Swedish Teamspeeder? Get in here!
#9501
Ah precis! Jag gillar konceptet med en bil som man behöver tygla Inte någon som är sjukt slapp och lättkörd.
Sitter nu och kollar på att läsa en master i Schweiz. Blir klar med kandidaten till våren om allt går bra och det finns rätt bra utbyten med skolor i Europa och Chalmers. Funderar bara på hur mycket tyska man behöver (har läst 4-5 år) och om plugget ligger på en tyngre nivå än här hemma? Kanske är galet oslappt att läsa på ETH i Schweiz, men det ska ju vara teh shit enligt dem flesta på min skola. Kanske vore värt att köra där ett tag, om man nu kan komma in
Är det någon av er här som läst masters eller kört utbyten med andra universitet?
Sitter nu och kollar på att läsa en master i Schweiz. Blir klar med kandidaten till våren om allt går bra och det finns rätt bra utbyten med skolor i Europa och Chalmers. Funderar bara på hur mycket tyska man behöver (har läst 4-5 år) och om plugget ligger på en tyngre nivå än här hemma? Kanske är galet oslappt att läsa på ETH i Schweiz, men det ska ju vara teh shit enligt dem flesta på min skola. Kanske vore värt att köra där ett tag, om man nu kan komma in
Är det någon av er här som läst masters eller kört utbyten med andra universitet?
#9502
Jag börjar närma mig 30 (usch) men fortfarande så får jag hutlösa premier så fort jag kollar på en bmw. Försäkringen i sig är i princip enda anledningen till att jag inte köper en 335a. Det känns ok att betala mycket för bensin, men lägga nästan 2000 i månaden bara på försäkring är fan galet.
Jox: Det skumma med IS:arna är att det finns barebones-modeller ute. Finns en -10 i malmö för 295 hos handlaren. En -08 med 5k mil och fullutr. kostar däremot 310k. Skillnaden beror nog i stor grad på att de fullutrustade varianterna kostade en bra bit över 400k och verkar ha hållt sig konstigt bra i värde över tiden.
Kolla denna t.ex.
Lexus IS 250 fullutrustad med sport/MMpaket | Skåne | Blocket
Den IS:en skulle kosta 8700:- att försäkra på mig. Känns inte det lite mycket? Jag menar, när en Mini ligger på under 6000:- om året. Känns som om jag är betydligt mer benägen att smälla med den än med en mys-sedan.
Det enda som talar riktigt emot en IS är ju 0-100 på 8,5s. Det går emot min princip att alltid köpa en snabbare bil.
Jox: Det skumma med IS:arna är att det finns barebones-modeller ute. Finns en -10 i malmö för 295 hos handlaren. En -08 med 5k mil och fullutr. kostar däremot 310k. Skillnaden beror nog i stor grad på att de fullutrustade varianterna kostade en bra bit över 400k och verkar ha hållt sig konstigt bra i värde över tiden.
Kolla denna t.ex.
Lexus IS 250 fullutrustad med sport/MMpaket | Skåne | Blocket
Den IS:en skulle kosta 8700:- att försäkra på mig. Känns inte det lite mycket? Jag menar, när en Mini ligger på under 6000:- om året. Känns som om jag är betydligt mer benägen att smälla med den än med en mys-sedan.
Det enda som talar riktigt emot en IS är ju 0-100 på 8,5s. Det går emot min princip att alltid köpa en snabbare bil.
Last edited by Dave S; 02-05-2011 at 05:49 PM.
#9503
Hmm...
Kan detta stämma?
BMW 335 i Coupe NAVI/Skinn/380HK/M-Pkt Sv.Sål | Skåne | Blocket
Självrisk 5000:-
Årskostnad: 9500:-
Kan detta stämma?
BMW 335 i Coupe NAVI/Skinn/380HK/M-Pkt Sv.Sål | Skåne | Blocket
Självrisk 5000:-
Årskostnad: 9500:-
#9504
Ja, BMWs premier gör deras bilar till nära på ointressanta att köpa. Skulle aldrig t ex köpa en M3 eller M5 om jag inte var 40+ och bodde på landet, av den enkla anledningen att bilen är inte värd att betala premierna för.
Japp, och nu kommer jag ihåg varför jag valde bort ISen till slut. När man börjar plocka ihop den så som man vill ha den, så drar det iväg med pengarna rätt ordentligt. Och när man börjar komma upp i den nivån så finns det ganska många andra bilar man hellre skulle vilja ha än en Japsare som gör 0-100 på 8,5 sekunder Och IS-F'en börjar på under 400,000. Nej, det finns för få IS på marknaden för att det ska vara någon vettig prisbild.... Folk verkar mest hitta på lite hur som helst ser det ut som.
Den där du länkade var riktigt snygg dock! Den klär riktigt bra i vitt.
Japp, och nu kommer jag ihåg varför jag valde bort ISen till slut. När man börjar plocka ihop den så som man vill ha den, så drar det iväg med pengarna rätt ordentligt. Och när man börjar komma upp i den nivån så finns det ganska många andra bilar man hellre skulle vilja ha än en Japsare som gör 0-100 på 8,5 sekunder Och IS-F'en börjar på under 400,000. Nej, det finns för få IS på marknaden för att det ska vara någon vettig prisbild.... Folk verkar mest hitta på lite hur som helst ser det ut som.
