Swedish Teamspeeder? Get in here!
Haha bra svar Sara, det var såklart inget illa menat utan endast ett konstaterande att de flesta tjejerna som kikar förbi här drar vidare lika fort (förutom KT och Bonita).
Kul att du har för avsikt att stanna! Blir rätt avundsjuk när jag hör om din kommande road trip. Låter som ett smart drag att flytta bort från Skandinavien över vintern, du kommer märka att vinterdepressionen även smittar av sig här i svensktråden.
Nej nu jävlar, 2 timmar kvar på jobbet sedan semester! Bastu med bärs och bad i Östersjön ikväll är garanterat!
Kul att du har för avsikt att stanna! Blir rätt avundsjuk när jag hör om din kommande road trip. Låter som ett smart drag att flytta bort från Skandinavien över vintern, du kommer märka att vinterdepressionen även smittar av sig här i svensktråden.
Nej nu jävlar, 2 timmar kvar på jobbet sedan semester! Bastu med bärs och bad i Östersjön ikväll är garanterat!
Välkommen Sara, kul med en bilintresserad tjej för en gångs skull!
Du kan bra köra med en utländsk registrerad i alla länder i världen utom just här i Finland Porsche 944 är billiga, även här hemma i Finland, de verkar inte vara så populära mera. Värt att tänka på är också att försäkringen i Finland är mycket billigare än i de flesta länder.
Har själv haft en 968 som ju är typ samma i bil, hade den i många år och gillade den. Skulle nog säga att köra omkring i en 928 är ekonomiskt självmord med tanke på den budget du verkar ha med bilen. Dels är allting komplicerat, skitdyrt att reparera och den drar hutlöst mycket bränsle. Jag vet att många påstår att man kan köra en 928 på under 10 liter på 100km, men kör man omkring i Europa så lovar jag att 15 är närmare sanningen de är ju trotts allt en 4,7 liters V8 eller större. Chubstermhär på forumet hade i familjen en 928 GT manuell och det var en mycket cool bil, men ekonomisk var nog inte ett ord som någon associerade med den
Sedan är det värt att tänka på att om bilen går sönder i en liten stad i södra europa så är man definitivt körd med en 928, en 944 är däremot ganska enkel i tekniken och många delar på elektroniksidan passar från andra tyska bilar så det är inget större problem. Ingen vanlig porsche verkstad är längre insatta i de gamla frontmotor bilarna och reservdelarna har sedan länge varit på den så kallade klassik disken så det är alltid lång leveranstid.
Körde själv med min 968 runt omkring i Europa tror det var år 2004 ca 7000km utan några som helst problem. Känner ganksa bra till de gamla 944 och dess typfel så det är bara att fråga på om du behöver hjälp. www.9xxFin.com är också en bra informationskälla och där säljs även ibland bilar.
Har själv haft en 968 som ju är typ samma i bil, hade den i många år och gillade den. Skulle nog säga att köra omkring i en 928 är ekonomiskt självmord med tanke på den budget du verkar ha med bilen. Dels är allting komplicerat, skitdyrt att reparera och den drar hutlöst mycket bränsle. Jag vet att många påstår att man kan köra en 928 på under 10 liter på 100km, men kör man omkring i Europa så lovar jag att 15 är närmare sanningen de är ju trotts allt en 4,7 liters V8 eller större. Chubstermhär på forumet hade i familjen en 928 GT manuell och det var en mycket cool bil, men ekonomisk var nog inte ett ord som någon associerade med den
Sedan är det värt att tänka på att om bilen går sönder i en liten stad i södra europa så är man definitivt körd med en 928, en 944 är däremot ganska enkel i tekniken och många delar på elektroniksidan passar från andra tyska bilar så det är inget större problem. Ingen vanlig porsche verkstad är längre insatta i de gamla frontmotor bilarna och reservdelarna har sedan länge varit på den så kallade klassik disken så det är alltid lång leveranstid.
Körde själv med min 968 runt omkring i Europa tror det var år 2004 ca 7000km utan några som helst problem. Känner ganksa bra till de gamla 944 och dess typfel så det är bara att fråga på om du behöver hjälp. www.9xxFin.com är också en bra informationskälla och där säljs även ibland bilar.
Ganska stort utbud jo... 1986-> framåt gärna dock om det bara går och hitta en bra och billig, ser lite fräschare ut inuti. Porsche 944 Turbo Targa | Skåne sitter man och drömmer om, men hade inga planer på att lägga ut 55 000 i det här skedet när framtiden ser osäker ut, haha. Annars ser den bra ut. Vitt är snyggt! Dock gillar jag även svarta Porschen, speciellt 928 (Porsche 928 Strosek | Gotland).
