Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #15281  
Old 08-15-2011, 02:22 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Originally Posted by Sideways_swe
sinnesjukt om allt han säger stämmer :S Hoppas det tar hus i helvete

https://www.flashback.org/t1627606
WTF? Verkar ju helt sjukt. Stackars kille.

Originally Posted by N.M.O
God afton kamrater! Längesedan jag tittade in nu... Sitter på tåget till Göteborg, inskrivning på handels imorgon Nu hoppas jag bara att jag ska hitta lämpligt boende också

Jox, vart åkte du skidor? Har sinnessjuk abstinens jag också! Vet inte om jag kommer åka i Europa på ett tag nu dock. Känns blekt i jämförelse med andra sidan Atlanten Jag får vara glad om jag får åka ö.h.t.
Grymt med Handels, grattis!

I vintras var det Mayrhofen i januari och St Anton nu i april. Gillade inget av ställena särskilt, denna säsong blir det nog Schweiz igen och Davos är alltid ett säkert kort. Vi pratar om att åka till Kazakstan också, och Japan, så får se
 
  #15282  
Old 08-15-2011, 02:41 PM
N.M.O's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: May 2011
Location: Sweden
Posts: 525
N.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud of
Tack Schweiz är min favorit inom Europa! Chamonix är givetvis bra också men maten håller inte samma klass tycker jag... La Grave är nästa mål i Europa, Niseko i Japan är nästa drömresa! Pudret är torrt och fint

Alta/Snowbird åkte jag tre månader i, i vintras. Herregud! Så mycket snö, så lätt puder! Bra skin tracks och lättillgänglig terräng med lite skrå, rekommenderas verkligen! Slutet februari, början mars var den tid vi hade bäst åkning!
 
  #15283  
Old 08-15-2011, 03:50 PM
Erppa's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Apr 2011
Posts: 413
Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!
Var i Niseko 2008 den bästa åkningen någonsin. Snöade typ varje dag och det fanns otroligt lätt tillgängligt puder överallt, samt lite folk och att japanerna inte tror på att åka utanför pisterna då det bara är tillåtet men inte rekommenderat. Det blir ju inte sämre av att maten är billig, liftkortena likaså, minimalt med köer och liftvakterna bugar åt en. Det finns dessutom flera orter kring Niseko med enstaka liftar och när vi var där så fick vi t.ex. åka typ ensamma hela dagen. Skidåkningen var som populärast på -80 talet och har aldrig riktigt återhämtat sig i japan, det syns delvis på lift infrastrukturen som nog inte går att jämföra med som kan hittas i t.ex. Österrike. Chubster kan intyga då han också var där.

Var senare samma vår i Mayrhofen, det var nog tyvärr inte en ort jag skulle rekommendera. Vädret påverkar ju i och för sig ganska starkt hur man upplever en skidort och det regnade vatten.

Orter jag gillat i Europa är Val Thorens var jag varit 3 gånger, (sist jag var där en vecka snöade det en meter). I Verbier har jag också haft lyckade resor, varit även där 3 gånger. Sölden har jag också varit i en påsk och det var otroligt varmt och soligt men lite för varmt sista dagen åkte man över gräsmattan till hotellet. Men orten har potential för mycket bra åkning tidigare på vintern. Speciellt om man bara har ett förlängt veckoslut, då jag inte tycker det är tillräckligt stor ort för en veckas åkning


Har inte åkt någon annanstans i nordamerika än i Whistler strax efter OS, hade lite otur med vädret den resan, men fick endå några bra dagar. Åkte en dag på på catski och det kan jag rekommendera.
 

Last edited by Erppa; 08-15-2011 at 03:57 PM.
  #15284  
Old 08-15-2011, 03:58 PM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Originally Posted by Erppa
Var i Niseko 2008 den bästa åkningen någonsin. Snöade typ varje dag och det fanns otroligt lätt tillgängligt puder överallt, samt lite folk och att japanerna inte tror på att åka utanför pisterna då det bara är tillåtet men inte rekommenderat.
Jag har hört att japanerna tror på skogsandar och därför inte vill åka i skogarna utanför pisterna.
Hade varit jävligt coolt att dra till Japan någon gång, både för skidåkning och rent allmänt att uppleva kulturen.
 
