Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #13931  
Old 05-26-2011, 05:03 PM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Originally Posted by Sideways_swe
^^ Jo då är det det väl ungefär som jag trodde.
Har börjar promenera typ en timme varje dag och i onsdags gick jag på ett boxing (?) pass på gymmet. fy enda in i helvete vad jobbigt det va. 75min utan vila. Såg mitt liv passera i revy runt 50min strecket.
Men ska köra hårt med kondisen nu den här månaden. ska dra ner på käket och såsen också. Blir svårare att dra in på ölen om det är fint väder dock.. :P
Ja alltså, jag lever rövare på helgerna med mycket öl och skräpmat men sköter man sig i veckorna så är det genomförbart . Tänk i veckointervall om du vill, att du ska förbränna mer per vecka än du stoppar i dig. Jag har aldrig vägt mat eller räknat på mina måltider men alltid försökt hålla mig ifrån vissa produkter generellt; pasta, ljust bröd, crème fraiche (ska du helst skippa helt, grädde likaså).

Jag har aldrig kört några sådana pass men alltid tänkt att man borde göra det, högintensitetsträning är utan tvekan bästa förbränningen.
 
  #13932  
Old 05-26-2011, 05:16 PM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Strebban: varken grädde eller creme fraiche innehåller särskilt mycket kolhydrater. Känns konstigt att skippa dem pga sitt kolhydratsinnehåll och ännu mer att skippa dem på fettinnehållet.

Ska man deffa, vilket ju egentligen är att banta, dvs gå ned i vikt, så vill du förbränna fett. Men samtidigt inte tappa alltför mycket muskelmassa. Strebos förslag med intervallträning är vettigt. Lågintensitetsträning (dvs du har en aerob förbränning) är ju ett gott sätt att bli av med fett på. För att gå ned så måste du ju ha större energioutput än input och då kommer du likt förbannat att gå på musklerna också när du bryter ned.

Jag skulle skippa så mycket snabba kolhydrater som möjligt, köra mycket konditionspass (spring en 5-10 km om dan) och kör samtidigt lite styrka för att hålla uppe musklerna. Du kan köra kolhydratstillskott innan träning så du orkar med det. Räkna med att det är pissjobbigt att träna när du samtidigt svälter kroppen delvis.

Som jag sagt förut, så är jag en förespråkare av lchf när det gäller att ta bort fett. Kombinera en sån diet med lagom kolhydratsintag innan träning (eller köra vissa dagar, som typ vissa builders gör när de deffar) och samtidigt köra motionsträning.

För övrigt heter det assiett och inget annat
 
  #13933  
Old 05-26-2011, 05:28 PM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Originally Posted by Dave S
Strebban: varken grädde eller creme fraiche innehåller särskilt mycket kolhydrater. Känns konstigt att skippa dem pga sitt kolhydratsinnehåll och ännu mer att skippa dem på fettinnehållet.

Ska man deffa, vilket ju egentligen är att banta, dvs gå ned i vikt, så vill du förbränna fett. Men samtidigt inte tappa alltför mycket muskelmassa. Strebos förslag med intervallträning är vettigt. Lågintensitetsträning (dvs du har en aerob förbränning) är ju ett gott sätt att bli av med fett på. För att gå ned så måste du ju ha större energioutput än input och då kommer du likt förbannat att gå på musklerna också när du bryter ned.

Jag skulle skippa så mycket snabba kolhydrater som möjligt, köra mycket konditionspass (spring en 5-10 km om dan) och kör samtidigt lite styrka för att hålla uppe musklerna. Du kan köra kolhydratstillskott innan träning så du orkar med det. Räkna med att det är pissjobbigt att träna när du samtidigt svälter kroppen delvis.

Som jag sagt förut, så är jag en förespråkare av lchf när det gäller att ta bort fett. Kombinera en sån diet med lagom kolhydratsintag innan träning (eller köra vissa dagar, som typ vissa builders gör när de deffar) och samtidigt köra motionsträning.

För övrigt heter det assiett och inget annat
När jag gick upp i vikt (80->98) åt jag ofta 2dl ris och ~450g kyckling i sås av en burk crème fraiche. När jag ville 'shapea' till mig slutade jag b.la med vitt ris, ljus pasta, crème fraiche, grädde, bacon, ljust bröd etc.

Jag har inga fakta på att just grädde/crème fraiche är dåligt än just fettinnehållet som jag försöker hålla på 1g per kroppskg (per dag).

LCHF? Har du inte skippat det än? Du om någon borde ju vara i form om du springer lika mycket som innan?
 
  #13934  
Old 05-26-2011, 05:29 PM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Och för fan David - säg inte åt folk att äta tillskott! Ät riktig mat
 
  #13935  
Old 05-26-2011, 05:43 PM
EVO's Avatar
EVO
EVO is offline
Teamspeed Senior Member
Join Date: May 2008
Location: Sweden
Posts: 465
EVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond reputeEVO has a reputation beyond repute
Gick ner 10-15kg för nått år sedan. Det enda jag gjorde var att äta mindre och promenera mycket. Väldigt simpelt.
 
