Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #15291  
Old 08-16-2011, 06:57 AM
N.M.O's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: May 2011
Location: Sweden
Posts: 525
N.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud of
Jox, jag använder mammut barryvox pulse och kan inte rekommendera någon annan! Tre antenner, digital såväl som analog sökning. Sitter skönt och känns riktig gedigen. Idiotsäker på alla sätt och vis! Smidigt också att lägga in sitt namn och kontaktuppgifter så syns de när man startar den, blir du hittad är det alltså lätt att ta reda på vem du är.

Angående teamspeed-vecka hade det ju varit grymt! Och när det kommer till orter tar jag det med mest snö helt enkelt, Schweiz byar är att föredra. Festen skiter jag helt i, en öl eller två på afterskin är obligatorisk men allt annat förstör resan om man planerar att använda hudarna, man känner sig svag nog utan att vara bakis
 
  #15292  
Old 08-16-2011, 08:20 AM
Bronto's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2007
Location: Gothenburg, Sweden
Posts: 5,092
Bronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox
Riktigt kul med fler skidåkare och riktigt kul att höra om Japan. Hur lång tid tog det att ta sig dit? Känns som att en vecka nästan är lite för kort med den restiden va?

Vi borde ha en TS-vecka någonstans?!?! Och det är så grymt sant det där med med väder vs. ort. Är det bra med snö är det fanimej bra nästan överallt, och är det lite snö så suger varenda ställe. Nu i vintras var det ju rätt värdelöst på alla orter utom några få hål i Schweiz (Andermatt var tydligen bra). Däremot avskyr jag generellt "partyorterna" typ St Anton de gamla klassikerna typ Badgastein osv - skidåkningen är rätt dålig och allt är sanslöst svindyrt utan att vara ett dugg flott. Schweiz brukar också ha mycket mindre folk och köer. Bronto, brukade inte du också vara i Davos?

Sabbade för övrigt min Ortovox nu i vintras, vad har ni för några? Funderar på att skaffa den nyaste.
Mjo, fast mest i Klosters. Är ju granndalen till Davos Helt episka backar däromkring. Saknar de som fan nu när jag tänker efter. Vi åker mest till vår stuga i Sälen nu och det är ju bara barnbackar där uppe.
 
  #15293  
Old 08-16-2011, 08:22 AM
Bronto's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2007
Location: Gothenburg, Sweden
Posts: 5,092
Bronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond repute
Originally Posted by N.M.O
Härligt att se att det finns fler skidtokar här! 1,5 meter över natten var inga problem Alta heller, men väldigt många ger sig ut utanför pisterna... Sen är det inte alls så stora pistade områden som i alperna vilket är bra

Niseko låter verkligen underbart! Det jag sett är ju lövskog och pillows, skidåkning när det är som bäst! Någon som vet om det är lönt att släpa med stighudar och pannlampa eller det är överflödigt?

Kommer gå ekonomi - analys! Har höga förväntningar på utbildningen och har höga förväntningar på mig själv. Hoppas bara att det lever upp till det Boendet återstår som sagt, har hittat två perfekta ettor. Skulle Inge bli förvånad om iaf en av dem gick upp mot närmre 2 millar dock, lite utanför studentbudget alltså Vill ju inte bo allt för långt bort bara
Aha nice! Min tjej kör japanskalinjen just nu och börjar trean. Jag kommer nog tillbaka till handels till våren och läser klart min kandidat där.

Låter jäkligt dyrt för en etta! Är det inne i Vasa eller? När jag tittade för två år sen var det lite dyrare, men borde ha gått ner en del sen dess med EU och allt. har du tänkt köpa eller kollar du efter hyra med?
 
  #15294  
Old 08-16-2011, 09:03 AM
Erppa's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Apr 2011
Posts: 413
Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!
Vi var 10 dagar i Japan då åkte vi 4 dagar sedan en mellandag i Sapporo och sedan 4 dagar igen. Skulle jag göra det pånytt skulle jag göra det till en två veckors resa och flyga via tokyo och spendera några dagar där. Flygtiden Helsingfors-tokyo är lite under 10 timmar. Tokyo-Sapporo tog väl lite på en timme. Därifrån kan man ta tåg till närheten av Niseko eller så fixar man transport via någon resebyrå eller hotellet. Det är med andra ord för lång restid för att endast göra en veckas resa.