Fast man kan ju inte provocera lika mycket i vänsterfilen med en 944 som i en 928
Har ni ingen entusiastförsäkring i Finland? Här kan man försäkra en bil som är 18 år eller äldre för i princip inga pengar alls. Det är väl visserligen rätt hårda regler kring dem (typ, man får inte köra till jobbet, osv) så det kanske inte passar om man ska roadtrippa i bilen, but still.
Har ni ingen entusiastförsäkring i Finland? Här kan man försäkra en bil som är 18 år eller äldre för i princip inga pengar alls. Det är väl visserligen rätt hårda regler kring dem (typ, man får inte köra till jobbet, osv) så det kanske inte passar om man ska roadtrippa i bilen, but still.
Om jag skulle vilja ha en 100% ekonomisk road trip bil skulle jag ju inte heller köpa en 944 utan något nyare. Har väl räknat med en medelsnitt på runt 10L per 100 km så blir det inte så dyrt och köra, och där kanske man hålls med en 944 - ungefär iallafall, om man inte gasar för mycket.
Mer värde sätter jag på att den inte är för dyr och reparera - igen är inte en gammal Porsche (ens 944) det mest ekonomiska alternativet, men får vara värt det om man har otur. Som sagt varför jag också skippade tanken på att köpa en 928 var för att om den går sönder på vägen... fy fan, då är man i big trouble.
944:n är minst 2000€ dyrare i Finland än i Sverige (om man jämför årsmodell, skick osv).
Bra och veta. Trots att jag oftast inte gillar bodykitts så var det där en som såg riktigt okej ut, annars är den inget man vill ha, men som sagt gillar utseendet (utom framhuven).
Om jag skulle vilja ha en 100% ekonomisk road trip bil skulle jag ju inte heller köpa en 944 utan något nyare. Har väl räknat med en medelsnitt på runt 10L per 100 km så blir det inte så dyrt och köra, och där kanske man hålls med en 944 - ungefär iallafall, om man inte gasar för mycket.
Mer värde sätter jag på att den inte är för dyr och reparera - igen är inte en gammal Porsche (ens 944) det mest ekonomiska alternativet, men får vara värt det om man har otur. Som sagt varför jag också skippade tanken på att köpa en 928 var för att om den går sönder på vägen... fy fan, då är man i big trouble.
944:n är minst 2000€ dyrare i Finland än i Sverige (om man jämför årsmodell, skick osv).
Om jag skulle vilja ha en 100% ekonomisk road trip bil skulle jag ju inte heller köpa en 944 utan något nyare. Har väl räknat med en medelsnitt på runt 10L per 100 km så blir det inte så dyrt och köra, och där kanske man hålls med en 944 - ungefär iallafall, om man inte gasar för mycket.
Mer värde sätter jag på att den inte är för dyr och reparera - igen är inte en gammal Porsche (ens 944) det mest ekonomiska alternativet, men får vara värt det om man har otur. Som sagt varför jag också skippade tanken på att köpa en 928 var för att om den går sönder på vägen... fy fan, då är man i big trouble.
944:n är minst 2000€ dyrare i Finland än i Sverige (om man jämför årsmodell, skick osv).
944 är ändå ganska billiga att reparera då det faktiskt producerades en massa av dem så jag tror inte det blir några större problem. Kolla att kamremmen och vattenpumpen är bytta så är det vara att gasa. Om det blir en turbo så är det vitkigt att kolla att de inte ryker svart för då brukar turbobytet vara nära.
Jag vet att begärda prisen är ca 2000 mera men många har varit till salu en evighet och lägger man ett bud kan man lätt få ner priset. Det kostar ju också någonting att hämta bilen.
Jox; en 80-tals porsche i prisklassen vi nu snackar om finns det inget du i dagens läge kan pressa någon på autobahn med förutom då kanske en uppiggad turbo. Alla moderna hatchbacks med en turbodiesel är ju snabbare
Nu ska du inte vara negativ tycker jag. Det kan du visst, om du ligger bakom en lastbil som är på väg om en annan lastbil ..... Och om du har rätt varvtal. I medvind. Med hemlängtan. Nerför Kasselbackarna....
Varför inte en Simca annars? Simca 1100 Special -74 | Jämtland
Hahahaha "Simca Racing"-fönsterstreamer och så har han rallyflagga på sidorutan. Underbar självdistans hos den säljaren, han förtjänar en öl.
Hahahaha "Simca Racing"-fönsterstreamer och så har han rallyflagga på sidorutan. Underbar självdistans hos den säljaren, han förtjänar en öl.