Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #1341  
Old 06-16-2008, 02:27 PM
mbolo's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2008
Posts: 1,265
mbolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond repute
Originally Posted by Aston
Stämmer bra! ca 250 kg lättare än standard vantage. Något modifierat chassi och egenskaper för bättre bankörning. Ville ha en DBRS9 från början men den kostade sanslöst mycket!
Oj, ja den är verkligen något i hästväg. Hur tycker du skillnaden är mellan Astonen och TT:n?

Måste se fram emot leveransen av den nya, man blir ju grymt impad!
 
  #1342  
Old 06-16-2008, 03:20 PM
Aston's Avatar
Teamspeed Junior Member
Join Date: May 2008
Location: SoCal/Stockholm
Posts: 79
Aston is an unknown quantity at this point
Originally Posted by mbolo
Oj, ja den är verkligen något i hästväg. Hur tycker du skillnaden är mellan Astonen och TT:n?

Måste se fram emot leveransen av den nya, man blir ju grymt impad!
Hästväg är underskattelse :P DBRS9 kostar 2,3 mille + skatter och avgifter och regestrering och allt som ska till för att du ska få köra den på gatan

Lite kort kan man ju säga att TTn känns snabbare och "tightare" runt svängarna och accelerationen är brutal i de första tre växlarna. Från stillastående så är det inte ens match om vem av de som accar snabbast. Det är en bil som man kan köra på gränsen utan frukta att man kommer vurpa och dö. Man vet hela tiden vad som pågår och de keramiska bromsarna stoppar som få. Den ger verkligheten förtroende och man vågar köra snabbt med den. Om det är något jag kan klaga så är det motorns respons. Den är knappast slö men om man jämför den med GT3 så är den inte lika livlig och direkt. Styrningen känns lite "indirekt" jämfört med 3an och man gör märkbart större rattutslag. Turbon laggar lite men inte så att det förstör upplevelsen. Fjädringen är lite för mjuk och bekväm jämfört med förra generationen turbo och den känns mer som en Grand Touring typ av bil än renodlad sportbil.
Den verkar ha lite av identitets kris med tanke på att den verkligen vill vara en "allt i allo" typ av bil. Aningen för liten och trång för att vardagsköras dessutom. En underbar bil, visst. MEN jag tvivlar på att någon som kört båda under en hyfsat lång period kommer att välja Turbon framför 3an om nu det valet skulle göras.

DB9an saknar inte kraft även om turbon nu är lite kraftfullare och den har den där lilla fördelen när det gäller hur praktiska de är. En ordentlig och normalstor lucka där back för all din mat du lastar och den har dessutom två små säten där bak som duger helt ok om man åker en kortare sträcka. Större än turbons i alla fall. Den avgörande faktorn varför jag besluta att behålla den istället för turbon är hur den ser ut. I min åsikt den snyggaste bilen på marknaden idag. Interiören är något utöver det vanliga och vrålet som kommer ut från rören där back ger mig gåshud varje morgon.
Förresten, den manuella lådan är väldigt mjuk och fin och kopplingen är aningen lättare att leva med.

Hoppas jag inte gav någon huvudvärk nu
 
  #1343  
Old 06-16-2008, 03:29 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Intressant write-up Aston! (vad heter du förresten?

DB9:an står verkligen i en klass för sig vad gäller utseende, men förvånande att du tycker Turbon laggar! Det lilla jag kört den (visserligen inte samma preferenser som du) så kändes det knappt att det var turbo i den, tyckte kraften kom oerhört snabbt.
 
  #1344  
Old 06-16-2008, 03:45 PM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Trevlig write-up, Aston. Har du kört alla tre på bana?
 
  #1345  
Old 06-16-2008, 03:55 PM
Aston's Avatar
Teamspeed Junior Member
Join Date: May 2008
Location: SoCal/Stockholm
Posts: 79
Aston is an unknown quantity at this point
Originally Posted by jox
Intressant write-up Aston! (vad heter du förresten?

