Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #13421  
Old 05-06-2011, 07:39 AM
PorscheFanatic's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2008
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 5,524
PorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox
M5 E60 med Eisenmann Race. 4000 mil. Svensksåld 07a. I den där halvmörka M5-blåa, vad-den-nu-heter. Interlagos eller något. Och så de vita (ljusbeigea?) sportstolarna, som jag tycker är absolut snyggast combo. En kompis kompis ska sälja.

Thoughts? Galet sugen men helt livrädd att lådan ska rasa. Någon som vet om man kan göra en PPI specifikt på SMG-lådan?
Absolut bästa färgkombon, ett riktigt as till bil speciellt med det systemet. Har du råd med soppa & försäkring så ser jag inget hinder. Hur länge har du planerat att ha den? DO IIIT! Glöm inte att uppgradera till de nya baklysena.
 

Last edited by PorscheFanatic; 05-06-2011 at 07:41 AM.
  #13422  
Old 05-06-2011, 08:01 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Var precis och kollade på den nu. Perfekt skick, såg knappt körd ut, men uj .... vilken fullständig skitlåda. Den ryckte ju som det var fel på den i stadstrafik, nog den sämsta växellåda jag någonsin provat. Och som referens åkte jag dit i en Dacia vars synkringar är som att röra runt med en blyertspenna i en skål grädde. Men hellre DEN manuella i M5an än den SMG som sitter i. Seriously.

Lät dock något så infernaliskt jävulskt med Eisenmann, så man skulle ju köra som ett svin mest hela tiden bara för att höra motorn. Inte riktigt lika öronbedövande som 993an men raspade sjukligt grymt. Som en E46 M upphöjt till 10. Så jag vet inte, trodde inte den skulle vara SÅ ryckig - man kan ju knappt köra runt folk i den, de skulle ju undra vad man höll på med, men samtidigt fick jag ännu mer habegär för uppe i fart på landsvägen (utåt Ekerö) gick den fantastiskt. Men det skulle ju vara en DD, ffs, då kan den inte vara näst intill okörbar i stadstrafik som jag kör 99,9%.

Och jag tyckte komfortstolarna jag hade innan var mycket skönare än dessa sportstolar. Finns det M5or med komfortstolarna?

Originally Posted by PorscheFanatic
Absolut bästa färgkombon, ett riktigt as till bil speciellt med det systemet. Har du råd med soppa & försäkring så ser jag inget hinder. Hur länge har du planerat att ha den? DO IIIT! Glöm inte att uppgradera till de nya baklysena.
Har den inte nya lysena från 07? Det satt LED på nu ... tror jag? Kollade inte så noga. Den hade i alla fall nyare iDrive än vad jag hade i min 05:a, och i samband med den uppdateringen kom väl nya baklysena?

Soppan är ju försumbar, jag snittar på 1,7 redan nu så hur illa kan det bli Försäkring var billigare än Audin också. Antar att det beror på A8ans alukaross.

Får se, ska prata lite mer växellåda med BMW-folk men det lutar åt att jag inte vågar ta risken. En sak om den vore bra men ömtålig. Men den är ju värdelös OCH en tickande bomb . . .

Originally Posted by Nicke
Jox, vet att bilen är äldre modell men kom att tänka på dig
Haha, grym - skickade just den där till farsan. Han har två stycken såna där.
 
  #13423  
Old 05-06-2011, 08:12 AM
Sideways_swe's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,654
Sideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond repute
Vad körde du för läge på lådan Jox? det finns ju massa olika lägen. Kör man lugnt ska man inte köra med S6. Då är den gjord för acceleration och är svin ryckig i stan. I det mjukaste läget är det stor skillnad. Sen är det en vanesak. man lär sig att växla mjukt med den. Släppa gasen vid varje växling t.ex gör att den växlar sjukt mycket mjukare.
 
