Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #1091  
Old 05-21-2008, 05:24 AM
PorscheFanatic's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2008
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 5,524
PorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond repute
Originally Posted by mbolo
Felix,

jag har läst på Saint Martins och har flera polare ifrån Berghs. PM:a mig om du vill snacka med någon om intagning etc. Vilken kurs är det?
Lämnade in igår, inte ubernöjd men det blev okej. Sökte till grafisk design på Berghs! Hur var Saint Martins? Hur många år var det?
 
  #1092  
Old 05-21-2008, 05:25 AM
PorscheFanatic's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2008
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 5,524
PorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond repute
Originally Posted by fj0
Vad och vart ska du plugga? Stockholm?
Berghs som ligger vid Hötorget
 
  #1093  
Old 05-21-2008, 05:36 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Har hört väldigt mycket kritik om 500:an på sistone faktiskt, och nu är det tänkt att denna bil ska ersätta en E-klass kombi - jag blir klaustrofobisk bara jag tittar på en sån liten bil
 
  #1094  
Old 05-21-2008, 06:04 AM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Jox, vad jag har läst är Cooper D sjukt kul. Visst, inte lika kul som MCS, men fortfarande kul. Du kan säkerligen fixa lite med den (byta runflats, sänka lite osv.) för 10k och då få en sjukt kul bil.
Jag skulle antingen köpa Ådin eller Cooper D. Det beror lite på hur mycket du kan lägga och trimpotential hos båda bilarna. En fullutrustad a3 sb med panoramatak, etc. är ju grymt ball. Å andra sidan är inte Cooper D helt dum heller.
Hela syftet med miljöbil är väl att sedan trimma skiten ur den så den släpper ut mer än en Escalade?
Edit: Kollade, verkar gå att chiptuna Cooper D till 140-150hk.
 
  #1095  
Old 05-21-2008, 06:09 AM
Bronto's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2007
Location: Gothenburg, Sweden
Posts: 5,092
Bronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox
Har hört väldigt mycket kritik om 500:an på sistone faktiskt, och nu är det tänkt att denna bil ska ersätta en E-klass kombi - jag blir klaustrofobisk bara jag tittar på en sån liten bil
Jag har kört både Fiat 500 (100hp) och Mini Cooper D rätt nyligen och Minin är mycket roligare att köra! Den har lika mycket vrid som min (260nm) vilket gör att den drar fint från låga varv ohc är kul att köra!

Om fiaten, trots att de var sportmodell och stora motorn var duktigt trött enligt mig, visst är den trevlig och en cool ny bil, men den duger imo bara att köra inne i stan. Då är den en perfekt bil för det, och dieseln går ju som miljöbil. Finns en knapp för att ställa om servon så att den styr lättare för att parkera. Vill du pendla utanför stan eller göra längre resor är Minin bättre.

Dock så kostar ju fiaten en del mindre än vad minin gör, men jag kände att den inte har samma rustika känslan som mini av att den är välbyggd. Interiören är väldigt snygg i Fiaten, den har de lyckats med, men den känns rätt feminin rätt igenom.


Exempel på vad en Mini (utrustad) köstar:
210 000kr
MINI

Fiat 500
170 000
Fiat 500 1,3 JTD Lounge Diesel


Jag rekommenderar att provköra både Minin och Fiaten om du har möjlighet, men jag hade själv kört på en Mini Du har inga funderingar på en Clubman? Förutom att den ser lite sum ut bak är det en jäkligt trevlig bil att använda, har kört en den senaste veckan.
 
  #1096  
Old 05-21-2008, 06:15 AM
Bronto's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2007
Location: Gothenburg, Sweden
Posts: 5,092
Bronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond repute
Originally Posted by Dave S
Jox, vad jag har läst är Cooper D sjukt kul. Visst, inte lika kul som MCS, men fortfarande kul. Du kan säkerligen fixa lite med den (byta runflats, sänka lite osv.) för 10k och då få en sjukt kul bil.
Jag skulle antingen köpa Ådin eller Cooper D. Det beror lite på hur mycket du kan lägga och trimpotential hos båda bilarna. En fullutrustad a3 sb med panoramatak, etc. är ju grymt ball. Å andra sidan är inte Cooper D helt dum heller.
Hela syftet med miljöbil är väl att sedan trimma skiten ur den så den släpper ut mer än en Escalade?
Edit: Kollade, verkar gå att chiptuna Cooper D till 140-150hk.
Vet inte angående A3an, provkörde ju en 1.6 och 2.0t och visst är den trevlig och rolig att köra (2.0an då, den andra var galet trött) men nästa år kommer en helt ny A3a =/ Jag tycker designen är ganska daterad på den nu och den ser ut som en familjebil om man inte utrustar med allt som heter s-line. Av Audi, Mini och Fiat så har Mini den roligaste miljöbilen när det handlar om körglädje.

