Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #16711  
Old 09-29-2011, 02:13 AM
cmayer's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Sep 2011
Posts: 360
cmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nice
Skulle man ju kanske kunna göra, men då måste jag bara hitta en vattentät idé..

Förresten, är det någon som vet vad man behöver för utbildning för att jobba med företagsoptimering? Hade som tanke att hyra ut mig själv som konsult och hjälpa företag med att optimera företaget och dra ner på kostnader, personal etc. Jag kan ju en del om det idag, men det känns som att man måste ha ett fjolligt diplom eller något för att någon skulle vilja hyra/anställa en.
 
  #16712  
Old 09-29-2011, 02:28 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Hur menar du dra ner på kostnader? Du kan ju t.ex bli civilekonom med inriktning mot management där du lär dig hur företag "ska styras", eller varför inte inriktning logistik där du lär dig hur flöden utanför, och inom, företag fungerar? Finansiell Ekonomi fungerar ju med, då lär du dig optimala kapitalstrukturer b.la.

Det finns även någon som heter Enterprise and Business Developement som bör täcka in rätt mycket av det du vill lära dig kanske?

Eller så kör du igång din konsultverksamhet, hoppas på ditt starka CV och att dina oändliga kontakter ska hjälpa dig...

Vad har du gjort tidigare, alltså, vilka kunskaper har du sedan tidigare? Typ bransch?
 
  #16713  
Old 09-29-2011, 02:30 AM
cmayer's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Sep 2011
Posts: 360
cmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nice
Tänkte ge en förklaring varför jag tycker att _viss_ utbildning kan vara överskattad, eller rättare sagt, att den inte under några omständigheter bör stå över erfarenhet. Det är för att i skolan kan man fuska. Man kan fuska på prov, uppsatser och annat. I den riktiga världen kan man inte fuska, för skiter man i att göra en sak någonstans så märks det någon annanstans. Så är det bara. Det är ofta jag får hjälpa folk från fina högskolor att lära sig det jobb dem studerat att göra i t.ex. 4 år. Många av dem har absolut ingen som helst koll på hur det funkar i den riktiga världen, utan har fått lära sig typ allt runt det. Men inte hur man faktiskt gör. Många är det t.o.m så illa att jag ibland har lust att ifrågasätta hurvida dem faktiskt gått den utbildningen..

Tack för tipsen! Problemet jag har är att jag inte har lust att studera i massa år och riskera att inte ha jobb när man är klar. Vilket ofta verkar vara fallet i Sverige numera?!.. Dock värt att kolla upp om man kan köra någon av kurserna på distans/halvfart i så fall.

För att göra det enkelt, idag jobbar jag med ekonomi inom bygg-/infrastrukturbranchen. Inget jag egentligen vill, utan halkade in på ett bananskal och har kört på och jobbat mig uppåt. Jag är först på morgonen och sist på eftermiddagen. Vad som verkar vara problemet för mig idag är min ålder, vilket gör att det känns som om få verkligen tar mig på allvar. Konstigt nog har jag ändå mer koll än de flesta andra.
 

Last edited by cmayer; 09-29-2011 at 02:40 AM.
  #16714  
Old 09-29-2011, 02:50 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Jag förstår att hoppa på en utbildning över 4-5år när man vant sig vid vissa levnadsstandarder inte är det roligaste man kan göra men om man vill lära sig något finns det inte jättemånga genvägar. Man kan sitta hemma i 3år och lära sig det, men då får du spendera 2år på arbetsintervjuer med att försöka övertala arbetsgivare att du visst kan det. Eller så går man till en skola i 4år och får det på papper...

Om du jobbar med ekonomi inom bygg- och infrastrukturbranschen så känns det som att du borde veta mycket om du tänkt "optimera" byggföretag. Mitt råd är väl att kolla upp vad de konsulter som redan finns i dagsläget vad dom har för utbildning och vad dom har haft för karriär innan dom hamnade där dom är idag.

Sen har vi den härliga mixen med folk som är väldigt högt utbildade (Harvard etc) som fuskar hej vilt på arbetet med höjda lånetak och dylikt och sänker världsekonomin 4år senare
 
  #16715  
Old 09-29-2011, 02:57 AM
cmayer's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Sep 2011
Posts: 360
cmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nice
Där är väl den stora anledningen till att man vill starta eget företag och skaffa sig ett bra rykte och gå den vägen istället. Jag har så många ideer att jag inte vet vad jag ska börja med. Det jobbiga är att idag finns ju typ allt inom allt. Det är svårt att som ny försöka konkurrera med de stora namnen.

Nja, mer hur man kan optimera ett kontor/arbetsplats om man säger så istället. T.ex. vart man kan dra ner på kostnader, hur man kan optimera arbetet på platsen med maskiner, arkivering osv. I slutändan av allt detta då ska man ha sparat arbete/pengar vilket leder till större vinst.

Sånna som håller på så är väl ofta dem som kommit in på t.ex. Harvard pga av rika föräldrar som känner rektorn där typ. Så kan dem göra vad dem vill sedan för att föräldrarna pumpar in pengar till skolan..
 
  #16716  
Old 09-29-2011, 03:42 AM
Nicke's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2008
Location: Hellsinki
Posts: 1,021
Nicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond repute
Cmayer, om du har referenser eller case som du varit med och bidragit till eller ännu bättre som har blivit super bra rent tackvare dig så är det ju mycket mera värt än dilpom hit och dit. Är själv ekonmie magister (M.Sc) men idagens läge (klar 2008) spelar det vad jag har åstadkommit efter det betydligt mera än vad för diplom jag har.

Om du har starkt självförtroende så kan du ju "lätt" sälja in dig med tanken att du går in som konsult på ett bolag med dealen att din lön blir tex 10% av hur mycket ner du får kostnaderna. Så blir det ju lite liksom win/win och risken för ett bolag att ta dig som konsult är minimal.
 
  #16717  
Old 09-29-2011, 03:54 AM
cmayer's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Sep 2011
Posts: 360
cmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nice
Hmm, jo finns väl en del jag bidragit till men om det finns på papper tvekar jag på. Som sagt, min ålder gör ofta att jag inte får den cred jag förtjänar.. Jag tas väldigt mycket för givet om man säger så..

Bra idé! Tänkte inte riktigt på den där procent delen, tänkte mer ett fast arvode som skulle motsvara storleken på jobbet. Men det du säger är ju mycket lättare att sälja! Blir kanske lite jobbigt om man lägger ner en massa tid och ser at det bara finns några få tusenlappar att spara för dem, då har man backat rätt mycket. Å andra sidan kanske man hjälper ett företag som kan spara några hundratusen om året.
 
  #16718  
Old 09-29-2011, 03:56 AM
PorscheFanatic's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2008
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 5,524
PorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond repute
Originally Posted by Bronto
Fick ni ta hans bil på en sväng?!
Oskar fick låna den, så jäkla grym bil. Hade hellre tagit en LP över Aventadoren tror jag.
 
  #16719  
Old 09-29-2011, 06:20 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Fan det börjar balla ur i den här jävla tråden.

Sent from my U20i using Teamspeed
 
  #16720  
Old 09-29-2011, 06:46 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
^^ Sluta ligg på hålet 27timmar om dagen så ska du se att du kan få deltaga lite här med.
 



All times are GMT -4. The time now is 01:48 PM.