de där balterna!

Hur som helst så avvaktade jag med beställningen på avgas. Måste fundera lite - det är ganska dyrt och ingen refund när man väl installerat det. Och det är ju först då man vet om man vill ha det . . .
Hehe, ja smak är ju alltid subjektivt, men det kostar ju inget att först känna om nuvarande (ganska omfattande) upgrades räcker innan du går all in med raka rör. Hade det varit vilket annat bilmärke som helst hade det kanske varit mer intressant (för mig) men med just en A8 bär det emot lite.
 
  #5936  
Old 02-10-2010, 01:25 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Japp. Blir nog till att känna på modsen innan jag bestämmer mig. Eller upgrades och upgrades - det är faktiskt inga våldsamma ökningar i rena siffror eller ens noll till hundra. Någonstans 30-40 hästar till. Den stora vinsten är snarare 100-200 km/h, eller highway pulls i största allmänhet. Utväxlingen ändras också på alla växlar i S-läge, men inte i D. Helt perfekt med andra ord.

Jag älskar att man i Drive-läget kan köra i 110 km/h på 1900 rpm, men samtidigt dra ner lådan på S och direkt få en bil som plötsligt blir vansinnigt "på". Och framför allt skulle den nya programvaran komma tillrätta med växelpaddlarnas reaktionstid. Idag är det helt seriöst en sekund mellan paddelvipp och växelbyte - man blir galen. Det går över huvudtaget inte att planera körningen med dem. Förmodligen därför det är ett sånt ovanligt tillbehör . . .

Dessutom får man ju ett tufft MTM-emblem på bakluckan . . .
 
  #5937  
Old 02-10-2010, 01:52 PM
Sideways_swe's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,654
Sideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox
. Utväxlingen ändras också på alla växlar i S-läge, men inte i D. Helt perfekt med andra ord.

Det kan ju inte vara annan utväxling mellan S och D, om du inte har två olika vxllådor i bilen såklart. Du kanske menar att den drar ännu längre på växlarna? för om utväxlingen ska ändras måste man in i princip byta hela innanmätet i lådan. Vad som brukar göras är att lådan omprogrammeras för att passa den nya mappningen i motorn, kanske det du menar?
 

Last edited by Sideways_swe; 02-10-2010 at 02:07 PM.
  #5938  
Old 02-10-2010, 02:09 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Originally Posted by Sideways_swe
Det kan ju inte vara annan utväxling mellan S och D, om du inte har två olika vxllådor i bilen såklart. Du kanske menar att den drar ännu längre på växlarna? för om utväxlingen ska ändras måste man in i princip byta hela innanmätet i lådan. Vad som brukar göras är att lådan omprogrammeras för att passa den nya mappningen i motorn
Ja, är det inte så? Jag ställde exakt samma fråga till dem hur det funkade med olika utväxlingar i samma låda, och fick till svar att den ändrades elektroniskt. Jag har deras långa utläggning på min fråga på jobbmailen, ska ta och posta den i morgon när jag kommer till kontoret. Även om jag inte blev särskilt klok på svaret. Kanske menar de inte olika utväxling i bokstavlig mening? Den lär ju inte drevas om direkt . . .

Dra längre på växlarna och stor skillnad i beteende har den ju redan i originalutförande mellan D och S.
 
  #5939  
Old 02-10-2010, 02:16 PM
Sideways_swe's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,654
Sideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox
Ja, är det inte så? Jag ställde exakt samma fråga till dem hur det funkade med olika utväxlingar i samma låda, och fick till svar att den ändrades elektroniskt. Jag har deras långa utläggning på min fråga på jobbmailen, ska ta och posta den i morgon när jag kommer till kontoret. Även om jag inte blev särskilt klok på svaret. Kanske menar de inte olika utväxling i bokstavlig mening? Den lär ju inte drevas om direkt . . .

Dra längre på växlarna och stor skillnad i beteende har den ju redan i originalutförande mellan D och S.
låter konstigt om det finns olika utväxlingar i lådan, För att ändra utväxling måste man ju byta dreven i lådan. Men skulle tippa på att det är lika som i våran X5 att när man lägger i S så hoppar varvtalet upp lite om man ligger på samma växel och den känns rappare och drar iväg lite snabbare men fortfarande samma utväxling. När du sen mappar om din bil med MTM mjukvaran mappas även lådan om för att matcha den nya effekten.
 

Last edited by Sideways_swe; 02-10-2010 at 02:18 PM.
  #5940  
Old 02-10-2010, 02:19 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Ska kolla lite närmare vad det innebär exakt. Trodde mest det var jag som var dum först som inte förstod, men nu när du också ifrågasätter så börjar man ju undra För chippet till lådan ingår per automatik när man chippar bilen - detta var en separat grej .... och kostnad.

Är det nya Kryssfemman ni har förresten? Är ni nöjda med den?
 



All times are GMT -4. The time now is 01:07 PM.