Den där du länkade var riktigt snygg dock! Den klär riktigt bra i vitt.
#9505
Hmm...
Kan detta stämma?
BMW 335 i Coupe NAVI/Skinn/380HK/M-Pkt Sv.Sål | Skåne | Blocket
Självrisk 5000:-
Årskostnad: 9500:-
Kan detta stämma?
BMW 335 i Coupe NAVI/Skinn/380HK/M-Pkt Sv.Sål | Skåne | Blocket
Självrisk 5000:-
Årskostnad: 9500:-
#9506
Länsförsäkringar.
Dubbelcheckade genom att kolla med ytterligare en 335a och det verkar som om de vill ha under 10k för att helförsäkra en 335a på mig. Måste fan ta och ringa och se att det stämmer för om det är så finns det ju typ inget snack om saken. Bara att räkna ned tiden tills anställningspapperna är påskrivna och sen ut och leta bil
Hur påverkas bilförsäkringen om bilen är importerad förresten, gör det någon skillnad?
Dubbelcheckade genom att kolla med ytterligare en 335a och det verkar som om de vill ha under 10k för att helförsäkra en 335a på mig. Måste fan ta och ringa och se att det stämmer för om det är så finns det ju typ inget snack om saken. Bara att räkna ned tiden tills anställningspapperna är påskrivna och sen ut och leta bil
Hur påverkas bilförsäkringen om bilen är importerad förresten, gör det någon skillnad?
#9507
Ja, det brukar vara lite dyrare med en importbil. Jag vet att när jag kollade Cayenne Turbos härom året så skiljde det typ 3000:- per år mellan svensk och import.
Men om du ska försäkra den nya bilen på samma försäkringsbolag som du haft Minin så funkar det alltid att pruta - man är trots allt ganska värdefull som kund för dem, även om det inte alltid märks. Du kan m a o nästan garanterat pruta bort den skillnaden.
Men om du ska försäkra den nya bilen på samma försäkringsbolag som du haft Minin så funkar det alltid att pruta - man är trots allt ganska värdefull som kund för dem, även om det inte alltid märks. Du kan m a o nästan garanterat pruta bort den skillnaden.
#9508
En gammal flickvän till mig jobbar som jurist på ett försäkringsbolag, ska se vad hon kan göra åt saken och om hon har några vettiga tips.
I och med att den svenska marknaden är så pass liten som den är så kan det vara svårt att hitta en bil med rätt utrustning i Sverige, oavsett vilket pris du vill betala.
Säg manuell låda, läder, helst navi och helst m-paket. Kollar man på blocket så finns det en enda sådan och den har gått 9500 mil.
I och med att den svenska marknaden är så pass liten som den är så kan det vara svårt att hitta en bil med rätt utrustning i Sverige, oavsett vilket pris du vill betala.
Säg manuell låda, läder, helst navi och helst m-paket. Kollar man på blocket så finns det en enda sådan och den har gått 9500 mil.
#9509
Sitter nu och kollar på att läsa en master i Schweiz. Blir klar med kandidaten till våren om allt går bra och det finns rätt bra utbyten med skolor i Europa och Chalmers. Funderar bara på hur mycket tyska man behöver (har läst 4-5 år) och om plugget ligger på en tyngre nivå än här hemma? Kanske är galet oslappt att läsa på ETH i Schweiz, men det ska ju vara teh shit enligt dem flesta på min skola. Kanske vore värt att köra där ett tag, om man nu kan komma in
Är det någon av er här som läst masters eller kört utbyten med andra universitet?
Är det någon av er här som läst masters eller kört utbyten med andra universitet?
Det är ett enkelt val Bronto, och skulle du inte komma in på just ETH finns det säkert många andra bra skolor du kan söka till utomlands.
Mitt utlandsår i Frankfurt var det bästa året i mitt liv hittills. Jag blir helt nostalgisk när jag tänker tillbaka...
#9510
Ja, BMWs premier gör deras bilar till nära på ointressanta att köpa. Skulle aldrig t ex köpa en M3 eller M5 om jag inte var 40+ och bodde på landet, av den enkla anledningen att bilen är inte värd att betala premierna för.
Japp, och nu kommer jag ihåg varför jag valde bort ISen till slut. När man börjar plocka ihop den så som man vill ha den, så drar det iväg med pengarna rätt ordentligt. Och när man börjar komma upp i den nivån så finns det ganska många andra bilar man hellre skulle vilja ha än en Japsare som gör 0-100 på 8,5 sekunder Och IS-F'en börjar på under 400,000. Nej, det finns för få IS på marknaden för att det ska vara någon vettig prisbild.... Folk verkar mest hitta på lite hur som helst ser det ut som.
Den där du länkade var riktigt snygg dock! Den klär riktigt bra i vitt.
Japp, och nu kommer jag ihåg varför jag valde bort ISen till slut. När man börjar plocka ihop den så som man vill ha den, så drar det iväg med pengarna rätt ordentligt. Och när man börjar komma upp i den nivån så finns det ganska många andra bilar man hellre skulle vilja ha än en Japsare som gör 0-100 på 8,5 sekunder Och IS-F'en börjar på under 400,000. Nej, det finns för få IS på marknaden för att det ska vara någon vettig prisbild.... Folk verkar mest hitta på lite hur som helst ser det ut som.
Den där du länkade var riktigt snygg dock! Den klär riktigt bra i vitt.