Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #13531  
Old 05-09-2011, 10:55 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Nja, det verkar som att du försöker jämföra äpplen och päron här faktiskt. Du måste sätta allt relativt till området du handlar. Har du t.ex provat köpa ett styrstag i Mosambique med den egen stjärt? Det gick inte så bra va? Nej, precis. Det handlar ju om vad dom behöver, dom behöver ju faktiskt inte din babyrumpa där nere. Likaså är det med mitt barkbeklädda aaaaaas - ingen i storstadsregionerna vill ha det, därav den dåliga växelkursen.

MEN låt oss säga att jag lämnar in min bil (och betalar med mitt aaaaas) i Lammhult, då får bilen en bra service och jag behöver knappt moona som betalning. Fin graf annars, säkert VG i bild i 9an?
 
  #13532  
Old 05-09-2011, 11:06 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Påstår du i och med detta att din stjärt är värd mer eller mindre utanför Småland? Jag är inte helt säker på att din baksida nödvändigtvis är värd mindre i storstadsregionerna - här framstår den snarare som exotisk medan i t ex Ölandstrakten förmodligen anses som landkrabbestjärt. Det finns oerhört många nyanser av detta som påverkar slutresultatet och i slutändan det faktiska värdet, så detta är naturligtvis bara en fingervisning. Men jag har faktiskt också hört på omvägar att det är bäst kurs på stjärten kring Lammhult.

Jag har, dessvärre, ej provat att köpa ett styrstag med stjärtbetalning i Mozambique, men jag misstänker att Afrika har en egen formel för detta. Detta är den såkallade Västvärldsstjärtprisuträknargrafen™ och är rimligen då endast applicerbar i västvärlden.

Tyvärr så hade jag syslöjd och bild kombinerat i ett enda estetiskt ämne, och blev dessvärre inte godkänd alls.
 
  #13533  
Old 05-09-2011, 11:07 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Det här är för övrigt en extremt givande diskussion.
 
  #13534  
Old 05-09-2011, 11:13 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Jag skulle nog vilja flika in att en stjärt alltid är en stjärt. Oavsett var på världskartan du befinner dig så finns det alltid en marknad. Spelar ingen roll om hårig eller len, vet du var du ska marknadsföra dig själv så finns det garanterat köpare. Enligt det globala stjärt-indexet är ditt aaaas precis lika mycket värt i Mosambique som i Lammhult.
Jox är ju en jävel på det där med marknadsföring och reklam så han skulle nog kunna ge dig en bra kontakt i Afrika.
 
  #13535  
Old 05-09-2011, 11:21 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Alltså...vi börjar komma någonstans men det märks att vi är från två olika ekonomiska skolor. Tänk dig snus t.ex. Du som svensk betalar ju gärna 80spänn dosan när du är i Malaysia för du vet vad du får och det är hemifrån. Likadant hade det varit om jag lagat min bil i Stockholm hos en verkstad som URSPRUNGLIGEN kommer ifrån Växjö-trakten. Dvs, dom vet vad dom går och därför är dom beredda att värdera mitt aaaaas högre/ta mindre betalt. Detta istället för att få ditt obeprövade aaaas uppkört i nunan och bli besvikna....kalla det riskhantering
 
  #13536  
Old 05-09-2011, 11:21 AM
Bronto's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2007
Location: Gothenburg, Sweden
Posts: 5,092
Bronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox
Det här är för övrigt en extremt givande diskussion.
Roligt att jag just kom tillbaka från en 3-timmars föreläsning om valutakurser och investeringar i olika länder. Kändes som att jag hade mycket nytta av det jag lärde mig då inför denna argumentationen


"Västvärldsstjärtprisuträknargrafen", jag skrattade verkligen högt när jag läste!


För att vara lite seriös igen, är det vanlig service du kör in åttan för Jox eller är det något annat skoj som ska sättas på?
 
  #13537  
Old 05-09-2011, 11:22 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
..om du vill men så fungerar det.
 
  #13538  
Old 05-09-2011, 11:22 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Originally Posted by Ludas
Jag skulle nog vilja flika in att en stjärt alltid är en stjärt. Oavsett var på världskartan du befinner dig så finns det alltid en marknad. Spelar ingen roll om hårig eller len, vet du var du ska marknadsföra dig själv så finns det garanterat köpare. Enligt det globala stjärt-indexet är ditt aaaas precis lika mycket värt i Mosambique som i Lammhult.
Jox är ju en jävel på det där med marknadsföring och reklam så han skulle nog kunna ge dig en bra kontakt i Afrika.
Jag är väldigt skeptisk till att dra alla stjärtar över en kam. Menar du att stjärtars värde är oberoende av kön, ålder och slapphet? Jag vill också skarpt ifrågasätta det globala stjärtindexet och dokumentären "En obekväm stjärt", då det finns många påståenden i detta som inte är statistiskt säkerställda. Jag skulle snarare påstå att en smålandsstjärt är mer värd i Mozambique, tack vare det exotiska i en vit och förhållandevis ung stjärt. Men samtidigt är värdet satt i förhållande till deras BNP. Om två hundra kronor är en veckolön för en fåraherde från Mozambique, och är villig att betala det, så motsvarar det ungefär 6,000 kronor för en stjärtstund i Sverige.

Jag sätter gärna samman ett utkast för en marknadsplan i Afrika. Kan vi stämma av detta på torsdag?
 
  #13539  
Old 05-09-2011, 11:24 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Brontan!! Vad har du för lärare?
 
  #13540  
Old 05-09-2011, 11:25 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Originally Posted by Bronto
För att vara lite seriös igen, är det vanlig service du kör in åttan för Jox eller är det något annat skoj som ska sättas på?
Det är "vanlig" service, men typ 90% av det som inträffat är tack vare den ökade stressen på alla komponenter med trimmet som redan sitter på. Ångrar lite att jag gjorde det.
 



All times are GMT -4. The time now is 05:01 AM.