Vi åkte med den finska researrangören elamysmatkat.com de hade fixat allt och när vi räknade ihop skulle en på egen hand arrangerad resa ha varit ca 100 euro billigare. Då hade vi dessutom guider som mot en liten ersättning körde oss till de små orterna vilket är en stor fördel. Det är aningen jobbigt att hyra bil i Japan då alla vägmärken är japanska tecken och detsamma gäller standard navigator, man fattar absolut noll. Dessutom kör de på fel sida av vägen för att göra det extra kul.

Lade upp några bilder från japan på min flickr ni kan kolla på dem. Japan 2008 - a set on Flickr

I Niseko området finns det massor varma källor att bada i istället för traditionell afterski. (Man kan även skida ner i dem i misstag vilket kanske inte är lika kul, se bild Untitled | Flickr - Photo Sharing! och Untitled | Flickr - Photo Sharing!

Personligen uppskattar jag åkningen mycket mera än afterski även om det också kan vara hur roligt som helst. Man kan ju ändå festa de 50 återstående veckorna om året, alkohol smakar lika överallt. Japarerna diggar ju karaoke o det är inte min grej, så någon riktig afterski kultur man orkar delta i finns där inte heller. På vissa hotell fanns det all you can drink för ca 20 euro. De lokala är ju stupfulla av 4 öl. Puder däremot är ovanligt och med en höjdskillnad på 5500millimeter på närmast skidorten så spelar det inge roll fast här skulle snöa som förra vintern.
 

Last edited by Erppa; 08-16-2011 at 09:04 AM.
  #15295  
Old 08-16-2011, 09:15 AM
Bronto's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2007
Location: Gothenburg, Sweden
Posts: 5,092
Bronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond repute
Originally Posted by Erppa
Vi var 10 dagar i Japan då åkte vi 4 dagar sedan en mellandag i Sapporo och sedan 4 dagar igen. Skulle jag göra det pånytt skulle jag göra det till en två veckors resa och flyga via tokyo och spendera några dagar där. Flygtiden Helsingfors-tokyo är lite under 10 timmar. Tokyo-Sapporo tog väl lite på en timme. Därifrån kan man ta tåg till närheten av Niseko eller så fixar man transport via någon resebyrå eller hotellet. Det är med andra ord för lång restid för att endast göra en veckas resa.

Vi åkte med den finska researrangören elamysmatkat.com de hade fixat allt och när vi räknade ihop skulle en på egen hand arrangerad resa ha varit ca 100 euro billigare. Då hade vi dessutom guider som mot en liten ersättning körde oss till de små orterna vilket är en stor fördel. Det är aningen jobbigt att hyra bil i Japan då alla vägmärken är japanska tecken och detsamma gäller standard navigator, man fattar absolut noll. Dessutom kör de på fel sida av vägen för att göra det extra kul.

Lade upp några bilder från japan på min flickr ni kan kolla på dem. Japan 2008 - a set on Flickr

I Niseko området finns det massor varma källor att bada i istället för traditionell afterski. (Man kan även skida ner i dem i misstag vilket kanske inte är lika kul, se bild Untitled | Flickr - Photo Sharing! och Untitled | Flickr - Photo Sharing!

Personligen uppskattar jag åkningen mycket mera än afterski även om det också kan vara hur roligt som helst. Man kan ju ändå festa de 50 återstående veckorna om året, alkohol smakar lika överallt. Japarerna diggar ju karaoke o det är inte min grej, så någon riktig afterski kultur man orkar delta i finns där inte heller. På vissa hotell fanns det all you can drink för ca 20 euro. De lokala är ju stupfulla av 4 öl. Puder däremot är ovanligt och med en höjdskillnad på 5500millimeter på närmast skidorten så spelar det inge roll fast här skulle snöa som förra vintern.
Coolt att åka skidor i Japan

Min tjej skulle gjort ett utbyte till Sapporo med handels men när hon väl skulle åka kom jordbävningarna och allt. Gillade du den stan? Skulle åkt dit och hälsar på men det får bli en annan gång.
 
  #15296  
Old 08-16-2011, 09:59 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Suverän info, tack Erppa!!!! Jäklar vilka bilder, ni hade bra med snö Ser ut lite som nordamerika på miljön nästan. Verkar indeed som att guider m.m nästan är ett krav. Hur skulle det funka att vara där om man inte gillar fisk och skaldjur? Finns det något att äta då? Typ ... hamburgare?

