Swedish Teamspeeder? Get in here!
Hahaha! Nää, det var inte snällt sagt. Och du som gav mig skit för min tandläkar-rant! Det där var ju värre!
Men det går ju inte att jämföra riktigt haha. Håller med om att det jag sa var värre men jag bryr mig verkligen inte. Hur kan man göraen sån sjukt dålig reklam? Kan inte du ta reda på vilken mediabyrå Siba anlitade Jocke så ringer jag och bombhotar imorgon?
Haha, hallå - skilj på begreppen och hatet här nu, det är inte mediebyrån som gör budskapet, de köper bara. Reklambyrån gör det kreativa - i detta fallet Valentin & Byhr
Jo, för att röra till det lite ytterligare så kan de det, ibland Men det är oftast lite mindre mediebyråer som jobbar så, och nästan aldrig med så pass stora kunder. Och for the record så hatar generellt reklambyråerna mediebyråer och tycker de är helt överflödiga. Men det är alltid de som sitter på avtalen och prismodellerna, så om man t ex "bara" skulle gå till en reklambyrå så skulle det bli kukdyrt att köra en större kampanj, för de tattarna förstår aldrig det affärsmässiga.
Haha ok. Vi hade en kvinna hos oss förra veckan för att berätta för oss hur mediabranschen funkar. Hade ingen aning om hela upplägget med olika nätverk som alla är del av. Dessutom finns det så jävla många olika roller och titlar på folk med olika arbetsuppgifter inom byrån.
Det som vi reagerar på är ju hur idiotiska alla i mediabranschen är som inte kollar det legala innan produktionen eller ibland till och med innan publiceringen av en reklam. De lägger ner flera miljoner på en reklamfilm eller affisch och sedan när allt är klart skickar de över det till oss med frågan "funkar detta?". I de fall då det inte funkar hade vi oftast kunnat säga det redan vid idéstadiet och det hade sparat flera miljoner. Ibland är det till och med kunden själv som reagerar och ber reklambyrån dubbelkolla med oss. Hur jävla svårt kan det vara att bygga in lite rutin i verksamheten att kolla det legala INNAN man lägger ner 10 miljoner på produktionen? Så jävla svårt är det fan inte...
Det som vi reagerar på är ju hur idiotiska alla i mediabranschen är som inte kollar det legala innan produktionen eller ibland till och med innan publiceringen av en reklam. De lägger ner flera miljoner på en reklamfilm eller affisch och sedan när allt är klart skickar de över det till oss med frågan "funkar detta?". I de fall då det inte funkar hade vi oftast kunnat säga det redan vid idéstadiet och det hade sparat flera miljoner. Ibland är det till och med kunden själv som reagerar och ber reklambyrån dubbelkolla med oss. Hur jävla svårt kan det vara att bygga in lite rutin i verksamheten att kolla det legala INNAN man lägger ner 10 miljoner på produktionen? Så jävla svårt är det fan inte...