Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #7561  
Old 10-12-2010, 03:29 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Ah då blev jag lugnare. Undrar vad de payar för en halvdag...
 
  #7562  
Old 10-12-2010, 03:39 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Vad trött jag blir på att TS ligger nere jämt hela förmiddagarna. Varför måste vbForum ligga nere för att man gör en backup?!! Inget annat system i hela världen slutar ju funka för att man tar en säkerhetskopia.
 
  #7563  
Old 10-12-2010, 04:02 AM
LABrit's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2008
Location: London, formerly LA
Posts: 8,839
LABrit has a reputation beyond reputeLABrit has a reputation beyond reputeLABrit has a reputation beyond reputeLABrit has a reputation beyond reputeLABrit has a reputation beyond reputeLABrit has a reputation beyond reputeLABrit has a reputation beyond reputeLABrit has a reputation beyond reputeLABrit has a reputation beyond reputeLABrit has a reputation beyond reputeLABrit has a reputation beyond repute
Joakim kommer att få ett papper klippa idag!
 
  #7564  
Old 10-12-2010, 04:03 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
^ We actually don't even have our own word for it, we just call it paper cut. Or, "Peyyperr kutt" really.
 
  #7565  
Old 10-12-2010, 06:58 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Jox du som är bra på 993or. Hur långt kan en 993a 4S eller en Turbo ha gått för att man ska kunna vara rätt säker på att motorn fortfarande är ok? Jag förstår att det såklart beror på hur ägarna har kört och skött bilen men finns det nåt riktmärke med +-1500 mil kanske?
Jag inser att vissa kanske uppfattar denna fråga till just Jox som ironisk men det är verkligen inte tanken
 
  #7566  
Old 10-12-2010, 07:12 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Ja, min hade gått ungefär 200 mil med nya motorn, så det är väl mellan 1 och 199 skulle jag säga

Oj, det finns nog inget bra svar. Har bilen fått olja och ventilerna justerade regelbundet kan den rulla precis hur långt som helst. Vet inte om du sett Black Adder-964an (typ samma motor) i Automobil, som de köpte när den rullat över 30K mil. Saker var slitna förvisso, men motorn rullade på fint och behövde i princip bara en storservice.

Så det verkar inte finnas några särskilda riktmärken att gå efter, men rent personligen så känns 15K som någon slags mental spärr i största allmänhet. Men det är mer för att kunna kränga utan bekymmer den i framtiden, snarare än att vara rädd för att det rasar. För det gör den inte i första taget. Men kolla med ZAMIRZ, han kan typ allt om alla luftkylda.

Är det den svarta 993TTn du kollar på med 17+ mil?
 
  #7567  
Old 10-12-2010, 07:18 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Hehe nej du jag kollar inte på en specifik bil, dock försöker jag övertyga alla möjliga olika människor runt omkring mig att köpa 993or. Det ligger såklart i mitt intresse
Dessutom är det ju en dröm jag själv har i framtiden så jag försöker lära mig, kan typ inte ett smack om att köpa begagnade bilar. Om det väl skulle bli dags för en lite närmare titt hör jag av mig. Jag kanske har fått ägaren till 997.2TTn intresserad av att investera i en 993 Turbo. Dock som investering och inte som körbil. Vore coolt oavsett. Jag är helt övertygad om att 993orna kommer bli mer och mer eftertraktade. Det bästa som skulle kunna hända för att värdet ska öka ytterligare är att nästa 911 får 8 cylindrar.
 
  #7568  
Old 10-12-2010, 07:32 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Originally Posted by Ludas
Hehe nej du jag kollar inte på en specifik bil, dock försöker jag övertyga alla möjliga olika människor runt omkring mig att köpa 993or. Det ligger såklart i mitt intresse
Dessutom är det ju en dröm jag själv har i framtiden så jag försöker lära mig, kan typ inte ett smack om att köpa begagnade bilar. Om det väl skulle bli dags för en lite närmare titt hör jag av mig. Jag kanske har fått ägaren till 997.2TTn intresserad av att investera i en 993 Turbo. Dock som investering och inte som körbil. Vore coolt oavsett. Jag är helt övertygad om att 993orna kommer bli mer och mer eftertraktade. Det bästa som skulle kunna hända för att värdet ska öka ytterligare är att nästa 911 får 8 cylindrar.
Som investeringsobjekt skulle jag försöka hitta en helt original (med höghusfjädringen) som rullat under 5K mil - röd, svart, silver eller gul. En riktigt fin sådan är förvisso redan idag sanslöst dyr över miljonen och kommer kanske kosta 1,5 om tio år i samma skick med lite flyt och en ny högkonjunktur.

Men en kvalificierad gissning är att 993 RS kommer procentuellt stiga ännu mer (964 RS är t ex idag mer värdefull än 964T) så det kan vara en bättre investering, även om jag inte själv tycker narrow-body är i närheten av att vara lika snygga (av någon 911).

Jepp det lär bli 8 cylindrar, tyvärr alt. som tur är. Jag kommer aldrig köpa någon, och det gör ont i Porschesjälen - men så länge jag äger en luftkyld så kan jag le åt att de andra blir färre och färre! Gillar också skarpt att du personligen lobbar för 993ans värdeökning Men samtidigt synd om det blir för många garageobjekt som ingen använder ... den är alldeles för bra och rolig för att låsas in som klenod.
 
  #7569  
Old 10-12-2010, 07:47 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Absolut, 993an är verkligen en bil som borde köras. Jag har sneglat en hel del på 2S oxå som byggdes samtidigt som 4S och har wide-body men inte de röda turbobromsarna. Bakhjulsdrift brukar ju oftast innebära mer agila och roligare köregenskaper och dessutom gjordes den i färre ex än 4S.

993 RS har jag dålig koll på faktiskt förrutom att den, som du påpekade, är smalare. Har tittat runt lite på mobile men de verkar också ligga och nosa vid miljonen. Den verkar rätt cool och hardcore med 1270kg vikt men det är framför allt de breda kurvorna som får mig att tappa hakan när jag ser en 993 S eller TT.

Har du kört många 993or och vilken är i så fall din favorit?

Edit: Den här otroligt snygga Turbon hittade jag, verkar inte den lite billig? http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh...&pageNumber=1#
Det står att den är i mint condition och regelbundet kollad hos Porsche bla bla perfekt jättebra etc. Den står i Gütersloh, typ 30 minuter från där jag bodde.
 

Last edited by Ludas; 10-12-2010 at 07:52 AM.
  #7570  
Old 10-12-2010, 08:09 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Har faktiskt inte kört så många, en 4S med PSS9 och denna - som inte går att jämföra alls med en standard. Så jag är nog inte så bra på att svara, men jag tror absolut att RSen är roligast att köra. Även om den är 40 pannor tyngre än 964an

Jag tror 2Sen och 4Sen kommer stiga skapligt också - fan, i stort sett alla luftkylda blir mer och mer begärliga, alla de som inte är standardmodeller ökar mest och Targor och cabbar allra minst.

Dessutom, många av de som växte upp med 993orna, dvs 25-35-åringarna, börjar komma upp i åldrarna där de kan förverkliga köpen. Och det kommer bli fler och fler ju äldre de (vi) blir.
 



All times are GMT -4. The time now is 04:50 AM.