Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #9461  
Old 02-05-2011, 05:23 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Det kunde vara värre - jag kan över huvudtaget inte röra mig idag. Alls! Ligger som ett paket.
 
  #9462  
Old 02-05-2011, 05:27 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Strebo, att "plugga" är tydligen allt som krävs. Fick resultatet från tentan som jag skrev för några veckor sedan och "pluggade" ca 2 dagar till. Spikade BA på den skiten. 2 ez
 
  #9463  
Old 02-05-2011, 05:28 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
^ Skönt! Grattis! Vad var det, typ gångertabellen?
 
  #9464  
Old 02-05-2011, 05:43 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Tack Jox. Det funkar typ såhär: 50% av alla poäng ger B (godkänt), 67% rätt ger BA (Godkänt inte utan beröm) och 81% ger AB (Godkänt med beröm).
Jag är typ en BA student, även om jag intalar mig själv att jag skulle kunna vara en AB student om jag bara pluggade ordentligt.

Edit: Ok nu förstod jag sarkasmen... Nej Förvaltningsrätt. Så nu vet jag hur jag kan ge din granne tillstånd att dra en uppfart över din gräsmatta.
 

Last edited by Ludas; 02-05-2011 at 05:46 AM.
  #9465  
Old 02-05-2011, 05:49 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Man läser ju ibland vad advokaterna skriver här på TS, t ex påstår de att om man inte går på någon av de 3-4 top-notch-skolorna i USA så är det mer eller mindre kört att få ett bra jobb där borta. Låter nästan lite absurt. Hur funkar det i Sverige, är det lika sjuka krav för att få jobba på de hetaste byråerna?

Hur lång tid har du kvar då innan du blir klar? Är det fortfarande massa års plugg och sedan ett par års tingstjänst som gäller innan man får börja jobba på riktigt?
 
  #9466  
Old 02-05-2011, 05:55 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
^^ det där har jag aldrig orkat bry mig om. Bra folk behövs alltid, sen om man får slava på ett 'dåligt jobb' första åren är ju en annan sak.
 
  #9467  
Old 02-05-2011, 05:58 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Angående vilket universitet du går på så spelar det typ ingen roll, så länge det är juristprogrammet. Det finns i Umeå, Örebro, Uppsala, Sthlm, Göteborg och Lund. Var du tar examen spelar egentligen ingen roll.
Det som är avgörande för vilket jobb du får är betygen, men trenden är att arbetslivserfarenhet och personlig lämplighet börjar väga in mer och mer. Har du mest BA och några AB här och var så brukar du kunna få jobb på en byrå. För att få jobb på top-byråerna krävs att du har mest AB.
Efterfrågan från byråerna överstiger antalet tingsplatser så de flesta nyanställda tas direkt från utbildningen. De som har tillräckligt bra betyg för att få en tingsplats har ett bra jobb mer eller mindre garanterat.
Efter examen måste du sitta ting eller jobba på byrå i minst 3 år innan du får bli advokat.
Jag har ungefär 1 år kvar innan examen. Då har jag iof sig en dubbelexamen i affärsjuridisk magister från Linköpings universitet och juristexamen från SU, plus utlandsstudier i Frankfurt. Dessutom ca 2 år arbetslivserfarenhet från advokatbyrå.
Jag hoppas att det kommer väga upp mina betyg som är ganska medelmåtta. Iof sig har jag typ ett jobb garanterat på byrån där jag jobbar nu men jag är inte säker på om det är mitt drömjobb. Jag skulle nog helst vilja jobba på en stor affärsjuridisk byrå.
 
  #9468  
Old 02-05-2011, 06:01 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Angående lönerna kan du ju snoka lite på denna sida om du inte redan sett den: legalbuzz | Think open! Think legalbuzz.se!
 
  #9469  
Old 02-05-2011, 06:27 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Coolt. Ja, jag är nog lite av samma skola också, att erfarenhet och personlighet väger in tyngre än betyg och diplom. Galet vore det väl snarare om jag inte tyckte så, för jag har inte speciellt mycket titlar att visa upp, till skillnad från era småborgerliga fin-utbildningar

Har sett Legalbuzz innan, riktigt kul. Jag känner redaktionschefen på Realtid och han berättade om den där strax innan den skulle släppas. "Det kommer bli ett jäkla liv i juridikbranschen". Jodå, han hade rätt
 
  #9470  
Old 02-05-2011, 06:48 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Om jag ska vara ärlig tycker jag att juridikbranschen är jävligt konservativ vad gäller det där med betyg och sånt. Min brorsa och hans kompisar som gick på handels brydde sig typ inte ett dugg om betyg. Så länge man tog examen i tid och hade lite arbetslivserfarenhet vid sidan av studierna kunde man få ett riktigt bra jobb i London med 10k£ sign-up bonus.
Det arbetsgivarna tycks glömma bort är att en advokatbyrå är en konsultverksamhet som måste säljas in hos klienter. Social kompetens och en bra personlighet är MINST lika viktigt för att kunna driva en advokatbyrå som den juridiska kompetensen. Om jag blir delägare någon gång i framtiden kommer jag aldrig anställa en person som har genomgående AB. Vilken livserfarenhet får man om man sitter på biblan konstant i 5 år?
 



All times are GMT -4. The time now is 06:59 PM.