  #15285  
Old 08-15-2011, 04:12 PM
Erppa's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Apr 2011
Posts: 413
Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!
Originally Posted by Ludas
Jag har hört att japanerna tror på skogsandar och därför inte vill åka i skogarna utanför pisterna.
Hade varit jävligt coolt att dra till Japan någon gång, både för skidåkning och rent allmänt att uppleva kulturen.
Antagligen är de det. Men det betyder att de man ser utanför pisterna är Australiensare och Skandinaver. En sak värt att tänka på då man åker dit är att är man 195cm lång o väger 95kg och har skostorlek 47 så finns det absolut ingen utrustning på plats som passar ifall något går sönder. Fick åka med stavar designade för någon dvärg sista dagen då mina gick av efter en lite incident.
 
  #15286  
Old 08-15-2011, 04:52 PM
Bronto's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2007
Location: Gothenburg, Sweden
Posts: 5,092
Bronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond repute
Välkommen till stan! Vilken linje ska du gå på handels?
 
  #15287  
Old 08-15-2011, 05:01 PM
Erppa's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: Apr 2011
Posts: 413
Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!Erppa You are a Teamspeed member that Rocks and Rolls!
Grattis till Handels! Har själv gått handelshögskolan i Helsingfors. Har dock varit i arbetslivet sedan 2005.
 
  #15288  
Old 08-15-2011, 06:10 PM
N.M.O's Avatar
Teamspeed Senior Member
Join Date: May 2011
Location: Sweden
Posts: 525
N.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud ofN.M.O has much to be proud of
Härligt att se att det finns fler skidtokar här! 1,5 meter över natten var inga problem Alta heller, men väldigt många ger sig ut utanför pisterna... Sen är det inte alls så stora pistade områden som i alperna vilket är bra

Niseko låter verkligen underbart! Det jag sett är ju lövskog och pillows, skidåkning när det är som bäst! Någon som vet om det är lönt att släpa med stighudar och pannlampa eller det är överflödigt?

Kommer gå ekonomi - analys! Har höga förväntningar på utbildningen och har höga förväntningar på mig själv. Hoppas bara att det lever upp till det Boendet återstår som sagt, har hittat två perfekta ettor. Skulle Inge bli förvånad om iaf en av dem gick upp mot närmre 2 millar dock, lite utanför studentbudget alltså Vill ju inte bo allt för långt bort bara
 
  #15289  
Old 08-16-2011, 05:34 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Riktigt kul med fler skidåkare och riktigt kul att höra om Japan. Hur lång tid tog det att ta sig dit? Känns som att en vecka nästan är lite för kort med den restiden va?

Vi borde ha en TS-vecka någonstans?!?! Och det är så grymt sant det där med med väder vs. ort. Är det bra med snö är det fanimej bra nästan överallt, och är det lite snö så suger varenda ställe. Nu i vintras var det ju rätt värdelöst på alla orter utom några få hål i Schweiz (Andermatt var tydligen bra). Däremot avskyr jag generellt "partyorterna" typ St Anton de gamla klassikerna typ Badgastein osv - skidåkningen är rätt dålig och allt är sanslöst svindyrt utan att vara ett dugg flott. Schweiz brukar också ha mycket mindre folk och köer. Bronto, brukade inte du också vara i Davos?

Sabbade för övrigt min Ortovox nu i vintras, vad har ni för några? Funderar på att skaffa den nyaste.
 
  #15290  
Old 08-16-2011, 06:11 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Haha otippat att du ska tjacka det nyaste Jox

De senaste åren har jag nästan bara varit i Zermatt. En gång i Verbier också. Om man bortser från att Zermatt är rätt dyrt så älskar jag stället. Visserligen inte lika bra offpist som exempelvis Val D'Isère eller lika bra afterski som i Anton men som helhet är det nog den bästa skidorten jag varit i.
 



All times are GMT -4. The time now is 02:40 PM.