Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #1121  
Old 05-23-2008, 09:50 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Säga vad man vill om Z y m ö l s produkter (skriver det separat för att det inte ska gå att Googla denna tråd) men deras ledning verkar vara sjukligt oseriösa.

Började för några månader sedan att prata med dem om varför jag inte kunde köpa deras produkter i Sverige, och efter några vändor fram och tillbaka erbjöd dem mig att själv bli återförsäljare för deras prylar här i landet. Tyckte det lät som en kul idé som jag inte ens tänkt tanken när jag tog kontakt första gången och funderade allvarligt på att starta ett litet sidobolag som skulle hantera detta, kanske ta in någon kille på deltid som sköter beställningar, skickar ut produkterna etc. Allt i relativt liten skala, som mest skulle riktias till entusiasterna här i landet och kanske även bilvårdsfirmorna.

För några veckor sedan hade vi kommit så långt i diskussionerna att jag satt med en jurist och gick igenom deras återförsäljaravtal och gjorde lite kalkyler om det ens var hållbart. So far so good. I detta skede var det i princip redan klart i mitt huvud och jag satt och väntade på bolagsregistreringspapper.

Så nu på eftermiddagen kommer ett mail från en assistent till cheferna på Londonkontoret som säger "Nu har jag haft en ny diskussion här med styrelsen för Europamarknaden, och enda sättet att vi kan se detta fungera är om du köper aktier till ett värde om minst 10,000 pund."

F-cking what? Hela upplägget var redan klart, hade redan beställt lite produkter från huvudkontoret jag skulle använda som varuprover och så helt out of the blue kommer värsta Nigeriafasonerna att jag måste köpa in mig i bolaget.

Vilka tomtar.
 
  #1122  
Old 05-23-2008, 10:35 AM
mbolo's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2008
Posts: 1,265
mbolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox
Säga vad man vill om Z y m ö l s produkter (skriver det separat för att det inte ska gå att Googla denna tråd) men deras ledning verkar vara sjukligt oseriösa.

Började för några månader sedan att prata med dem om varför jag inte kunde köpa deras produkter i Sverige, och efter några vändor fram och tillbaka erbjöd dem mig att själv bli återförsäljare för deras prylar här i landet. Tyckte det lät som en kul idé som jag inte ens tänkt tanken när jag tog kontakt första gången och funderade allvarligt på att starta ett litet sidobolag som skulle hantera detta, kanske ta in någon kille på deltid som sköter beställningar, skickar ut produkterna etc. Allt i relativt liten skala, som mest skulle riktias till entusiasterna här i landet och kanske även bilvårdsfirmorna.

För några veckor sedan hade vi kommit så långt i diskussionerna att jag satt med en jurist och gick igenom deras återförsäljaravtal och gjorde lite kalkyler om det ens var hållbart. So far so good. I detta skede var det i princip redan klart i mitt huvud och jag satt och väntade på bolagsregistreringspapper.

Så nu på eftermiddagen kommer ett mail från en assistent till cheferna på Londonkontoret som säger "Nu har jag haft en ny diskussion här med styrelsen för Europamarknaden, och enda sättet att vi kan se detta fungera är om du köper aktier till ett värde om minst 10,000 pund."

F-cking what? Hela upplägget var redan klart, hade redan beställt lite produkter från huvudkontoret jag skulle använda som varuprover och så helt out of the blue kommer värsta Nigeriafasonerna att jag måste köpa in mig i bolaget.

Vilka tomtar.
Kör en 419 på dem... Skicka dem en check på 100.000 pund, säg att det blivit något fel hos din revisoravdelning och be dem återsända 90.000 pund i kontanter istället så är ni kvitt.

Alternativt, be dem bevisa sin trovärdighet genom att skicka en bild på sig själva med en kartongbit framför där det står Mr. pungkula eller liknande http://www.bookscape.co.uk/images/scam_story.jpg
 
  #1123  
Old 05-23-2008, 10:36 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Originally Posted by mbolo
[...]be dem bevisa sin trovärdighet genom att skicka en bild på sig själva med en kartongbit framför där det står Mr. pungkula eller liknande http://www.bookscape.co.uk/images/scam_story.jpg


Världsklass!
 
  #1124  
Old 05-23-2008, 10:41 AM
mbolo's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2008
Posts: 1,265
mbolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox


Världsklass!
Hittar inte storyn men var världens skönaste prank där han fick nigeria scammers att klä ut sig i olika dräkter, skriva sjuka namn och se allmänt värdelösa ut - för att sedan skriva ut, klistra upp på kontoret och därefter skicka till polisen.
 
  #1125  
Old 05-23-2008, 12:16 PM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
DU behöver väl inte bilvårdsprodukter, du kör ju Volvo.
 
