Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #12131  
Old 04-04-2011, 05:32 PM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Originally Posted by strebo
Haha, det är väl klart som fan stockholmarna ska beställa in schtekarskumpa!

Haha asså det är ju champagnegallop så det säljs inget annat på natioerna. Dock är det fake skumpa, 100 spänn per flaska känns inte riktigt äkta champagne
 
  #12132  
Old 04-04-2011, 05:38 PM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Originally Posted by Dave S
Tack för hjälpen med matteproblemet härromdan Bronto.
Här kommer nästa fråga för er mattesnillen (vet att strebban var sugen på förra matteproblemet).
Jag kör ett icke parametrisk ranking test, Mann-Whittney U för att säkerställa signifikansen mellan sample-grupper.
Problemet är att en grupp endast består av 0-värden (dvs hela grupp har värde 0 på samtliga samples). Ett ranking test går ju inte att köra då, men eftersom mina värden inte kan antas vara normalfördelade kan jag inte göra en ANOVA.
Visst fan måste jag kunna säga att resultatet är statistiskt signifikant om:

Mann-Whitney Test and CI: Sample X; Sample Y
.............N Median
Sample X 5 11,500
Sample Y 5 0,250

Point estimate for ETA1-ETA2 is 7,000
96,3 Percent CI for ETA1-ETA2 is (0,000;12,000)
W = 38,0
Test of ETA1 = ETA2 vs ETA1 not = ETA2 is significant at 0,0367
The test is significant at 0,0345 (adjusted for ties)

Således måste väl P<0,05 för en grupp som har 0 både mot Sample X och Y, även om inte denna statistiska metod vill låta mig bevisa det?
Har aldrig läst statistik, utan är mest självlärd, så kan ju inte direkt något annat sätt att lösa detta på, men alla former av Tukey etc. är uteslutet.
Jag vet att grupperna är sjukt små, men va fan
Känner inte igen testet. Vad är det du ska göra? testa signifikansen mellan två olika grupper där det i ena gruppen bara är 0 i utfall?

Originally Posted by Ludas
Haha asså det är ju champagnegallop så det säljs inget annat på natioerna. Dock är det fake skumpa, 100 spänn per flaska känns inte riktigt äkta champagne
Puh...där höll det på att gå åt skogen.
 
  #12133  
Old 04-04-2011, 05:39 PM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Originally Posted by Bronto
Ps. Är det bara två grupper som du jämför, varav den ena bara har 0 som värden?
Japp, Mann-Whittney kan bara jämföra två grupper. Jag får köra en fulvariant och jämför flera olika inbördes. Dvs Sample X mot Y, Sample X mot Z, Sample Y mot Z.
I och med att antalet grupper är begränsat, bör inte P påverkas alltför mycket av detta. Idealt hade varit att kompensera för detta, men det har jag inte tid till, utan det får bli om det ska publiceras på riktigt senare.

Jag kör Minitab,vilket är gratis. Riktigt smidigt program faktiskt.
 
  #12134  
Old 04-04-2011, 05:43 PM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Originally Posted by strebo
Känner inte igen testet. Vad är det du ska göra? testa signifikansen mellan två olika grupper där det i ena gruppen bara är 0 i utfall?



Puh...där höll det på att gå åt skogen.
Mann-Whittney U är i princip samma test som Kruskall-Wallis eller Willcoxon. Det är i princip en en vägs-anova fast du inte behöver ta hänsyn till normalfördelning.
Det jag vill göra är att jämföra flertalet grupper med varandra för att se om utfallet mellan grupperna är signifikant. I den ena gruppen fick vi dock endast värden på 0. Detta är kanonbra för oss i studien, men ställde till med detta problemet i statistiken.

Om jag sätter ett värde i gruppen med endast 0, till 0,001 så får jag:
The test is significant at 0,0095 (adjusted for ties).
Alltså, det känns ju logiskt att det är en signifikant skillnad mellan ett värde på 0 och ett värde som är över 0, men vill inte bara dra egna logiska slutsatser.
 

Last edited by Dave S; 04-04-2011 at 05:45 PM.
  #12135  
Old 04-04-2011, 05:45 PM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
^^ aha. Jag kan kasta ett öga på det imorgon i SPSS. Nu ska jag stämpla ut för dagen.
 
  #12136  
Old 04-04-2011, 05:45 PM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Haha sjukt kul. Det finns en annan tråd här som liknar vår tråd men den är till för våra grannar ii zöder där Strebo nyligen köpte öl. De tre senaste innlägen avslöhjar att en vizs snöbbe med en blå bil zom biltd är rasse så in i helvete. Ohm ni vill öfershätta deth han skref på någon öfershättare på internet så ska ni veta att enn-pee-dee är deras nasseparti. Han värrkar stöda deet partiet.
 
  #12137  
Old 04-04-2011, 06:10 PM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Vet ni förresten hur man vet att det är dags att sova?
När man utan att tänka på det konsekvent har kallat Mann-Whittney för Pratt Whittney genom en hel Material & Metod
(Pratt Whittney gjorde bl.a. motorn till SR-71an)
 
  #12138  
Old 04-05-2011, 05:26 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Det är ju fan med att man inte kan få ha sitt extraknäck i fred ...

Han säljer sig för 1 500 kr i timmen | Fredrik, 25: Jag är inget offer | Nyheter | Aftonbladet
 
  #12139  
Old 04-05-2011, 05:43 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Haha Strebo, det är så du finansierar dina ölinköp. Jag gillar ditt citat: "Det finns tjejer som inte heller är så bra på att ragga."
Läs: Det finns tjejer med päronformade kroppar och ägghuvuden som är så fula att ingen vill ha dom.
 
  #12140  
Old 04-05-2011, 05:44 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Haha ja, men jag måste ju värna om min klientel!
 



All times are GMT -4. The time now is 06:50 PM.