Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #2101  
Old 10-19-2008, 06:50 AM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Inte bara du Aler. Vi hade ju en kille för nån vecka sen som också lurkade runt. även han student

Edit:
Såg just att detta inlägg är inlägg nr 2100 i tråden. Jag ock Jox har delad förstaplats i antal inlägg, 556. Detta måste väl ändå vara forumets längsta tråd?
 

Last edited by Dave S; 10-19-2008 at 06:52 AM.
  #2102  
Old 10-19-2008, 06:55 AM
Aler's Avatar
Teamspeed Member
Join Date: May 2008
Posts: 241
Aler has a brilliant futureAler has a brilliant futureAler has a brilliant futureAler has a brilliant futureAler has a brilliant futureAler has a brilliant futureAler has a brilliant futureAler has a brilliant futureAler has a brilliant futureAler has a brilliant futureAler has a brilliant future
Originally Posted by Dave S
Inte bara du Aler. Vi hade ju en kille för nån vecka sen som också lurkade runt. även han student

Edit:
Såg just att detta inlägg är inlägg nr 2100 i tråden. Jag ock Jox har delad förstaplats i antal inlägg, 556. Detta måste väl ändå vara forumets längsta tråd?
Är det inte bara Mbolo och Jox som inte är studenter?
Ja, om inte längst så iaf mest underhållande.
 
  #2103  
Old 10-19-2008, 06:58 AM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Av de mest aktiva i tråden, ja. Då är det bara mbolo och Jox som inte pluggar. Felix är väl klar ungefär samtidigt som jag är, medan Bronto är klar om 3-4 kanske?
 
  #2104  
Old 10-19-2008, 07:35 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Originally Posted by Dave S
Har en polare i branschen som fixade åt mig. Tror dock inte att dealen är SÅ bra att den inte går att slå eller matcha. Bara bevkämt att göra affärer med en polare, för om det skiter sig så ringer jag och gnäller på honom tills han fixar det

Kollade just på katshing. Tydligen vill de ha 2500 för X1 med 100:- förhöjd månadsavg. i 24 månader. Min deal är inte helt dum då antar jag.
Jag valde att binda upp mig på 24 mån, eftersom jag är färdig med uni om 2½ år. Det betyder att oma jag verkligen känner att jag vill byta om 1½ år, så kan jag leva med att vara oekonomisk, eftersom man brukar kunna jobba lite deltid sista terminen, och således tjäna pengar.
Jox, min polare jobbar på Key account delen på Telenor men gör en del med privatkunder. Om du vill sätta en mobil på företaget, så kan han nog fixa en vettig deal till dig.
Ahhhh, jag trodde det var 2400,- utan abb eller bindning Synd. Företaget är tyvärr redan låst hos Tele2 med ett ass-rape-kontrakt på 6 mobiler som löper till 2011. Kan byta telefoner under tiden men det är mest entry-level-lurar.

Psykologiskt betalar jag hellre 200 spänn mer för ett abonnemang i månaden än en såkallad "förhöjd månadsavgift" - det är ju inget annat än ett privatlån med ockerränta.
 
  #2105  
Old 10-19-2008, 07:44 AM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
När jag räknade på det så spelar inte förhöjd månadsavgift ngn roll. Ett abb utan förhöjd avgift ger en telefon på X + Y * Z kr. Där X är telefonens pris, Y är den förhöjda kostnaden och Z är antalet månader. Att binda sig i 12 månader med 100:- i förhöjd avgift drar bort 1200- från inköpspris. Dvs, ingen ränta på luren alls. Vilket gör att ju mer du tar i förhöjd avgift, desto mer pengar slipper du ligga ute med. Den gamla ekonomiska slagdängan "Hellre betala i morgon än idag" gör sig ju gällande. Man kan se det som ett räntefritt lån som löper över bindingstiden, men med en fast amortering varje månad.
Som företagare kan det möjligtvis spela lite roll, om du vill ta din mobilkostnad direkt och inte göra avskrivningar. Vill du skriva av telefonen under dess reella användningstid, spelar det egentligen ingen roll, då det blir en avbetalning som kan följa dina AAEP. Dvs, dina kostnader för telefonen löper med dina avskrivningar på den...om du nu inte vill skriva av den med en större summa i början osv. då du ju egentligen hamnar "uppochned" i "lånet".
Kort sagt, om inte cash flow är ett problem, så är det ju egentligen smartare att ta en förhöjd avgift.
 

Last edited by Dave S; 10-19-2008 at 07:47 AM.
  #2106  
Old 10-19-2008, 08:04 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Intressant formel, och den stämmer ju faktiskt. Men det finns en teoretisk rätt låg cashflow - vi gör mycket jobb utomlands och fakturerar utländska kunder i vårt utländska bolag, vilket innebär att det svenska bolaget ibland kan få ett kvartal eller två utan några intäkter att kvitta mot, så jag försöker hålla nere löpande kostnader, även så pass små som telefoner. But I hear you . . .

Men åter till telefonen, den verkar riktigt grym! Jag står och velar mellan X1:an, Nokias nya vad-den-nu-heter och iPhonen men lutar åt SE:n. Alla mina har funkat perfekt.
 
  #2107  
Old 10-19-2008, 08:10 AM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Ja, jag räknade på det lite. Jag har förut varit starkt emot att "betala av" telefonen löpande, men efter att ha räknat på det så upptäckte jag att det ju handlar om ett räntefritt lån, vilket aldrig är fel. Om man har bra cash flow. Som student uppskattar jag dock att hålla löpande kostnader på ett minimum, hellre ta stora inköp rent och leva som en tattare nån månad än att dela upp det och leva halv-tight under några år liksom

Jag kollade min beställning nu och upptäckte att min är X1 Silver. Det finns även en svart. Vilken ska jag ta? Den svarta verkar först inkomma tre dagar senare, så jag får vänta liiite längre på den.


Eller den som Jox postade.
 
  #2108  
Old 10-19-2008, 08:14 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Satt just och jämförde också, jag tycker den svarta är aningen hetare.

Finns det såna där attrapper hängande nu i elektronikbutiker att kolla på ännu?
 
  #2109  
Old 10-19-2008, 08:17 AM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Jag var inne på Telenors butik i Malmö och där hade de en som man kunde testa. Jag var grymt sugen på HTC:n och hade svårt att bestämma mig, men valde till slut X1 då den har tangentbord, vilket ju är omöjligt att leva utan. Det finns en HTC med tangentbord också, men den är i samma prisnivå som X1an och det tycker jag är lite dyrt för den.
Hm, ska kanske dra iväg ett mail och be om den svarta istället. Den blir ju iinte lika lätt smutsig.
 
  #2110  
Old 10-19-2008, 08:19 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Jag kommer också skaffa den svarta Bra kontrast mot 990:ns silver.

Undrar om det är någon idé att kränga av 990:n ens ...... orka dra hem någon tattare från Blocket som ska kolla och pruta för några hundringar.
 



All times are GMT -4. The time now is 12:19 PM.