Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #7531  
Old 10-11-2010, 07:27 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Oj hoppas det går bra Strebo.

Var ska du åka skidor Jox?
 
  #7532  
Old 10-11-2010, 07:33 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Skulle till Davos först men blev Ö-rike istället - Mayrhofen. Kanske inte helt idealiskt med en partyort om man föredrar tidiga mornar, hårdkörning hela dagen och läggdags vid 10 - dessutom med pappa - men det är galet stort och högt om det skulle vara snöbrist (typ en mil till Hintertux).

Dessutom är det skönt att flyga direkt till München och bara hyra en bil när man landat, köra ett par mil och så är man framme. I Schweiz måste man ofta sitta och dega på tåget i ytterligare tre timmar när man landat, byta till mindre tåg, dega en timme till osv. Man torskar rätt mycket åktid på det.

Vart ska du?
 
  #7533  
Old 10-11-2010, 07:54 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Jag har inte bokat någon resa än men jag står i valet mellan att åka till Verbier där min kompis har ett chalet eller hänga på brorsan och hans fru (osäkert vart de ska). Har varit i Verbier 2 ggr tidigare och tycker det är helt OK, dock framför allt bra offpist och lite sämre pister tycker jag. Jag har ingen lavinutrustning så jag är lite begränsad i offpiståkandet även om jag älskar det. Kanske borde önska mig det i julklapp. Tror nog helst jag skulle vilja hänga på brorsan för att se nåt nytt men gratis boende i Verbier är ett stort plus som student...

Mitt favoritställe där jag har varit 3 år i rad nu är Zermatt. Utan tvekan Alpernas trevligaste och bästa lunchställen och dessutom sjukt snösäkert med Europas högsta lift. De har sommarskidåkning på glaciären högst upp. Sen tillkommer utsikten över Matterhorn, ett enormt liftsystem och massvis med St.Bernhardshundar, kan knappt bli bättre

Österrike är jävligt mysigt att åka skidor i, människorna är jävligt trevliga och bergen är bra. Vore kul att åka dit igen snart. Tror det var i Saalbach jag var sist i Österrike. Men Jox du kan ju inte se din bristande tyska som ett hinder att flytta dit, det är ju där du kommer att lära dig språket. När vi flyttade till Tyskland kunde typ ingen i familjen tyska men inom ett år var alla mer eller mindre flytande. Man lär sig fort om man inte har något val.
 
  #7534  
Old 10-11-2010, 08:06 AM
Nicke's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2008
Location: Hellsinki
Posts: 1,021
Nicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond repute
Har själv så grymm skid/brädafeber! Har suttit ett par kvällar och drömt ihop nya paket för kommande säsongen, slutsats. En puderbräda, en pist bräda, ett par puder skidor, ett par pist skidor, ett par telemark skidor , tre olika kängor och ett par olika skidkläder.... ända tills man inser att det är nu väl bara bäst att försöka klara sig med ett setup och hyra resten. Man lär ju annors alltid ha fel utrustning med sig och betala en förmögenhet till flygbolagen...

Btw, billiga skidor etc från tyskland! Sport Conrad - Tourenski - Freeski - Telemark - Skitour - Langlauf
 
  #7535  
Old 10-11-2010, 08:26 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Härligt! Jag köpte den största Barryvox-sändaren som var ny förra året och den var helt galet bra när vi övade lite förra säsongen. Grym batteritid också. Och vem bryr sig om pisten - det är ju off'en man åker för Däremot avskyr jag att åka med ryggsäck som många gör med spade och rep, vilket är rätt dumt att skippa egentligen, men pallar inte att bära omkring på massa packning.

Zermatt är grymt bra åkning. Har bara varit där en gång för länge sen, men kan tycka att Schweiz generellt är lite väl dyrt på vissa saker. Högre berg och är lite snösäkrare än Ö-rike, men en vecka eller två är minst dubbla priset om man räknar in motsvarande hotell, hyfsade luncher i backen och ett antal öl mellan länderna. Det kan lätt bli 15-20K extra på en vecka. Å andra sidan är det snösäkrare och mycket mindre folk (gissar pga priset), så det beror väl på vad man tycker för stunden . . .

Problemet med min tyska är att jag förstår jäkligt mycket, jag skulle kunna ha en konversation om jag fick svara på Svenska, men att prata det är ingen höjdare alls. Det blir mycket "und so weiter" för att fylla ut mina korta meningar Jag har visserligen aldrig ens läst ett ord Tyska (läste franska i 6 år - som jag inte kan heller) så med lite träning kanske jag skulle kunna bli hyfsad.
 
