Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #11231  
Old 03-16-2011, 08:16 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Haha vafan, glosprov? Är det typ som ordtestet i högskoleprovet?

Angående vita tänder så tvivlar jag på att munskölj funkar så bra (eller Dave?). Du kan ju testa sån där whitening tandkräm som har små korn som tar bort på det yttersta skicktet av tänderna. Har hört att det sliter rätt mycket på emaljen dock. Kanske bara köra den 2 dar i veckan eller nåt?

Min tandläkare sa dessutom att elektrisk tandborste är bättre än att borsta tänderna för hand. Hennes liknelse var att vispa grädde för hand eller med en elvisp. Så nu har jag en eltandborste
 
  #11232  
Old 03-16-2011, 08:20 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Haha ja, man kan ju fan undra...den är 1.5hp "stor" i Företagsekonomisk Metod. En kurs alla måste läsa innan vi skriver uppsats. Kursen är på 7.5hp och består av Duggan och två arbeten, ett kvalitativt och ett kvantitativt.

Ja David, vad ska man köra på? Mina tänder är betydligt fräschare nu än när jag inte snusar längre men det skulle inte skada med att vita till dom lite mer.

Eltandborste alltså? Hade jag när jag var liten men det kändes mest som en leksak ...
 
  #11233  
Old 03-16-2011, 10:44 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Jag måste säga att jag är lite överraskad över att vi har fått en debatt mellan våra members från Bahrain om det som händer i deras land.

Normalt sett brukar det ju vara så att de som har det dåligt i ett land demonstrerar och gör uppror medan de som har det bra stöder regeringen och vill att allt ska stanna som det är. Varför ska man klaga om man har det bra liksom. Jag misstänker starkt att våra medlemmar från Bahrain hör till den gruppen som har det förhållandevis bra. Att just vår moderator som nyligen tjackade en feeet jävla Porsche är kritisk mot deras regering var därför inget jag direkt hade räknat med.

Själv har jag egentligen ingen aning om vad allt uppror egentligen kommer ifrån och vilken sida som har mest "rätt". Dock tycker jag att det gör honom mycket sympatisk att han försöker se saken från olika perspektiv. Andra i den tråden är minst sagt onyanserade i jämförelse.
 
  #11234  
Old 03-16-2011, 12:33 PM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Sideways: Träffade du någon av våra Bahrain medlemmar när du var nere där förra året (för det var väl förra året du var där under F1? Eller var det kanske 2009?)?
 
  #11235  
Old 03-16-2011, 12:40 PM
Sideways_swe's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,654
Sideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond repute
^^ Nej jag gjorde aldrig det. Jag pmade med Hani och den andra snubben som har typ en miljard toktrimmade bilar när jag var där nere. Båda ville jättegärna mötas upp men det blev aldrig så. Massa grejer som kom ivägen hela tiden. Men alla jag träffade var sjukt trevliga och vänliga människor. Väldigt tråkigt att se vad som händer där nu. Min polares far jobbar ju därnere, hörde av honom att det inte var någon fara för ett par veckor sen men nu verkar det ju ha blivit mycket värre.
 
  #11236  
Old 03-16-2011, 12:52 PM
Sideways_swe's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,654
Sideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond repute
  #11237  
Old 03-16-2011, 01:11 PM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Ja, dom verkar onekligen genomgoda hela bunten där nere. Förra året när Hamad (like.no.other) var aktiv så PMade vi lite och när vi började prata lite om F1 så erbjöd han sig att om jag bara tog ett flyg dit så skulle han fixa resten. Vet inte hur mycket sanning det var i det men en väldigt fin gest iaf.

Eller nu i mellandagarna när jag besökte kastrup () så kollade vi på Flyg till Dubai. Vi hade snackat om det som hastigast på vägen ner till Kastrup så jag PMade Hani och bad om lite snabba rekommendationer, och även om dom var utanför min budget, så var han väldigt snäll och ville försöka synka ett möte.

Aldrig besökt den världen men skulle verkligen vilja göra det. Kolla in kulturen lite.
 
  #11238  
Old 03-16-2011, 01:23 PM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Originally Posted by strebo
Ta det på svenska tack. Vilken är bäst för en fräsch andedräkt? Och vad är det bästa sättet för att 'fräscha till' sina tänder så man slipper bleka dom/se ut som en brit?
Originally Posted by strebo
^^ Ohfan, ska kanske prova den då. Jag började med listerine för några veckor sen (japp, precis i samband med att jag lärde känna snubben med den värdelösa andedräkten). Men tänkte att det är väl lika bra att kolla med någon som vet. Skulle vilja ha lite vitare tänder och undrar lite hur man ger sig på det där. Vill inte göra en Ross precis...

Jag har en "begreppstenta/dugga" imorgon. Avancerat glosprov kan man säga. Kan inte riktigt ta det på allvar så pluggar typ inte. Vet att det kommer gå åt skogen men jag KAN inte förstå hur det kan vara på riktigt . . .
Originally Posted by Ludas

Angående vita tänder så tvivlar jag på att munskölj funkar så bra (eller Dave?). Du kan ju testa sån där whitening tandkräm som har små korn som tar bort på det yttersta skicktet av tänderna. Har hört att det sliter rätt mycket på emaljen dock. Kanske bara köra den 2 dar i veckan eller nåt?

