Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #4981  
Old 09-01-2009, 10:39 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Originally Posted by PorscheFanatic
Pratade med Riley (klocknörden) och han hade köpt sin 997 C2 PDK 09a splitterny för $62k dollar = 450'000 klar hemma i Sverige, får vi en så billigt så kanske far köper en Cayman S för runt $30k också som jag och brorsan får ha och så säljer han båda om ett år vid samma tid ungefär.
Fan med dom priserna så är det ju nästan gratis....

Originally Posted by jox
Whoa - visste inte att ni skulle byta så snabbt! Trist men kul!

Heeeeelt sjukt vad bilar är billiga i USA. Man blir ju bara för bitter . . .
Dags för dig att köpa något skoj då?
 
  #4982  
Old 09-01-2009, 11:52 AM
mbolo's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2008
Posts: 1,265
mbolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond repute
Originally Posted by PorscheFanatic
Pratade med Riley (klocknörden) och han hade köpt sin 997 C2 PDK 09a splitterny för $62k dollar = 450'000 klar hemma i Sverige, får vi en så billigt så kanske far köper en Cayman S för runt $30k också som jag och brorsan får ha och så säljer han båda om ett år vid samma tid ungefär.
Dayumm,

Felix har ni bra kontakter på fraktpartners etc. som kan importera bilen och preppa den för svensk marknad? Vore intresserad att se vad beg.priset är på USA-vagnar på svensk marknad också. Täcks garantier, goodwill etc. av samma villkor även om den köpts från USA?

Är det en enkel process med säkra rutiner och säker handlare i staterna är jag också intresserad. Skulle kunna lukta svensk group-buy...
 
  #4983  
Old 09-01-2009, 01:55 PM
PorscheFanatic's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2008
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 5,524
PorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond repute
Originally Posted by mbolo
Dayumm,

Felix har ni bra kontakter på fraktpartners etc. som kan importera bilen och preppa den för svensk marknad? Vore intresserad att se vad beg.priset är på USA-vagnar på svensk marknad också. Täcks garantier, goodwill etc. av samma villkor även om den köpts från USA?

Är det en enkel process med säkra rutiner och säker handlare i staterna är jag också intresserad. Skulle kunna lukta svensk group-buy...
Vi har använt California Shipping (svenskägt, de talar svenska), man kör bara bilen till deras lokaler mellan SD och LA och droppar bilen där och några veckor senare ringer dem från tullen och då får man hämta ut bilen.

Vad man själv måste göra är att göra en ursprungskontroll, ett ljudprov/avgasprov, en besiktning och att koda om bilens lampor för EU-regler, det sistnämnda görs för runt en tusenlapp hos Porsche Center. Det som strular till det lite är att man inte kan ta hem en "ny" bil från USA, enligt far min måste den ha gått 600 mil och vara registrerad 6 månader innnan den hamnar i din ägo. Tror inte heller att några Porsche-garantier fungerar i Europa även om den säljs med garanti där borta.

Tror att en USA-bil är värd 5-10% mindre än en tyskimporterad. Vi skrev inte ut i vår annons att den var från staterna men när köparna fick reda på det så verkade ingen bry sig. Vi tog även bort de fula "bumperettesen" hos en lackkille för ett par tusen så att den verkligen såg europeisk ut.

Om du har mer frågor så tveka inte, vi köpte vår 997:a av en privatperson från 6speed så han kunde utan problem skriva $40k på kvittot istället för $65k som vi betalade till honom. Vi tog även med oss $25k i cash och förde över $40k med banken ifall tullen ville ha bevis på att den verkligen var så pass billig men de brydde sig inte ett dyft vad vi vet.

Vet inte hur mycket man kan wheela och deala med bilhandlare men det kanske vi lär oss den här gången, Riley sa till mig att när han ringde på sin C2 MK2 så drog handlaren av 22k på priset innan han ens hann pruta för att de tydligen sålde dåligt och att de hade så pass många.

Halva grejen med att köpa en USA-bil är att åka dit och göra det själv, självklart finns det säkert folk som kan hjälpa dig men jag rekommenderar starkt att sticka över någon vecka, riktigt soft. Ta med brorsan
 

Last edited by PorscheFanatic; 09-03-2009 at 06:25 AM.
  #4984  
Old 09-01-2009, 03:16 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Jag tycker vi alla i svensk-tråden åker över och köper oss varsin 997.2!

Felix - intressant det där med att ingen verkade bry sig om USA-importen. För visst har dom väl inga serviceböcker där utan kör allt via Carfax? Det kan jag tänka mig skulle skrämma många - mig själv inkluderat, om jag tittade på någon annans importbil.
 
  #4985  
Old 09-01-2009, 04:42 PM
mbolo's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2008
Posts: 1,265
mbolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox
Jag tycker vi alla i svensk-tråden åker över och köper oss varsin 997.2!

Felix - intressant det där med att ingen verkade bry sig om USA-importen. För visst har dom väl inga serviceböcker där utan kör allt via Carfax? Det kan jag tänka mig skulle skrämma många - mig själv inkluderat, om jag tittade på någon annans importbil.
Håller med, rabatten låter väldigt blygsam - men bra tillfälle om folk inte bryr sig nämnvärt. En 997.2 måste det vara -med faceliften gjorde Porsche det viktigaste rent visuellt på länge IMO. Nya cayman ser också förvånansvärt crisp ut.

För tillfället dreglar jag lite extra över tanken på en TTRS roadster med Sportec ecu-upgrade. 400hk och 0-100 på 4,2sek. Enkel uppgradering för drygt 10'sek...
 
  #4986  
Old 09-03-2009, 05:53 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Wow! Kommer ni ihåg Ferrarin på Blocket som ägdes av hovets presschef?

Hon har en RUF R-Turbo också!!!!
Porsche Ruf R Turbo - Svensksåld - PTestad | Stockholm | Blocket
 
  #4987  
Old 09-03-2009, 05:58 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
^^ Måste vara Knugens bilar....
 
  #4988  
Old 09-03-2009, 06:08 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Originally Posted by strebo
^^ Måste vara Knugens bilar....
Ja, kanske det! Jag gav just Realtid ett anonymt tips - de brukar ju gräva som satan i folks bilar på Blocket. Ska bli spännande om det blir någon notis . . .
 
  #4989  
Old 09-03-2009, 06:15 AM
PorscheFanatic's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2008
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 5,524
PorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond reputePorscheFanatic has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox
Jag tycker vi alla i svensk-tråden åker över och köper oss varsin 997.2!

Felix - intressant det där med att ingen verkade bry sig om USA-importen. För visst har dom väl inga serviceböcker där utan kör allt via Carfax? Det kan jag tänka mig skulle skrämma många - mig själv inkluderat, om jag tittade på någon annans importbil.
Vi hade inga stämplar i serviceboken men däremot masor av papper på alla servicar som gjorts hos Porsche i LA, som vi snyggt sorterade upp i en pärm.
 
  #4990  
Old 09-03-2009, 09:55 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Ibland funderar jag på om allting verkligen står rätt till i skolvärlden.....
 



All times are GMT -4. The time now is 07:50 AM.