Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #16371  
Old 09-19-2011, 08:48 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Ok jag tänker förenkla hela denna process.

Köp 996 C4S. Snyggaste 996an som har gjorts, bästa ljudet av alla Carreror ever, håller värdet bra och funkar även på vintern.
 
  #16372  
Old 09-19-2011, 08:56 AM
cmayer's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Sep 2011
Posts: 360
cmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nice
Tack för svaret, skall kolla in dina exempel lite noggrannare. Så 997.2 är alltså en facelift på "vanliga" 997? Jag har läst att man skall hoppa tiptronic men däremot att PDK är riktigt fin. Så jag får väl helt enkelt testa. Kan vara kul att ha manuell ibland också.

Nja, det blir väl att köra höst och vår också. Finns det något enkelt sätt i t.ex. modellnamnet som visar om den är AWD eller RWD?

Kollade också på Targa och GTS modellerna, är det något att överväga?

En kort, kanske dum och simpel fråga, men är 997 nyare än 996?


EDIT: Efter kollat bilen som Ludas föreslog så antar jag att 997 är nyare..
 

Last edited by cmayer; 09-19-2011 at 08:59 AM.
  #16373  
Old 09-19-2011, 08:58 AM
Erppa's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Apr 2011
Posts: 413
Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!
Fel snyggaste 996 är 996 GT3 MKII Clubsport. Håller värdet ännu bättre och motorn exploderar inte sporadiskt.

Fast 996 C4S är en mycket fin bil. Ljudet är ju exakt samma i alla 996 med sugmotor. Nyckeln till ljudet är PSE.

Cmayer: 996 är alltså de 911 som gjordes mellan -97 och -05. 997 kom -04
 
  #16374  
Old 09-19-2011, 09:07 AM
cmayer's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Sep 2011
Posts: 360
cmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nice
Okej, och 991 är den som kom i år? eller är jag ute och cyklar nu igen?

Har redan börjat läsa lite om de olika förslagen du gav mig.. Kan väl säga såhär, tror inte jag kommer sluta på 1 kopp kaffe idag.. hehe
 
  #16375  
Old 09-19-2011, 09:09 AM
Erppa's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Apr 2011
Posts: 413
Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!
Originally Posted by cmayer
Tack för svaret, skall kolla in dina exempel lite noggrannare. Så 997.2 är alltså en facelift på "vanliga" 997? Jag har läst att man skall hoppa tiptronic men däremot att PDK är riktigt fin. Så jag får väl helt enkelt testa. Kan vara kul att ha manuell ibland också.

Nja, det blir väl att köra höst och vår också. Finns det något enkelt sätt i t.ex. modellnamnet som visar om den är AWD eller RWD?

Kollade också på Targa och GTS modellerna, är det något att överväga?

En kort, kanske dum och simpel fråga, men är 997 nyare än 996?
997.2 är facelift
Carrera 4 är fyrhjulsdrift
Carrera 2 är bakhjulsdrift
S är större motor etc se ovan

GTS modellen är nice och den skall du definitivt överväga. De är lite av en best of modell av alla features. Powerkit etc i ett paket.

Targa är glastak för de som inte vet om de vill ha cab eller coupe och så slutar det med targa. Vissa gillar andra hatar. Mycket vanligare i USA. Själv tycker jag inte så vidare mycket om den men det är helt en smaksak.
 
  #16376  
Old 09-19-2011, 09:10 AM
Erppa's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Apr 2011
Posts: 413
Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!
Originally Posted by cmayer
Okej, och 991 är den som kom i år? eller är jag ute och cyklar nu igen?

Har redan börjat läsa lite om de olika förslagen du gav mig.. Kan väl säga såhär, tror inte jag kommer sluta på 1 kopp kaffe idag.. hehe
Ja det är 991 som kommer nästa år. Turbon kommer senare.
 
  #16377  
Old 09-19-2011, 09:17 AM
Erppa's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Apr 2011
Posts: 413
Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!
Ännu gällande carrera 4 vs carrera 2 vs gts.

Carrera 2 är narrow body
carrera 4 är wide body (som turbon)
GTS är wide body även som bakhjulsdriven. Så om man vill ha en med breda karossen utan turbo och inte GT3 el GT2 så måste man köpa en GTS.

Kolla t.ex. här för lite info om gts den har en massa utrustning som standard.

Porsche 911 GTS driven full road test car review - BBC Top Gear - BBC Top Gear
 

Last edited by Erppa; 09-19-2011 at 09:20 AM.
  #16378  
Old 09-19-2011, 09:18 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
^^ Jajaja, men tycker C4S är bättre som vardagsbil än en GT3 Clubsport.

Cmayer, en liten sammanfattning av Porsche 911 modeller.
911 har ju funnits i snart 50 år men vi kan skippa till de relevanta modellerna.
911 generationen som byggdes mellan 1988-1993 kallas för 964.
1993-1998 hade beteckningen 993.
1997-2006 hade beteckningen 996. Facelift kom 2002 tror jag.
2006-2011 har beteckningen 997. Facelift kom 2009 (997.2).

Alla Porsche 911 med fyrhjulsdrift heter Carrera 4. På 997 är alla Carrera 4 lite bredare vid bakaxeln vilket ger bilen en kurvigare design. De flesta tycker att det är snyggare. Erppa har redan förklarat vad bokstaven S står för.

997 GTS är lite speciell. Den kom ju nu i slutet av 997ans livsspann och finns således bara som facelift (997.2). Den har den bredare karossen oavsett om du väljer en bakhjulsdriven GTS eller fyrhjulsdriven. GTS finns som både och. Dessutom har den en lite trimmad motor på 408 hk, en lite annorlunda frontlip, annan design på avgasrören (sportavgasrör är standard för GTS har jag för mig) och kan fås med fäljar med centralmutter. Om du väljer den med PDK (paddlar är ett måste till PDK, akta dig för Porsches rattknappar) eller med manuell spelar ingen roll egentligen. Dock har jag hört att shortshift ska vara att föredra för den manuella lådan. Kortare avstånd mellan växlarna så du kan växla fortare.

Jag personligen tror att GTS kommer hålla sitt värde jävligt bra. 991 har fått ett sjukt saftigt pris vilket nog säkertställer 997ans andrahandsvärde ett bra tag till. Dessutom har GTS starkare motor än nya Carrera S (400hk) och byggdes i ett ganska limiterat antal. Att GTS dessutom var en av de sista 997orna brukar oftast betyda att barnsjukdomar och andra småproblem är i stort sett obefintliga. Jag har dock lite dålig koll på var de ligger i pris just nu som begagnade.

Hoppas det hjälpte lite
 
  #16379  
Old 09-19-2011, 09:20 AM
cmayer's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Sep 2011
Posts: 360
cmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nice
Tack för svaren! Hjälpte mig en HEL DEL!! Nu vet jag vad jag ska kika efter och vad jag inte ska ödsla tid på! GTS låter ju def. som det är något att kolla på då.

Kiitos paljon! eller något sånt!


EDIT: Många tack till dig också Ludas! Skall ta och spara ner det här i ett dokument så jag lätt kan ta fram det när det behövs! Det hjälpte också en hel del. Känns som om det här hade tagit mig en hel dag att få ordning på själv om jag skall läsa hit och dit. Perfekt sammanfattning av er båda!
 

Last edited by cmayer; 09-19-2011 at 09:25 AM.
  #16380  
Old 09-19-2011, 09:29 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Köp en mörkblå!
 



All times are GMT -4. The time now is 03:47 AM.