Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #16361  
Old 09-19-2011, 07:36 AM
cmayer's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Sep 2011
Posts: 360
cmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nice
Erppa, du som verkar ha koll på Porsche..

Jag är lite inne på att skaffa en, den ska dock funka som vardagsbil också. Och efter att ha läst ditt föregående inlägg så blir det ju en '06:a och framåt. Har du några tips/förslag?

EDIT: Varför jag frågar är för att jag inte riktigt har koll på just Porsche med sina modellnummer osv. Så vet inte riktigt vad som är bättre än det andra, och vad som är skillnaden egentligen.
 

Last edited by cmayer; 09-19-2011 at 07:40 AM.
  #16362  
Old 09-19-2011, 08:02 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Med den öppna frågeställningen Cmayer i kombination med Erppas kunskaper om Porsche utgår jag från att svaret på din fråga blir minst 20 A4-sidor långt Kanske till och med längre än JPCourts signatur.
 
  #16363  
Old 09-19-2011, 08:18 AM
Erppa's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Apr 2011
Posts: 413
Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!
Alltså detdär är ju en ganska allmänn fråga. Så jag vet inte riktigt vad jag skall svara.

Vad för modell är du ute efter det finns "några" olika utföranden av 911an
Porsche Sverige
plus alla special edition etc.

Du måste nog specifiera lite för att man skall kunna ge ett vettigt svar. Vad är det tänkta användningsområdet för bilen?

Som vardagsbil så är en 911 inte den mest praktiska. Den är låg, min hade sportchassi, så den var skitlåg. Tar i överallt så man kan inte köra och sova/tala i telefon/skruva radio. Om man har som hobby att åka skidor, spela ishockey och golf är den mycket opraktisk. Utöver detta är det en fantastisk bil.
 
  #16364  
Old 09-19-2011, 08:21 AM
cmayer's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Sep 2011
Posts: 360
cmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nice
Haha! Lite väl overkill kanske.. Det jag menar är att det finns typ 15st olika 911, sedan finns det ju massa 996, 997, 997.2, 991 osv. Sedan skall dem blandas så blir det ytterligare 40 kombinationer. Blir helt vilse efter ett tag så glömmer jag vad jag letade efter från början. Det slutar med att jag kollar på andra bilar istället, haha!
 
  #16365  
Old 09-19-2011, 08:25 AM
cmayer's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Sep 2011
Posts: 360
cmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nice
Originally Posted by Erppa
Alltså detdär är ju en ganska allmänn fråga. Så jag vet inte riktigt vad jag skall svara.

Vad för modell är du ute efter det finns "några" olika utföranden av 911an
Porsche Sverige
plus alla special edition etc.

Du måste nog specifiera lite för att man skall kunna ge ett vettigt svar. Vad är det tänkta användningsområdet för bilen?

Som vardagsbil så är en 911 inte den mest praktiska. Den är låg, min hade sportchassi, så den var skitlåg. Tar i överallt så man kan inte köra och sova/tala i telefon/skruva radio. Om man har som hobby att åka skidor, spela ishockey och golf är den mycket opraktisk. Utöver detta är det en fantastisk bil.
Kollat på Porsche.se, blev inte mkt klokare.. Gav det kanske inte riktigt tiden heller..

Okej, säg att den till 90% skall använda som vardagsbil. D.v.s åka till och från jobbet, hämta sambon och handla på ICA. Har inga barn än på några år så det är lugnt på den biten..

Sova i bilen är inte direkt något jag brukar göra, så det behöver du inte tänka på.. haha Jag är van vid Ferrari så mkt lägre än den kan den ju inte vara? Sedan kan man väl höja chassit med hjälp av en liten knapp?
 
  #16366  
Old 09-19-2011, 08:26 AM
Nicke's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2008
Location: Hellsinki
Posts: 1,021
Nicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond repute
Jox, har du inte nångång gjort en fin bildmatris över "alla" Porsches modeller Kanske du kan posta den så klarnar det lite för cmayer
 
  #16367  
Old 09-19-2011, 08:27 AM
Erppa's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Apr 2011
Posts: 413
Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!
Ok så det är en 911 du vill ha inte en gayman, boxster eller cayenne. Vi svänger på frågan hur mycket har du tänkt betala? Är budgeten begränsad så går ju alla de roligaste bilarna bort.

Vill du ha en modern (vattenkyld) eller en klassiker (luft/oljekyld)?
Skall du köra på vintern?
Vill du tak?
Hur viktig är prestandan? Ingen porsche är långsam men vissa är mera gjorda för att posera än andra
 
  #16368  
Old 09-19-2011, 08:28 AM
Erppa's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Apr 2011
Posts: 413
Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!
Originally Posted by cmayer
Kollat på Porsche.se, blev inte mkt klokare.. Gav det kanske inte riktigt tiden heller..

Okej, säg att den till 90% skall använda som vardagsbil. D.v.s åka till och från jobbet, hämta sambon och handla på ICA. Har inga barn än på några år så det är lugnt på den biten..

Sova i bilen är inte direkt något jag brukar göra, så det behöver du inte tänka på.. haha Jag är van vid Ferrari så mkt lägre än den kan den ju inte vara? Sedan kan man väl höja chassit med hjälp av en liten knapp?
En standard 911 är ju en traktor i höjd jmft med en ferrari. Det är först med sportchassi eller eftermarknadschassi eller GT3/GT2 modelerna som är låga.
 
  #16369  
Old 09-19-2011, 08:33 AM
cmayer's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Sep 2011
Posts: 360
cmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nicecmayer is just really nice
nej nej, det är 911 som gäller.. Jag ska väl försöka vara under 800' tänkte jag. Jag tänkte som sagt inte köpa en helt ny.

Ehm, vattenkyld i guess? Antar att det är bättre?..
Nja, någon gång men inte varje dag direkt..
JA! Inte cab!
Alltså, jag köper den ju inte helt för prestandans skull, det finns ju annat att köpa då, enligt mig. Även om en Turbo hade varit jäkligt nice!
 
  #16370  
Old 09-19-2011, 08:46 AM
Erppa's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Apr 2011
Posts: 413
Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!
Ok som vardagsbil året om skulle jag köpa en Carrera 4S coupe. -06 eller nyare, du får ju en facelift alltså en 997.2 för din budget med garanti. Det kommer en ny 911 nästa år så det kanske inte är helt rätt tillfälle nu med tanke på värdeminskningen. S modellerna har större motor, bromsar, fälgar och bättre chassi. Skippa definitivt tiptronic årsmodell 04-08. I en -09 kan PDK dock vara nice, fast enligt mig skall en sportbil vara manuell, men det här är en fråga som det inte är värt att gå in på. Provkör båda så vet du.
Skippa också de keramiska bromsarna. Köp med sportchassi, sportavgas (mycket bättre ljud), helläder och sportsäten. På porschespråk sport chrono package och pasm. Om du bara tänker köra på sommaren köp en C2S, det är totalt onödigt att köra med en fyrhjulsdriven på sommaren. Det är ändå ca 60% av vikten på bakaxeln så det finns mycket grepp. Eller så köper du en 997 Turbo.
 



All times are GMT -4. The time now is 02:10 AM.