  #13936  
Old 05-26-2011, 05:43 PM
Holmer's Avatar
Teamspeed Member
Join Date: Jul 2008
Posts: 159
Holmer is a jewel in the roughHolmer is a jewel in the roughHolmer is a jewel in the roughHolmer is a jewel in the roughHolmer is a jewel in the roughHolmer is a jewel in the roughHolmer is a jewel in the roughHolmer is a jewel in the roughHolmer is a jewel in the roughHolmer is a jewel in the roughHolmer is a jewel in the rough
Undvik kolhydrater, tryck protein 2g/fett 1g per kroppskilo, gå promenader, drick inte alkohol (jättebov), träna hård styrketräning.

Strebo: varför så negativ till tillskott? Sen känns det som att det finns andra anledningar till att träna mage än att få sexpack, vettig bålträning lyfter stabiliteten något otroligt i resten av kroppen. Rätt användbart för hela träningen alltså..
 
  #13937  
Old 05-26-2011, 06:01 PM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Originally Posted by strebo
När jag gick upp i vikt (80->98) åt jag ofta 2dl ris och ~450g kyckling i sås av en burk crème fraiche. När jag ville 'shapea' till mig slutade jag b.la med vitt ris, ljus pasta, crème fraiche, grädde, bacon, ljust bröd etc.

Jag har inga fakta på att just grädde/crème fraiche är dåligt än just fettinnehållet som jag försöker hålla på 1g per kroppskg (per dag).

LCHF? Har du inte skippat det än? Du om någon borde ju vara i form om du springer lika mycket som innan?
Med tillskott menade jag tillskott av snabba kolhydrater uträknat efter träningsmängd. Typ en banan innan träning, inga kosttillskott ffs!
Om du slutade med vitt ris, pasta, bröd etc så skippade du ju typ 80 % av de kolhydrater du får i dig i en normal kost. Jag skulle tro att det är därför du shapeade till dig, inte för att du skippade grädden å creme fraichen.

Lite enkel fysiologi. I princip hela kroppen kan få sin energi från att förbränna fett eller proteiner utom hjärnan, som behöver glukos för att fungera. När glykogenförråden är tömda så startar en glukoneogenes (nybildning av glukos). Då kan du bilda glukos från fett. Detta sker inte om glukogen finns närvarande i systemet eller om glukos tillförs.

Jag har dessvärre varit riktigt riktigt dålig på att träna nu under vintern/våren för jag haft så mkt att göra, så jag har tappat min kondis men legat hyfsat stabilt i vikt pga jag jobbat så mkt. Ska dra igång lite hårdträning på söndag (ska va bakfull lördag ) tänkte jag.
 
  #13938  
Old 05-27-2011, 01:52 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Originally Posted by Holmer
Undvik kolhydrater, tryck protein 2g/fett 1g per kroppskilo, gå promenader, drick inte alkohol (jättebov), träna hård styrketräning.

Strebo: varför så negativ till tillskott? Sen känns det som att det finns andra anledningar till att träna mage än att få sexpack, vettig bålträning lyfter stabiliteten något otroligt i resten av kroppen. Rätt användbart för hela träningen alltså..
Anledningen till att jag är emot tillskott är att; 1) Jag kan uppnå nästintill lika bra resultat om jag bara lär mig äta rätt. 2) Börjar jag käka tillskott kommer jag uppnå en nivå som inte går att hålla såvida jag inte fortsätter äta tillskott. Jag har inga planer på att sluta hålla mig i form men jag har mycket svårt att se mig gå runt och dricka shakes när jag är 40år. 3) Jag deffar/bulkar inte, jag försöker hålla en jämn nivå året runt. 4) Jag vill iaf påstå att de resultat jag fått utan att "fuska med tillskott" gör mig jävligt nöjd. Än mer när jag ser folk runtomkring mig som käkar tillskott men inte har fått samma resultat.

Originally Posted by Dave S
Med tillskott menade jag tillskott av snabba kolhydrater uträknat efter träningsmängd. Typ en banan innan träning, inga kosttillskott ffs!
Om du slutade med vitt ris, pasta, bröd etc så skippade du ju typ 80 % av de kolhydrater du får i dig i en normal kost. Jag skulle tro att det är därför du shapeade till dig, inte för att du skippade grädden å creme fraichen.

Lite enkel fysiologi. I princip hela kroppen kan få sin energi från att förbränna fett eller proteiner utom hjärnan, som behöver glukos för att fungera. När glykogenförråden är tömda så startar en glukoneogenes (nybildning av glukos). Då kan du bilda glukos från fett. Detta sker inte om glukogen finns närvarande i systemet eller om glukos tillförs.

Jag har dessvärre varit riktigt riktigt dålig på att träna nu under vintern/våren för jag haft så mkt att göra, så jag har tappat min kondis men legat hyfsat stabilt i vikt pga jag jobbat så mkt. Ska dra igång lite hårdträning på söndag (ska va bakfull lördag ) tänkte jag.
Bra! Men du menar alltså att jag kan fortsätta äta precis lika mycket creme fraiche och grädde som tidigare och det skulle inte märkas alls? Det har jag mycket svårt att tro.
 
  #13939  
Old 05-27-2011, 02:54 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute








 
  #13940  
Old 05-27-2011, 05:19 AM
N.M.O's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: May 2011
Location: Sweden
Posts: 525
N.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud of
Det är fredag mina herrar, ni har väl inte glömt slipsen?!
 



All times are GMT -4. The time now is 03:35 AM.