Jag är absolut ingen afterski-människa heller, som du säger - festa kan man göra hemma. Jag är mer tre-fyra öl i backen efter en lyckad dag, hem och vila lite, ut och äta och i säng vid 23 så man är pigg till nästa dag och inte missar någon åkning. Var det mycket folk på orterna, liftköer m.m?
 
  #15297  
Old 08-16-2011, 11:54 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Så sjukt roligt att japaner ALLTID ska göra peace-tecknet med händerna när de blir fotade
Riktigt fina bilder i övrigt Erppa. Beträffande after-skin har jag kommit fram till att det bästa är: 3 öl i backen eller byn direkt när man kommer ner från berget efter en lång dag - 2 öl till i bastun på hotellet - Duscha och vila lite - Äta en enorm skidåkarportion (Jag tänker direkt på Schnitzel och Rösti) - Däcka innan kl 12 och vila sig till nästa dag.
Bastun borde man kunna byta ut mot en varm källa i Japan
 
  #15298  
Old 08-16-2011, 12:26 PM
Erppa's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Apr 2011
Posts: 413
Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!
Vi åkte alltså för det mesta utan guider vi åkte första dagen med dem i Niseko och sedan tog de oss till de små orterna. I Niseko är det så att det finns områden utanför pisten var det är ok att åka i och dessa är utmärkta på kartan. För att komma till dem måste man åka genom portar, före portarna öppnas kollas områdena noga för lavinrisk. Trädgränsen är alltid ganska nära och risken för att hamna i en lavin är därför liten. Det övervakas att man inte åker under några avspärrningar, en japan skulle aldrig göra det men så finns det ju andra folk.

Som tur är Niseko relativt populärt bland Australiensare, dessa har grundat såväl hotell som restauranger=biff och hamburgare. Vi åt efter en lite sämre "sushi" upplevelse med genomskinlig fisk ganska mycket goda hamburgare på kvällarna. Japanerna kan ju också laga mycket goda biffar så det fungerar också att äta på deras egna restauranger. I backen fanns det inte så mycket urval, det bästa är väl att åka ner till något av de stora hotellen där och ta all you can eat buffe till lunch. Sen plockar man allt man ser och prövar sig fram. De minsta ställena vi var på hade ingen restaurang. Detta visste vi inte om före vi kom dit (tack guiderna) det fanns som tur en automat var man fick köpa snickers och coca cola.

I Sapporo var det mycket svårare då inga menyer var på engelska. Vår taktik var att välja en restaurang med bilder på menyn och sen var det bara att peka och hoppas att det går att äta.
 
  #15299  
Old 08-16-2011, 12:37 PM
Erppa's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Apr 2011
Posts: 413
Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!
Originally Posted by Ludas
Så sjukt roligt att japaner ALLTID ska göra peace-tecknet med händerna när de blir fotade
Fattar inte vad de har för jävla fel, varenda gång man försökte ta en bild på gatan var det fanns lite yngre flickor o i närheten så gick det lika. Jag är inte heller någon större fan av deras utseende.

Det är ett mycket speciellt folk. I mindre butiker lämnar de skorna utanför. Alla vill buga, även nyhetsuppläsaren då sändningen börjar. Vi hade ingen nyckel till vårt hotellrum (finns inga tjuvar). Det kommer bara en massa tv program var någon lider, alltså japanska gameshows. De har porrtidningar var hälften är ritat och hälften är bilder var de censurerat kuken till pixlar (jag misstänker att det är för att de är så små).
 
  #15300  
Old 08-16-2011, 12:54 PM
Chubster's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Mar 2008
Location: Helsinki
Posts: 302
Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Chubster You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!
Fan Erppa, fick grym lust att åka tillbaka till Japan! Dock skippa sushi-äventyrande denna gång och enbart köra biff =)
Japanerna är nog fantastiska.. men som Erppa sa så borde man ha varit längre tid och spenderat några dagar i Tokyo med samma.

Hitta tom mig på bild, pow-pow
Untitled | Flickr - Photo Sharing!

edit: varma källorna var riktigt najs.. och de var faktiskt varma. Enda är att dessa naturliga källor "doftar" svavel :P
 

Last edited by Chubster; 08-16-2011 at 12:56 PM.



All times are GMT -4. The time now is 03:44 AM.