DB9:an står verkligen i en klass för sig vad gäller utseende, men förvånande att du tycker Turbon laggar! Det lilla jag kört den (visserligen inte samma preferenser som du) så kändes det knappt att det var turbo i den, tyckte kraften kom oerhört snabbt.
Förlåt, heter Jonas by the way

jag kan hålla med dig om att jag kände likadant som dig till en början och det var helt ärligt inte förän jag hade kört GT3an ett tag innan jag började märka skillnaderna till den grad jag gör idag... Min GT3 har iförsej Lightweight flywheel installerat så motorn varvar aningen "friare" eller "lättare" än standard än standard, men förutom den råa styrkan tror jag inte turbon har nåt som GT3an inte har lika mycket av. Möjligen komfort då fast det är ju oviktigt i en gt3
 
  #1346  
Old 06-16-2008, 03:58 PM
Aston's Avatar
Teamspeed Junior Member
Join Date: May 2008
Location: SoCal/Stockholm
Posts: 79
Aston is an unknown quantity at this point
Originally Posted by Dave S
Trevlig write-up, Aston. Har du kört alla tre på bana?
Nej, DB9an har jag kört mest av alla mina bilar jag har idag men jag har aldrig använt den på en track day eller liknande. Inte ännu bör jag kanske säga...
 
  #1347  
Old 06-16-2008, 04:00 PM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Så berätta mer om den fetaste bilen i garaget, din Nissan Sunny! Årsmodell, färg, mods?
 
  #1348  
Old 06-16-2008, 04:10 PM
Bronto's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2007
Location: Gothenburg, Sweden
Posts: 5,092
Bronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond repute
Originally Posted by Dave S
Så berätta mer om den fetaste bilen i garaget, din Nissan Sunny! Årsmodell, färg, mods?
+1 Körde du den mycket på bana? :biggrin:
 
  #1349  
Old 06-16-2008, 04:17 PM
Bronto's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2007
Location: Gothenburg, Sweden
Posts: 5,092
Bronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond repute
Såg ju att Aston postat i 355tråden, såg den precis nu. Mm den är väldigt vacker alltså!
Har du hittat några bilder att slänga upp där nu?
 
  #1350  
Old 06-16-2008, 04:17 PM
Aston's Avatar
Teamspeed Junior Member
Join Date: May 2008
Location: SoCal/Stockholm
Posts: 79
Aston is an unknown quantity at this point
Originally Posted by Dave S
Så berätta mer om den fetaste bilen i garaget, din Nissan Sunny! Årsmodell, färg, mods?
Hahaha... Ja du... Året var 1998 och kökortet var äntligen i min hand. Jag hade ända sen liten lovats en bil i present av farsan när körkortet var fixat. Min farsa körde då en Saab 900 av årsmodel 90 som var inne på sina sista mil.
Jag klagade och klagade tills min pappa gick med på att köpa mig en bil som han lovat när jag var en liten pojke Mina föräldrar hade vanliga nio till fem jobb och pengar hade vi knappast ett överflöde av. Så min pappa gick med att köpa mig en bil så länge pengarna han använde var de han sparat till mig och min bror för den dagen vi skulle flytta ut. Men det var helt j*vla OK för mig, så länge jag fick fanskapet. Så det slutade då med en röd Nissan Sunny från 92 som jag var skit stolt över Två av fälgarna var visserligen från en annan bil och var målade i en annan färg men det var ok för mig. Radion var av icke-existerande modell och där högtalarna skulle sitta, var det bara hål. Bland många mod's jag gjorde var att hänga de enormt stora tärningarna i backspegeln och en doftgran såklart. Såsmåning om så gick av de bakre rutona sönder och jag fyllde ut hålet med en bit kartong som jag silver tejpade fast.
Men tro det eller ej, den skiten svek mig aldrig. Den startade alltid på första försöket och rullar fortfarande på våra svenska vägar Den är dock tillbaks i mina föräldrars ägo eftersom deras saab gav up efter ca 30000 mil. Jag körde min underbara nissan senast idag och den går som en dröm
 



All times are GMT -4. The time now is 06:41 PM.