  #1126  
Old 05-23-2008, 01:00 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Vad fan, det är väl inget fel på en Ice White S80! Jag tycker den är rätt snygg faktiskt med lite större hjul, executivepaket och en sänkning.

Var kan jag köpa 22" spinners i chrome förresten?
 
  #1127  
Old 05-23-2008, 08:20 PM
Bronto's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2007
Location: Gothenburg, Sweden
Posts: 5,092
Bronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond repute
Snittförbrukning idag: 2.0l/mil
 

Last edited by Bronto; 05-24-2008 at 05:23 AM. Reason: lol
  #1128  
Old 05-24-2008, 06:34 AM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Uj, vad har du gjort Bronto?
 
  #1129  
Old 05-24-2008, 07:13 AM
Bronto's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2007
Location: Gothenburg, Sweden
Posts: 5,092
Bronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond repute
Originally Posted by Dave S
Uj, vad har du gjort Bronto?
I am a driving God!

Tog min racing/funktionärlicens igår på Linköping motorstadion igår!
Gick igenom hela ÖstergötlandsBilsportförbunds regelbok, vad som gäller på bana och hur tävlingar går till. Vi var 16 pers, mest gubbar mellan 25-40 och tre andra i min ålder. Parkering bestod av två gamla m3or (e36), racekitad miata, boxster, volvo 245 (lol), peugeout kombi, a6 kombi, superdupertrimmad gammal benz och alfa med bur och grejer. Rätt intressant blandning av bilar ändå och gubbarna med sina kombibilar körde så gott som skiten ur de. Stackars bilar..

Efter all mysig teori stack vi till banan, åkte på led allihopa och stannade vid varje kurva för att se hur de såg ut. Arrangörerna hade ställt ut konor i kurvorna som skall tangeras för att få en ideal linje. De var rätt bra att ha de som riktmärken inför varje kurva, vissa var lite udda tyckte jag men man märkte väl när de gick lite fort och hela linjen blev kass.

Efter bangenomgång körde halva gruppen några varv med Safety Car och därefter släppte de oss fria.
Körde 5-6 varv av blandade resultat beroende på hur ivrig jag blev.Tyckte ett tag att jag var helt grym, men jag kom snabbt ner när jag märkte hur vida kurvor jag började ta hahaha.
När man kör på bana är det verkligen; bromsa i rak linje innan kurvan, växla ner innan du börjar svänga, kör med stödgas igenom kurvan om det behövs, hitta bra linje, börja gasa igen efter apex och ta sikte på utgångsmärke. Sätter man alla de momenten i en bra, snabb följd så går det riktigt fort! Jag kände ibland att jag gasade för mycket i kurvorna så antispinnen tog bort kraften, helst ska man ju rulla igenom kurvor bara.

Vi körde ca 3 heat var och vilade efter 5-6 varv så att föraren och bromsarna fick lugna ner sig. Jag hade med mig en videokamera men det blev aldrig att jag satte upp den vid sidan av banan, hade varit käckt med en polare som filmade vid sidan av. Men det får bli en annan gång.

Efter heaten övade vi starter på rakan precis som på tävling. Först var det stillastående start i två led, jag var främst mot racemiatan och var galet nervös. Antog att alla gav full rulle så jag dumpade kopplingen på 3.5k rpm! Har aldrig gjort en sådan start innan så det spann ganska mycket i början, ända upp till 40km/h sen gasade jag fullt. Tror att jag var lite före mr miata där. Sedan körde vi rullande start med Safety Car från 30km/h. Tack vare att min är så stark från 2k rpm drog jag miatan här med en halv billängd Andra gången försökte han varva upp och dumpa kopplingen men det hjälpte knappt, vet inte om det hade hjälpt mig. Tänkte inte på att göra så.
Nu förstår jag verkligen hur svårt det är att 'launcha' iväg på riktigt.

Själva banan är perfekt för Minis! Max 4m bred (är en gammal MC-bana), korta rakor och mycket svängar. Jag kom max upp i 130 blås på rakan om man fick rätt utgång på kurvan innan. Det sliter ju mindre på bromsarna med om man jämför att köra på Mantorp där man kommer upp i bra hastigheter.

Åker gärna tillbaka till Sviestad igen nu när man började lära sig kurvorna Är lite långt med 3tim dit och 3tim hem, men man kanske kan göra en weekend av det med någon polare.

Nu ska jag bara bli medlem i BMW SC, måste vara medlem i nån klubb för att ha licens, skicka in mina papper så får jag hem ett fint kort på posten där det står att jag är grym på att köra. Om jag kör tre tävlingar blir det upphöjt till nationell licens, så det vore självklart kul att göra. Ska se om det finns något som passar mig i närheten


Motorsport äger.
 
  #1130  
Old 05-25-2008, 07:11 AM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Låter sjukt skoj Jocke, men va fan, är man gubbe när man är över 25 nu?
 



All times are GMT -4. The time now is 03:05 AM.