Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Old Aug 20, 2011 | 11:28 AM
jox's Avatar
jox
TEAMSPEED.COM
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Originally Posted by Bronto
+1

Och så som börsen ser ut som alperna nu är det nog säkrare att försöka satsa på bostad om man kan Iallafall det närmsta halvåret-året. Men räkna på vad det kostar att fixa ett lån för att se månadskostnaden etc.
Jepp, börsen är inte nådig just nu. Fastigheter är och kommer alltid att vara stabilt för folk behöver alltid bo någonstans, oavsett pengar och konjunktur. Till och med så att om du har så pass gott om kapital och vill göra affär på det - köp två lägenheter och hyr ut den andra.

Old Aug 20, 2011 | 11:31 AM
jox's Avatar
jox
TEAMSPEED.COM
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Förresten, Bronto - apropå detta. Jag tittar lite löst på att flytta till Göteborg i framtiden. Och tack vare det jag just nämnde med säkra investeringar osv har jag börjat kolla på lite lägenheter på skoj, så man kanske skulle börja med att köpa en liten lägenhet där och bo lite växelvis för att känna på hur det känns. Om man vill bo i centrala Göteborg, var vill man bo i för områden då som är hyfsat fina? (Jag är extrem novis)

Old Aug 20, 2011 | 11:33 AM
jox's Avatar
jox
TEAMSPEED.COM
Och, eftersom jag inte känner så många privat där, utan mest jobbfolk man känner - vill du bli min kompis då?

Old Aug 20, 2011 | 12:19 PM
EVO's Avatar
EVO
Teamspeed Senior Member
From: Sweden
EVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox
Att kunna casha en bostad är det inte många som klarar av, så grattis! Det är väl en ganska enkel formel egentligen - kan du få en bättre avkastning på pengarna någon annanstans, som överstiger värdeökning på fastigheten inkl räntekostnader så är det ju så klart en god idé, men det är inte många placeringar man får det på och med lika låg (på lång sikt obefintlig) risk.
Nu handlar det inte om nått i Stockholmsområdet så priset är väldigt mycket humanare, som tur är. Finns det inte nått skatteavdrag man kan göra om man har lån? Kan verkligen noll om den här biten.

Old Aug 20, 2011 | 12:31 PM
jox's Avatar
jox
TEAMSPEED.COM
Jo, du får göra ränteavdrag på lånet - är hemma och lite småfebrig så jag är ganska groggy, ähum, men tror det är runt 20-30%. Det finns en brytgräns någonstans där det blir mindre avdrag. Axman kan säkert det här bättre, han är så gammal och vis

Old Aug 20, 2011 | 12:59 PM
Bronto's Avatar
Teamspeed Pro
From: Gothenburg, Sweden
Bronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox
Förresten, Bronto - apropå detta. Jag tittar lite löst på att flytta till Göteborg i framtiden. Och tack vare det jag just nämnde med säkra investeringar osv har jag börjat kolla på lite lägenheter på skoj, så man kanske skulle börja med att köpa en liten lägenhet där och bo lite växelvis för att känna på hur det känns. Om man vill bo i centrala Göteborg, var vill man bo i för områden då som är hyfsat fina? (Jag är extrem novis)
Det finns nog fyra fina/sköna stadsdelar i Göteborg och de är alla lite olika.

Vasa ligger utanför Vallgraven precis vid foten av kullen som leder upp till Chalmers och Johanneberg. Här går en lång soft alle ifrån Handels ner till Avenyn och det finns en hel del barer, cafeer och restauranger där.

Ett motsvarande område som är lite mer socialt och heter Linne. Ligger emellan Slottsskogen och Vasa egentligen och det är dit som ungs familjer flyttar. Väldigt många mysiga restauranger på den gatan och skön atmosfär.

Sedan finns det många fina gator och kvarter som är Inom Vallgraven. Alltså där själva "downtown" är och vissa ställen är lite lugnare. Min bror i en del som heter Kungshöjd ganska ovanför Fiskekyrkan. Lite lugnare del som är högre upp och vissa lägenheter där ser ut över hela stan. Riktigt nice

Den sista delen inom stan som är "fin" heter Lorensberg bredvid Avenyn, Heden och Korsvägen. Här finns många tunga, gamla hus med stora våningar och där många äldre bor.