Go Mini!
 
  #1097  
Old 05-21-2008, 06:35 AM
mbolo's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2008
Posts: 1,265
mbolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond repute
Jox:

RS4? Är ju Quattro så du kan ju köra i naturen med. Behövs det några andra krav på miljöbil? Kort för miljöbilsparkering kan du ju fixa själv ändå ju
 
  #1098  
Old 05-21-2008, 07:27 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Intressanta förslag, men Audi A3/BMW 1-ser är nästan minimumstorlek för vad som funkar för oss. Bilen måste också gå att få med drag (finns det på Mini?). Svängde precis förbi BMW och kollade på en Clubman (den vanliga fanns inte där alls!!). Den var förvisso rätt cool, men jag kunde inte hålla mig för skratt när jag öppnade bagaget som från utsidan ser JÄTTESTORT ut, men så öppnar man de två bakdörrarna och så finns inget där

Sen var det en del riktigt dumma lösningar som jag skulle irritera mig oändligt på - som att bältet till framsätet följer med självmordsdörren, mitt på dörren!! Som om det inte var svårt att ta sig in ändå så tvingas man klättra in som en chimpans över bältet.

Var också förbi och kollade V70rna. Tycker de är riktigt fina inuti och framifrån, men bak så ser dem ju inte kloka ut. Det får bli en S80 om det blir en Volvo. Fordhandlaren låg vägg i vägg så jag spanade också in nya Mondeon bara för sakens skull... err, no thank you! Herregud som den osade budget och billig plast.

Gillar nya 3-serien coupé, men de blir så inåt helsike dyra om man börjar lägga på lite utrustning. Nästan en halv facking mille för en jäkla trött 320 diesel med skinn, lucka, navi och lite annan utrustning. Och så är det ingen miljöbil heller. Synd att inte 1.9 E-power finns i nya A4:an, då hade jag plockat upp en sån för längesen.
 
  #1099  
Old 05-21-2008, 07:37 AM
Bronto's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2007
Location: Gothenburg, Sweden
Posts: 5,092
Bronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox
Intressanta förslag, men Audi A3/BMW 1-ser är nästan minimumstorlek för vad som funkar för oss. Bilen måste också gå att få med drag (finns det på Mini?). Svängde precis förbi BMW och kollade på en Clubman (den vanliga fanns inte där alls!!). Den var förvisso rätt cool, men jag kunde inte hålla mig för skratt när jag öppnade bagaget som från utsidan ser JÄTTESTORT ut, men så öppnar man de två bakdörrarna och så finns inget där

Sen var det en del riktigt dumma lösningar som jag skulle irritera mig oändligt på - som att bältet till framsätet följer med självmordsdörren, mitt på dörren!! Som om det inte var svårt att ta sig in ändå så tvingas man klättra in som en chimpans över bältet.

Var också förbi och kollade V70rna. Tycker de är riktigt fina inuti och framifrån, men bak så ser dem ju inte kloka ut. Det får bli en S80 om det blir en Volvo. Fordhandlaren låg vägg i vägg så jag spanade också in nya Mondeon bara för sakens skull... err, no thank you! Herregud som den osade budget och billig plast.

Gillar nya 3-serien coupé, men de blir så inåt helsike dyra om man börjar lägga på lite utrustning. Nästan en halv facking mille för en jäkla trött 320 diesel med skinn, lucka, navi och lite annan utrustning. Och så är det ingen miljöbil heller. Synd att inte 1.9 E-power finns i nya A4:an, då hade jag plockat upp en sån för längesen.
Dragkrok finns till dieseln ja.
Angående bagageutrymmet, gjorde du misstaget som jag att först inte se utrymmet som ligger under luckan' i bagageutrymmet? Ligger liksom en matta där bak som döljer rätt mycket utrymme, skall vara där om man bara har lite att transportera.

Om du vill ha volvo, varför inte v50n? Körde mycket med den när jag gick i trafikskola och diggar den. Finns väl de här flexifuel motorerna som jag antar är miljöbilsklassade.

118d är ju miljöbil och är en fin bil, men den köstar rätt mycket tycker jag om man vill ha lite grejer i den och utanpå. Provkörde de bilarna när jag övervägde bilköp, dock aldrig dieseln. Men BMWs dieslar är ju galet bra motorer, drar 0.7l/mil och gör 0-100 på 9.2s
 
  #1100  
Old 05-21-2008, 07:47 AM
Bronto's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2007
Location: Gothenburg, Sweden
Posts: 5,092
Bronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond repute
Var tvungen att konfigurera lite

clubman fram


bak


fiat fram


bak
 



All times are GMT -4. The time now is 11:02 AM.