  #7536  
Old 10-11-2010, 09:07 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Jo du har absolut rätt att Schweiz är dyrare. Själv tycker jag dock om att åka med ryggsäck, föredrar en med en tjockare platta mot ryggen så man känner sig säker även utan riktigt ryggskydd. Ska kolla in Barryvox, men måste man ha största?

Fördelen med att vara svensk i Tyskland är att alla älskar en. Jag läste någonstans att Sverige-Tyskland är den relation mellan två länder som har mest obesvarad kärlek i världen. Ganska roligt egentligen. Jag tror du skulle lära dig rätt fort där nere Jox, många ord är väldigt lika och om du redan förstår mkt är det bara att köra på. Do it!
 
  #7537  
Old 10-11-2010, 10:02 AM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Strebo vad fan?
-2, underkylt regn, trafikkaos och stormvindar varje dag. Sen stå ute i det under natten. Nej, vintern är fan det vidrigaste ever här i skåne. Tur att vi bara har riktigt kallt i ca 3 månader.
Hur gick det hos tandläkaren förresten?
 

Last edited by Dave S; 10-11-2010 at 10:11 AM.
  #7538  
Old 10-11-2010, 10:06 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Originally Posted by Ludas
Jo du har absolut rätt att Schweiz är dyrare. Själv tycker jag dock om att åka med ryggsäck, föredrar en med en tjockare platta mot ryggen så man känner sig säker även utan riktigt ryggskydd. Ska kolla in Barryvox, men måste man ha största?

Fördelen med att vara svensk i Tyskland är att alla älskar en. Jag läste någonstans att Sverige-Tyskland är den relation mellan två länder som har mest obesvarad kärlek i världen. Ganska roligt egentligen. Jag tror du skulle lära dig rätt fort där nere Jox, många ord är väldigt lika och om du redan förstår mkt är det bara att köra på. Do it!
Klart du måste ha den största/värsta - I Alperna är ju prylarna halva grejen. Fetingklockan är gömd under Spyder-vantarna och bilen är långt nere på parkeringen. Att ha värsta sändaren är ju det enda man kan schteeka med Nej, jag valde den för att den tydligen var enklast att spåras upp med om man, knocks wood, skulle hamna under snön. Safety first!

Jaså, då har begreppet "Dumme Schwede" försvunnit ur deras medvetande alltså? Och alla grisfester på Mallis som svenskarna hade under 80-talet så att Tyskarna blev vansinniga. Eller alla svenskreggade lane-hoggers på Autobahn . . .
 
  #7539  
Old 10-11-2010, 10:39 AM
Sideways_swe's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,654
Sideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond repute
Han som köpte 996tten ringer tamejfan hela tiden fortfarande och frågar om struntgrejer. Nu hade tydligen oljetrycksgivaren gått sönder och det kostar 3500kr att byta. Jaha? Vad ska jag göra åt det? Det är din bil nu, du köpte den för 3månader sen. fattar inte hur folk orkar att ringa och tjata om smågrejer 3månader efter att man köpt bilen. Bilen är snart 10år gammal, saker går sönder. Tycker han förövrigt att 3500kr är dyrt så kanske det inte var rätt bil för honom..
 

Last edited by Sideways_swe; 10-11-2010 at 10:42 AM.
  #7540  
Old 10-11-2010, 12:30 PM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox
Klart du måste ha den största/värsta - I Alperna är ju prylarna halva grejen. Fetingklockan är gömd under Spyder-vantarna och bilen är långt nere på parkeringen. Att ha värsta sändaren är ju det enda man kan schteeka med Nej, jag valde den för att den tydligen var enklast att spåras upp med om man, knocks wood, skulle hamna under snön. Safety first!
Haha varje gång jag tänker på Spyder ser jag Jeff Daniels i dumm&dummare framför mig när han river ner hela skidstället iklädd högglansig Spyder downhill-overall och downhill-hjälm.
Jag kan hålla med om att är det någonting värt att lägga pengar på inför skidsäsongen så är det säkerhetsgear. När det gäller allt annat föredrar jag att köra skibum stilen. Nu kör jag visserligen inte den hela vägen ut men någon gång skulle jag vilja åka till Alperna med neonfärgad skidoverall från 80-talet och en toppluva för att se ut som värsta n00ben. Sen när man väl åker nerför pwnar man hela gänget
 



All times are GMT -4. The time now is 11:53 PM.