Så Inom Vallgraven är väl den mest centrala delen med NK, Centralstationen, Saluhallen och affärerna. Vasa och Linne är ganska mitt i stan med men det är där alla barer och cafeer finns. Mycket folk ute där på kvällarna och egentligen dit man går ut. Klubbarna ligger mest på avenyn just nu.

Har du varit i Gbg många gånger?

Old Aug 20, 2011 | 01:07 PM
jox's Avatar
jox
TEAMSPEED.COM
Svinbra, tack så jättemycket!! Jag ska dit en del i höst nu så jag får ta och åka runt och kolla lite och lära känna stan lite bättre. Det sjuka är att jag har varit i Göteborg ganska mycket, men det har ofta varit över dagen eller så har man haft så fullspäckat schema att man bara sprungit mellan olika möten. Så man har inte lärt sig stan någonting eller knappt gått runt och tittat.

Old Aug 20, 2011 | 01:16 PM
Bronto's Avatar
Teamspeed Pro
From: Gothenburg, Sweden
Bronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox
Svinbra, tack så jättemycket!! Jag ska dit en del i höst nu så jag får ta och åka runt och kolla lite och lära känna stan lite bättre. Det sjuka är att jag har varit i Göteborg ganska mycket, men det har ofta varit över dagen eller så har man haft så fullspäckat schema att man bara sprungit mellan olika möten. Så man har inte lärt sig stan någonting eller knappt gått runt och tittat.
Ah jag hajar Men Gbg är ju ingen megastad utan man kan ju gå ett varv genom de fyra områdena på 30 min.

Måste försöka ta mig upp till sthlm mer nästa år och kolla runt. När jag väl varit där har jag inte riktigt hunnit haja hur stan hänger ihop heller. Men det får bli efter deutschland Har fortfarande inte fixat ett boende där nere! Har fått ett "kanske" men hoppas verkligen det blir klart snart så man slipper tänka på det.

Old Aug 20, 2011 | 01:19 PM
jox's Avatar
jox
TEAMSPEED.COM
Ah jag hajar Men Gbg är ju ingen megastad utan man kan ju gå ett varv genom de fyra områdena på 30 min.

Måste försöka ta mig upp till sthlm mer nästa år och kolla runt. När jag väl varit där har jag inte riktigt hunnit haja hur stan hänger ihop heller. Men det får bli efter deutschland Har fortfarande inte fixat ett boende där nere! Har fått ett "kanske" men hoppas verkligen det blir klart snart så man slipper tänka på det.
Härligt. Nej men stan är ändå lagom på något vis. Eller rättare sagt, GBG försöker inte utge sig för att vara en jättestad som Stockholm gör så det bara blir pinsamt. Men vi får se. Framför allt gillar jag göteborgare mycket mer än stockholmare generellt sett. Dessutom är ju nya kexet därifrån.

Hur är bostadsmarknaden nere i Dåjtschland då? Pratar du tyska förresten?

Old Aug 20, 2011 | 05:20 PM
RickyZone's Avatar
Teamspeed Member
RickyZone has a reputation beyond reputeRickyZone has a reputation beyond reputeRickyZone has a reputation beyond reputeRickyZone has a reputation beyond reputeRickyZone has a reputation beyond reputeRickyZone has a reputation beyond reputeRickyZone has a reputation beyond reputeRickyZone has a reputation beyond reputeRickyZone has a reputation beyond reputeRickyZone has a reputation beyond reputeRickyZone has a reputation beyond repute
Ska se om jag hinner dra dit Ska ju ändå flytta till Stuttgart i början av september och det är inte långt bort med tåg! Vilka dagar är mässan?

17-25/9!

Fackdag 15:e och 16:e. Vi spenderar 16:e och 17:e på IAA för att senare fortsätta till ringen. Ni kan räkna med gott om från min sida.

Thread Tools
Search this Thread

All times are GMT -4. The time now is 08:10 PM.