Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #14801  
Old 07-13-2011, 04:24 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Nya prototyper? Virage är ju redan ute på marknaden.
Ja, klart att Porschen har funktionell inredning, den är ju tysk. Men även Toyota, Honda och KIA har funktionella inredningar. Funktionalitet är bra men inget man gärna betalar en massa extra pengar för. Det är handsytt nappaläder och valnötsträ som kostar pengar och ger det där extra lyxiga intrycket.




Men även om AMs inredning är i en högre klass än Porsche så motiverar det inte prisskillnaden IMO. Det är ju ändå köregenskaperna och prestandan som är värt mest.
 
  #14802  
Old 07-13-2011, 05:09 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Originally Posted by Axman
Jaha, och sen när det bara är de två kvar så kartellar de om priserna, och så slutar det med att det blir dyrare istället, som vanligt

Jag har inte sett ett enda avsnitt av senaste TG, har de på datorn, men har kvar något på förra säsongen jag vill se först, men sommaren är lång, , ,
Artikel i DN idag: Siba och Netonnet kan bli nästa offer - DN.SE

Ser onekligen ut att bli tufft för de mindre aktörerna. SIBAs VD säger bl a att Mediamarkt och Elgiganten tar vinstmedel från marknader med lägre konkurrens och går med stora förluster i Sverige för att skapa oligopol.

Jag tänkte lite på hur utvecklingen kommer bli när fler och fler mindre aktörer faller bort. Till slut kommer ju Elgiganten och Mediamarkt ha dominerande ställningar på marknaden för fysiska varuhus med hemelektronik. Dominerande ställning har man i regel om man innehar en marknadsandel av 40% på den relevanta marknaden. Men även om det är mindre än 40% kan en näringsidkare ha dominerande ställning pga bolagets finansiella styrka eller möjlighet att hindra andra från att etablera sig på marknaden.

Det som händer när ett företag har en dominerande ställning på marknaden är att man inte får missbruka ställningen och därför måste ta hänsyn till en massa konkurrensrättsliga regler. Några exempel på missbruk av dominerande ställning:

Oskäliga inköps- och försäljningspriser. Att ta ut orimligt höga priser för en vara eller en tjänst (överpris) är ett exempel. Även motsatsen är förbjuden. Ett företag får inte ta ut priser som ligger under kostnaden för tillverkningen (underpris) för att slå ut konkurrenter eller försvåra för dem att komma in på marknaden.

Begränsning av produktion och marknader. Detta kan ske genom exklusivavtal och liknande som binder distributören till leverantören och tvärtom.

Diskriminering. Det kan exempelvis förekomma om priser, rabatter eller andra affärsvillkor leder till att företag behandlas olika utan att det finns någon saklig anledning. Även leveransvägran kan utgöra en form av diskriminering.

Kopplingsförbehåll. Ett exempel på detta är att ett dominerande företag utnyttjar sin starka position och kräver att köparen även köper en annan produkt, som inte har ett naturligt eller sakligt samband med den första varan.


Så när väl Mediamarkt och Elgiganten har dominerande ställning borde konkurrensen kunna bli sundare på ett sätt som gynnar även mindre aktörer. Dock kommer mycket riktigt priserna att gå upp, eftersom produkterna inte längre får säljas under självkostnadspris. Ska bli kul att följa utvecklingen.

Förlåt för ett juridiskt inlägg men var bara tvungen att skriva av mig
 
  #14803  
Old 07-13-2011, 05:12 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Jahaja...där ser man hur uppdaterad jag är på AMs sortiment . Fast...nu jämförde du väl ändå inte japsarnas inredning med Porsches? Där är det väl ändå en skrämmande skillnad i kvaliten, även om båda är funtionella?
 
  #14804  
Old 07-13-2011, 05:35 AM
Sideways_swe's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,654
Sideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond repute
När vi snackar bil inredningar. Jag har pillat på dom flesta bilar inklusivie ams dbs mm och jag måste jag säga att Audis top of the line modeller är svårslaget när det gäller interiör. Sån sjuk kassaskåpskänsla och allt känns väldigt robust och extremt välbyggt. Kolla in nya A8 t.ex, skulle jag köpa en "lyxlimo" så skulle jag inte tveka en sekund. Bmw och dom flesta andra är långt efter på den punkten.
 
  #14805  
Old 07-13-2011, 05:50 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
På tal om annat Adde - Hur är Smögen?
 
  #14806  
Old 07-13-2011, 05:52 AM
Sideways_swe's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,654
Sideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond reputeSideways_swe has a reputation beyond repute
Originally Posted by strebo
På tal om annat Adde - Hur är Smögen?
Vi sticker idag
 
  #14807  
Old 07-13-2011, 05:56 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Aha, jag trodde du packade en ICA-kasse och drog häromdagen
 
  #14808  
Old 07-13-2011, 05:59 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Originally Posted by strebo
Jahaja...där ser man hur uppdaterad jag är på AMs sortiment . Fast...nu jämförde du väl ändå inte japsarnas inredning med Porsches? Där är det väl ändå en skrämmande skillnad i kvaliten, även om båda är funtionella?
Nej, jag generaliserade bara värdet av funktionalitet vs kvalitet. Det är många som gärna betalar extra för kvalitet (läder, trä etc) medan funktionalitet är någonting man oftast förutsätter även utan extrakostnad.
 
  #14809  
Old 07-13-2011, 08:38 AM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Shieyt vad varmt det är vid Medelhavet. Och så kukdåligt med Internet på hotellen. Har fått gå till ett annat hotell nu där jag inte ens bor och hogga lina för att kunna kolla mailen.

Såg för övrigt den spanskreggade röda 360n som var med i Gumball för nån timme sen köra som en riktig tattare -naturligtvis med Gumball-stickersen kvar- och gjorde en skön skrapning av fälgen mot trottoaren.
 
  #14810  
Old 07-13-2011, 08:48 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Bra Joxxie-poo! Värm upp någon bra terrass åt mig så hinkar vi bäääärtz om ~1 vecka!
 



All times are GMT -4. The time now is 04:09 AM.