Swedish Teamspeeder? Get in here!
#1341
Måste se fram emot leveransen av den nya, man blir ju grymt impad!
#1342
Lite kort kan man ju säga att TTn känns snabbare och "tightare" runt svängarna och accelerationen är brutal i de första tre växlarna. Från stillastående så är det inte ens match om vem av de som accar snabbast. Det är en bil som man kan köra på gränsen utan frukta att man kommer vurpa och dö. Man vet hela tiden vad som pågår och de keramiska bromsarna stoppar som få. Den ger verkligheten förtroende och man vågar köra snabbt med den. Om det är något jag kan klaga så är det motorns respons. Den är knappast slö men om man jämför den med GT3 så är den inte lika livlig och direkt. Styrningen känns lite "indirekt" jämfört med 3an och man gör märkbart större rattutslag. Turbon laggar lite men inte så att det förstör upplevelsen. Fjädringen är lite för mjuk och bekväm jämfört med förra generationen turbo och den känns mer som en Grand Touring typ av bil än renodlad sportbil.
Den verkar ha lite av identitets kris med tanke på att den verkligen vill vara en "allt i allo" typ av bil. Aningen för liten och trång för att vardagsköras dessutom. En underbar bil, visst. MEN jag tvivlar på att någon som kört båda under en hyfsat lång period kommer att välja Turbon framför 3an om nu det valet skulle göras.
DB9an saknar inte kraft även om turbon nu är lite kraftfullare och den har den där lilla fördelen när det gäller hur praktiska de är. En ordentlig och normalstor lucka där back för all din mat du lastar och den har dessutom två små säten där bak som duger helt ok om man åker en kortare sträcka. Större än turbons i alla fall. Den avgörande faktorn varför jag besluta att behålla den istället för turbon är hur den ser ut. I min åsikt den snyggaste bilen på marknaden idag. Interiören är något utöver det vanliga och vrålet som kommer ut från rören där back ger mig gåshud varje morgon.
Förresten, den manuella lådan är väldigt mjuk och fin och kopplingen är aningen lättare att leva med.
Hoppas jag inte gav någon huvudvärk nu
#1343
Intressant write-up Aston! (vad heter du förresten?
DB9:an står verkligen i en klass för sig vad gäller utseende, men förvånande att du tycker Turbon laggar! Det lilla jag kört den (visserligen inte samma preferenser som du) så kändes det knappt att det var turbo i den, tyckte kraften kom oerhört snabbt.
DB9:an står verkligen i en klass för sig vad gäller utseende, men förvånande att du tycker Turbon laggar! Det lilla jag kört den (visserligen inte samma preferenser som du) så kändes det knappt att det var turbo i den, tyckte kraften kom oerhört snabbt.
#1345
Intressant write-up Aston! (vad heter du förresten?
DB9:an står verkligen i en klass för sig vad gäller utseende, men förvånande att du tycker Turbon laggar! Det lilla jag kört den (visserligen inte samma preferenser som du) så kändes det knappt att det var turbo i den, tyckte kraften kom oerhört snabbt.
DB9:an står verkligen i en klass för sig vad gäller utseende, men förvånande att du tycker Turbon laggar! Det lilla jag kört den (visserligen inte samma preferenser som du) så kändes det knappt att det var turbo i den, tyckte kraften kom oerhört snabbt.
jag kan hålla med dig om att jag kände likadant som dig till en början och det var helt ärligt inte förän jag hade kört GT3an ett tag innan jag började märka skillnaderna till den grad jag gör idag... Min GT3 har iförsej Lightweight flywheel installerat så motorn varvar aningen "friare" eller "lättare" än standard än standard, men förutom den råa styrkan tror jag inte turbon har nåt som GT3an inte har lika mycket av. Möjligen komfort då fast det är ju oviktigt i en gt3
#1346
Nej, DB9an har jag kört mest av alla mina bilar jag har idag men jag har aldrig använt den på en track day eller liknande. Inte ännu bör jag kanske säga...
#1350
Jag klagade och klagade tills min pappa gick med på att köpa mig en bil som han lovat när jag var en liten pojke Mina föräldrar hade vanliga nio till fem jobb och pengar hade vi knappast ett överflöde av. Så min pappa gick med att köpa mig en bil så länge pengarna han använde var de han sparat till mig och min bror för den dagen vi skulle flytta ut. Men det var helt j*vla OK för mig, så länge jag fick fanskapet. Så det slutade då med en röd Nissan Sunny från 92 som jag var skit stolt över Två av fälgarna var visserligen från en annan bil och var målade i en annan färg men det var ok för mig. Radion var av icke-existerande modell och där högtalarna skulle sitta, var det bara hål. Bland många mod's jag gjorde var att hänga de enormt stora tärningarna i backspegeln och en doftgran såklart. Såsmåning om så gick av de bakre rutona sönder och jag fyllde ut hålet med en bit kartong som jag silver tejpade fast.
Men tro det eller ej, den skiten svek mig aldrig. Den startade alltid på första försöket och rullar fortfarande på våra svenska vägar Den är dock tillbaks i mina föräldrars ägo eftersom deras saab gav up efter ca 30000 mil. Jag körde min underbara nissan senast idag och den går som en dröm