  #13424  
Old 05-06-2011, 08:32 AM
Nicke's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2008
Location: Hellsinki
Posts: 1,021
Nicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond repute
Gick precis ut från jobbet (tidigt för en gångs skull) och det är varmt + soligt ute, och nu styr jag kosan ut till skärgården för veckoslutet. Fan vad skönt! Added benefit är dessutom att vägen till föräldrarnas sommarställe är en fin slingrig asfalts väg
 
  #13425  
Old 05-06-2011, 08:48 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Originally Posted by Sideways_swe
Vad körde du för läge på lådan Jox? det finns ju massa olika lägen. Kör man lugnt ska man inte köra med S6. Då är den gjord för acceleration och är svin ryckig i stan. I det mjukaste läget är det stor skillnad. Sen är det en vanesak. man lär sig att växla mjukt med den. Släppa gasen vid varje växling t.ex gör att den växlar sjukt mycket mjukare.
Var tvungen att ringa honom och fråga - men han hade så klart nollkoll. Han har "aldrig ändrat något sånt". Bad honom springa ut och titta, och efter bläddrande i instruktionsboken och knappande medan jag väntade så var det naturligtvis S6 Mode . . .

Fan då. Hade hoppats på att kunna skriva av M5an nu, men då är den alltså mjukare egentligen. Får göra ett nytt försök i helgen kanske.
 
  #13426  
Old 05-06-2011, 08:53 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Haha bra jobbat sideways!!
 
  #13427  
Old 05-06-2011, 09:04 AM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Jox, den manuella lådan som sitter i M5orna i USA är samma låda som sitter i 335an, så köp en begagnad sån och få mjukvaran hemskickad från Usa bara
335ans låda är för övrigt galet slaskig tycker jag. vet inte om jag är sabbad efter många år med short shift, men short shift känns som ett måste.
Var förresten och hämtade mina Oz-fälgar idag, 4 veckor försenat. Fick dock ett mkt bra "kontantpris".
 
  #13428  
Old 05-06-2011, 09:08 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Originally Posted by Dave S
Jox, den manuella lådan som sitter i M5orna i USA är samma låda som sitter i 335an, så köp en begagnad sån och få mjukvaran hemskickad från Usa bara
335ans låda är för övrigt galet slaskig tycker jag. vet inte om jag är sabbad efter många år med short shift, men short shift känns som ett måste.
Var förresten och hämtade mina Oz-fälgar idag, 4 veckor försenat. Fick dock ett mkt bra "kontantpris".
Hade jag haft en egen verkstad så skulle jag gjort det Jag kollade på skoj bara vad som krävdes för att konvertera en Cayenne Turbo till manuell för ett tag sedan (deras lådor rasar också ständigt), och det översteg bilens värde.

Jag älskar BMWs manuella, tycker de fjädrar tillbaka riktigt bra och känns mekaniskt och "riktigt". Men alla växellådor känns som att man är ute och ror i en gummijolle om man är van vid shortshift
 
  #13429  
Old 05-06-2011, 09:16 AM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Precis. Måste bara hitta en prisvärd short shift, tycker bmws pris på 3 lax är lite väl
Ska se om jag kan slänga upp bilder på mina fälgar sen. Galet bra jobb de gjorde, de var riktigt risiga med ingrodd skit (bromsdamm som korroderat) och en del curb rash och nu ser de ut som helt splitternya.
 
  #13430  
Old 05-06-2011, 10:45 AM
Sideways_swe's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,654
Sideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond repute
Körde du i stan med s6 kan jag förstå att du tyckte den va värdelös. Det är som natt och dag. Det finns 6 olika och s6 är den där lådan växlar absolut hårdast och är pain in the ass om man inte kör med full gas. Han har alltså kört runt sådär i flera år??

edit: Nu blir man ju fundersam om han är medveten om "M" knappen som gör att bilen får 507hk?? Har man den inte intryckt så har den endast 400hk. Även där sjukt stor skillnad. Säg att den var intryckt?
 

Last edited by Sideways_swe; 05-06-2011 at 10:54 AM.



All times are GMT -4. The time now is 07:04 PM.