Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #9501  
Old 02-05-2011, 04:26 PM
Bronto's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2007
Location: Gothenburg, Sweden
Posts: 5,092
Bronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond repute
Ah precis! Jag gillar konceptet med en bil som man behöver tygla Inte någon som är sjukt slapp och lättkörd.

Sitter nu och kollar på att läsa en master i Schweiz. Blir klar med kandidaten till våren om allt går bra och det finns rätt bra utbyten med skolor i Europa och Chalmers. Funderar bara på hur mycket tyska man behöver (har läst 4-5 år) och om plugget ligger på en tyngre nivå än här hemma? Kanske är galet oslappt att läsa på ETH i Schweiz, men det ska ju vara teh shit enligt dem flesta på min skola. Kanske vore värt att köra där ett tag, om man nu kan komma in

Är det någon av er här som läst masters eller kört utbyten med andra universitet?
 
  #9502  
Old 02-05-2011, 04:46 PM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Jag börjar närma mig 30 (usch) men fortfarande så får jag hutlösa premier så fort jag kollar på en bmw. Försäkringen i sig är i princip enda anledningen till att jag inte köper en 335a. Det känns ok att betala mycket för bensin, men lägga nästan 2000 i månaden bara på försäkring är fan galet.

Jox: Det skumma med IS:arna är att det finns barebones-modeller ute. Finns en -10 i malmö för 295 hos handlaren. En -08 med 5k mil och fullutr. kostar däremot 310k. Skillnaden beror nog i stor grad på att de fullutrustade varianterna kostade en bra bit över 400k och verkar ha hållt sig konstigt bra i värde över tiden.
Kolla denna t.ex.
Lexus IS 250 fullutrustad med sport/MMpaket | Skåne | Blocket
Den IS:en skulle kosta 8700:- att försäkra på mig. Känns inte det lite mycket? Jag menar, när en Mini ligger på under 6000:- om året. Känns som om jag är betydligt mer benägen att smälla med den än med en mys-sedan.
Det enda som talar riktigt emot en IS är ju 0-100 på 8,5s. Det går emot min princip att alltid köpa en snabbare bil.
 

Last edited by Dave S; 02-05-2011 at 04:49 PM.
  #9503  
Old 02-05-2011, 04:51 PM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Hmm...
Kan detta stämma?
BMW 335 i Coupe NAVI/Skinn/380HK/M-Pkt Sv.Sål | Skåne | Blocket
Självrisk 5000:-
Årskostnad: 9500:-
 
  #9504  
Old 02-05-2011, 04:58 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Ja, BMWs premier gör deras bilar till nära på ointressanta att köpa. Skulle aldrig t ex köpa en M3 eller M5 om jag inte var 40+ och bodde på landet, av den enkla anledningen att bilen är inte värd att betala premierna för.

Japp, och nu kommer jag ihåg varför jag valde bort ISen till slut. När man börjar plocka ihop den så som man vill ha den, så drar det iväg med pengarna rätt ordentligt. Och när man börjar komma upp i den nivån så finns det ganska många andra bilar man hellre skulle vilja ha än en Japsare som gör 0-100 på 8,5 sekunder Och IS-F'en börjar på under 400,000. Nej, det finns för få IS på marknaden för att det ska vara någon vettig prisbild.... Folk verkar mest hitta på lite hur som helst ser det ut som.

Den där du länkade var riktigt snygg dock! Den klär riktigt bra i vitt.
 
  #9505  
Old 02-05-2011, 04:59 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Originally Posted by Dave S
Hmm...
Kan detta stämma?
BMW 335 i Coupe NAVI/Skinn/380HK/M-Pkt Sv.Sål | Skåne | Blocket
Självrisk 5000:-
Årskostnad: 9500:-
Vad fick du de siffrorna ifrån?
 
