Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #8991  
Old 01-10-2011, 04:14 PM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
David - Jag snokade lite emr i det där och jag fick höra att det är viss skillnad på att identifiera sig och visa körkortet. Körkortet är i första hand till för att visa din behörighet att framföra ett visst fordon, och fungerar i andra hand som indentifikation. Vilket innebär att "juridiskt sett" gör man skillnad på de två. Detta skulle då innebära att du visst kan få böter för att du inte kunnat bevisa för dom att du har rätt att framföra det fordonet, även om dom kan identifiera dig med hjälp av andra kort/personnummer mm. Det är trots allt inte olagligt att inte kunna identifiera sig. Däremot olagligt att framföra ett fordon utan "bevisning".

OBS! Detta är vad jag fått berättat för mig och det är inte från någon jurist/polis. Så frågan är om det stämmer, det där med körkortets huvudsakliga syfte ...
 
  #8992  
Old 01-10-2011, 04:15 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
  #8993  
Old 01-10-2011, 04:20 PM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Vad i hela helv....
 
  #8994  
Old 01-10-2011, 04:22 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Finns en hel hög med såna där sjuka grejer. "Bajen-fans" blir t ex "Dallas Cowboys Fans". Fattar ingenting.
 
  #8995  
Old 01-10-2011, 04:23 PM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
  #8996  
Old 01-10-2011, 04:26 PM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Nån som har tråkigt på jobbet...

Det där med att det juridiskt sett är skillnad på körkort och identifikation är självklart. Däremot är det som sagt väldigt enkelt för polisen att med hjälp av namn och personnummer snabbt kunna ta reda på ifall personen i fråga har ett körkort eller inte. Därför tror jag att en identifikation i praktiken alltid innebär att du slipper undan böter, förutsatt att man inte tjaffsar med dom.
 
  #8997  
Old 01-10-2011, 04:27 PM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Jo, men det faller ju lite på det där med "inte tjaffsar med dom" . Nästa gång jag blir stannad ska jag begära rådrum! Det gjorde polarn när han åkte dit för sin tredje pissbot...blev ett jävla liv på konstapeln.
 
  #8998  
Old 01-10-2011, 04:36 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Haha, jag trodde inte man kunde begära rådrum för vilket skitbrott som helst, typ fortkörning, för det får man ju i alla fall.... Eller snarare att det inte spelar någon roll. Även om du inte erkänner får du ju en förenklad delgivning direkt i handen, utan att skriva på ett dugg. Då har du ju världens rådrum ända tills du blir kallad till rätten
 
  #8999  
Old 01-10-2011, 04:40 PM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Haha ja, alltså, polarn drog ju lacket för han hade gått undan bakom massa buskar och pissat så när konstapeln gav han boten tog han den och rev den framför konstapeln som då började skriva en ny, då skrek polarn "NEJ! NEJ! Jag tänker inte skriva på den där skiten, jag begär rådrum!" Varpå snuten tände till i 190 och föklarade för min polare (dom var två vid tillfället, dvs inga vittnen) att visst kunde han påtala rådrum, men då ska han vara medveten om att han kommer åka in i fyllecell för fylla samt att det kommer bli dyrt med rättegångskostnader. "Tyvär" så ville inte polarn sova över hos farbror blå, eller för den delen riskera massa rättegångskostnader, så han vek ju för hoten och skrev på . Kan inte klandra honom ...
 
  #9000  
Old 01-10-2011, 04:44 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Att polisen hotar med att anmäla för lite olika brott beroende på hur din polare agerar är BRA mycket allvarligare än att ni åkte dit för fylleri bakom ett par buskar.

Minns inte vad åtalspunkten heter, men deras "Antingen gör du si, eller så anmäler jag dig för ..." hot kan det bli ett jäkla liv hos Rikspolisstyrelsen för. (Just därför ska man alltid spela in med mikrofon om man blir stoppad av polisen)
 



All times are GMT -4. The time now is 11:39 PM.