Min tandläkare sa dessutom att elektrisk tandborste är bättre än att borsta tänderna för hand. Hennes liknelse var att vispa grädde för hand eller med en elvisp. Så nu har jag en eltandborste
Originally Posted by strebo

Ja David, vad ska man köra på? Mina tänder är betydligt fräschare nu än när jag inte snusar längre men det skulle inte skada med att vita till dom lite mer.

Eltandborste alltså? Hade jag när jag var liten men det kändes mest som en leksak ...
Ok, ska vi reda ut detta en gång för alla. Vi börjar med:

Munhygien
Studier har visat att du kan få lika rent med en vanlig tandborste som med en elektrisk, dock är det lättare med en elektrisk. Dessutom är det betydligt enklare att hålla på tillräckligt lång tid eftersom den skakar till efter 2/3 min.

Tandtråd rekommenderar jag skarpt till er. Dels för att undvika risken att få hål/tandlossning och dels för fräschare andedräkt. Har ni en god munhygien så är det mindre mängd bakterier dvs färre bakterier som producerar illaluktande gaser. Använd tandtråd helst en gång om dan (på kvällen) men iaf varannan dag.

Skölj
Jag känner ingen tandläkare som rekommenderar Listerine till sina patienter på några som helst medicinska grunder. Listerine har inte direkt visat några lysande resultat i tester som inte är finansierade av McNeill (som tillverkar Listerine). SB12 ska neutralisera illaluktande gaser, huruvida den funkar eller ej har jag ingen direkt koll på.

Den enda skölj som faktiskt har en bevisad effekt mot något är fluorskölj, då 0,2 % NaF. Exempel på dessa är Dentan 0,2% och Flux.
Fluorskölj är inte indicerat till alla på samma sätt som inte blodtrycksmedicin är indicerat för alla. Det är dock inget skadligt att använda så länge man följer doserna eller sväljer ned en massa. Toxisk dos för vuxna ligger nånstans runt 3-7g fluor.

Fluorskölj rekommenderas vid förhöjd risk för karies. T.ex. om du har fått ny hål sedan senaste undersökningen.

Tandkräm
Tandkräm kan bleka tänder på samma sätt som en patient kan få vitare tänder efter att vi har polerat dem. Whitening tandkräm brukar innehålla mer partiklar som sliter på tänderna. Det är således inte kanske jättebra att borsta med dem hela tiden. Visste ni förresten att om ni druckit något surt, t.ex. vin, läsk eller juice så ska ni inte borsta tänderna förrän 1 timma efteråt?
Sura drycker fräter bort och mjukar upp det yttersta emaljlagret. Frätskador är, om de går långt, bra mycket jobbigare att åtgärda än vanliga hål. Borstar man direkt efter så tar man bort den uppmjukande emaljen istället för att den ska remineraliseras (hårdna) av salivens mineraler.

Blekning
Jag skulle aldrig köpa blekningskit från internet, nån frisör eller skönhetssalong av två enkla anledningar.
1) Man vet inte vad man får. Koncentrationen på blekmedlet och vilket ämne det innehåller påverkar väldigt mycket. Det finns rapporter som visar att hemmablekning med preparat som inte kommer från tandläkaren ger betydligt med komplikationer.

2) En nogrann undersökning av tänderna är en god idé innan. Om man är kariesaktiv, har väldigt mycket erosion eller blottade tandhalsar så är blekning inte aktuellt.

Om man gör det hos en tandläkare så får man blekskenor som specialtillverkas efter dina egna tänder, det läcker ut mindre blekmedel i munnen och fräter då mindre på tandkött. Dessutom tas färg innan och efter och kontroller görs under tiden så att man kan avbryta om komplikationer uppstår.


Så där, hoppas jag svarade på allt nu. Eftersom det är ett amerikanskt forum måste jag väl säga att ovanstående text endast är mina personliga uppfattningar och ska inte uppfattas som råd. Ludas kan säkert formulera en fancy klausul åt mig
 
  #11239  
Old 03-16-2011, 01:28 PM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
^^ Det var fan på tiden. Sååå, hur får jag vitare tänder?
 
  #11240  
Old 03-16-2011, 01:32 PM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Du går till din tandläkare och säger att du vill bleka dina tänder. Om du inte har något som gör att man inte kan (de ovan men även t.ex. krona på en framtand eftersom denna inte byter färg) så tar de avtryck på dina tänder och skickar detta till en tandtekniker som framställer en skena. Skenan har du i antingen några timmar om dan eller när du sover. Kostnad ligger på ca 3000:-. Lätt värt det eftersom du får en riktigt schysst effekt och du ju har kvar skenorna och kan bleka om när de gulnat igen.
 



All times are GMT -4. The time now is 06:35 PM.