  #9506  
Old 02-05-2011, 05:05 PM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Länsförsäkringar.
Dubbelcheckade genom att kolla med ytterligare en 335a och det verkar som om de vill ha under 10k för att helförsäkra en 335a på mig. Måste fan ta och ringa och se att det stämmer för om det är så finns det ju typ inget snack om saken. Bara att räkna ned tiden tills anställningspapperna är påskrivna och sen ut och leta bil

Hur påverkas bilförsäkringen om bilen är importerad förresten, gör det någon skillnad?
 
  #9507  
Old 02-05-2011, 05:17 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Ja, det brukar vara lite dyrare med en importbil. Jag vet att när jag kollade Cayenne Turbos härom året så skiljde det typ 3000:- per år mellan svensk och import.

Men om du ska försäkra den nya bilen på samma försäkringsbolag som du haft Minin så funkar det alltid att pruta - man är trots allt ganska värdefull som kund för dem, även om det inte alltid märks. Du kan m a o nästan garanterat pruta bort den skillnaden.
 
  #9508  
Old 02-05-2011, 05:24 PM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
En gammal flickvän till mig jobbar som jurist på ett försäkringsbolag, ska se vad hon kan göra åt saken och om hon har några vettiga tips.
I och med att den svenska marknaden är så pass liten som den är så kan det vara svårt att hitta en bil med rätt utrustning i Sverige, oavsett vilket pris du vill betala.
Säg manuell låda, läder, helst navi och helst m-paket. Kollar man på blocket så finns det en enda sådan och den har gått 9500 mil.
 
  #9509  
Old 02-05-2011, 05:50 PM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Originally Posted by Bronto
Sitter nu och kollar på att läsa en master i Schweiz. Blir klar med kandidaten till våren om allt går bra och det finns rätt bra utbyten med skolor i Europa och Chalmers. Funderar bara på hur mycket tyska man behöver (har läst 4-5 år) och om plugget ligger på en tyngre nivå än här hemma? Kanske är galet oslappt att läsa på ETH i Schweiz, men det ska ju vara teh shit enligt dem flesta på min skola. Kanske vore värt att köra där ett tag, om man nu kan komma in

Är det någon av er här som läst masters eller kört utbyten med andra universitet?
Klart du ska läsa din masters utomlands. Största argumentet är att det är en sjukt grym upplevelse och erfarenhet. Du kommer få tusen nya kontakter och möta folk från hela världen. Dessutom håller de bästa skolorna ute i Europa en högre klass än våra universitet här i landet och det är värt mer som merit om du har pluggat utomlands och skaffat dig lite livserfarenhet. Sen så får du även mer CSN om du pluggar utomlands tror jag.
Det är ett enkelt val Bronto, och skulle du inte komma in på just ETH finns det säkert många andra bra skolor du kan söka till utomlands.
Mitt utlandsår i Frankfurt var det bästa året i mitt liv hittills. Jag blir helt nostalgisk när jag tänker tillbaka...
 
  #9510  
Old 02-06-2011, 05:01 AM
Axman's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Nov 2010
Posts: 3,885
Axman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox
Ja, BMWs premier gör deras bilar till nära på ointressanta att köpa. Skulle aldrig t ex köpa en M3 eller M5 om jag inte var 40+ och bodde på landet, av den enkla anledningen att bilen är inte värd att betala premierna för.

Japp, och nu kommer jag ihåg varför jag valde bort ISen till slut. När man börjar plocka ihop den så som man vill ha den, så drar det iväg med pengarna rätt ordentligt. Och när man börjar komma upp i den nivån så finns det ganska många andra bilar man hellre skulle vilja ha än en Japsare som gör 0-100 på 8,5 sekunder Och IS-F'en börjar på under 400,000. Nej, det finns för få IS på marknaden för att det ska vara någon vettig prisbild.... Folk verkar mest hitta på lite hur som helst ser det ut som.

Den där du länkade var riktigt snygg dock! Den klär riktigt bra i vitt.
Puhh, det är väl tur att man är 40+ och bor på landet då!!
 



All times are GMT -4. The time now is 07:19 PM.