Swedish Teamspeeder? Get in here!
Ska du svänga förbi Göteborg då med eller hur långt västerut kör du? Jag är den enda som representerar östkusten här i tråden tror jag. Brorsan med då, men han har ju lagt TS på hyllan sen han fick barn och allt
Kära bilvänner
Jag kan knappt minnas en bättre påskhelg någonsin, vädret har varit perfekt ända sedan i torsdags och just nu är det 17,5 grader och strålande sol i Stockholms norra ytterskärgård. En påskhelg är naturligtvis ingen riktig påskhelg utan minst en bastuomgång per dag med minst en liter öl per omgång och tre-fyra biltidningar/båttidningar att bläddra igenom. All denna tid med bläddrande i biltidningar har satt fart på kuggjhulen i den delen av hjärnan som är reserverad för bilar. Typ 90% av hjärnan mao.
Framför allt intresserade jag mig för testerna i senaste Autosport med bl a Porsche Cayman R och Porsche 997 GTS. Här följer lite siffror och sedan mina reflektioner.
Cayman R med PDK, navi, ac. Inga PCCB.
Pris: 73000 €
Motor: 330hk, 3,4l boxer sexa
Vikt fulltankad: 1385 kg
0-100/200 kmh: 4,6 s/ 16,9s
Vmax: 282 kmh
Hockenheim: 1:12,4
Porsche 997 GTS med bl a PDK, PCCB
Pris: 108 647 €
Motor: 408hk, 3,8l boxer sexa
Vikt fulltankad: 1491 kg
0-100/200 kmh: 4,1 s/ 13,8s
Vmax: 304 kmh
Hockenheim: 1:12,9
OK. Frågan jag ställer mig är: Vilken bil är vettigast att ha i Sverige, både avseende nytta och skoj? Jag bortser helt från status, dvs att en 911är en 911 och en Cayman lider av lillebrorskomplex osv. Enligt testarna i tidningen har båda bilar tillräckligt med komfort i vardagen och får 8/10 i kategorin "daily driveability".
I Sverige, där farten alltid är begränsad till högst 110kmh, har man ju typ 0 nytta av att bilen fortsätter ånga på över 200 kmh och toppar 300+. Om det inte är så att ens enda möjlighet att få en övergenomsnittligt penislängd är att slå andra bilar i ett dragrace på ett flygfält eller att kunna skryta om att man kör en 911 ser jag inte riktigt poängen med en GTS före en Cayman R, i Sverige. Det borde ju ge betydligt mer glädje att ha bättre kurvtagning och vara snabbare runt en bana. Framför allt när man ändå aldrig kan nå maxfart. Dessutom räcker 282 kmh ganska långt i vilket fall. Tar man bort PDK sparar men dessutom ytterligare 40 kg och får mer körglädje med manuell låda, win win.
Cayman R slår alla Carreror samt GTS och Sport Classic på banan, det är först när man kommer upp till GT3-nivå som den får se sig besegrad. Men en ny GT3 kostar ju minst 120k€, och då har man ju istället råd med både en Cayman R OCH en vettig DD.
Nu har jag såklart enbart utgått från nybilar. Hade jag möjligheten att välja mellan en bra beggad GT3 (typ Sideways) och en ny Cayman R hade jag självklart också tagit en GT3. Men ser man till prisskillnaden för nybilar och lämpligheten på svenska vägar tycker jag typ att en Cayman R är den perfekta Porschen.
Är jag ute på rätt spår eller?
Jag kan knappt minnas en bättre påskhelg någonsin, vädret har varit perfekt ända sedan i torsdags och just nu är det 17,5 grader och strålande sol i Stockholms norra ytterskärgård. En påskhelg är naturligtvis ingen riktig påskhelg utan minst en bastuomgång per dag med minst en liter öl per omgång och tre-fyra biltidningar/båttidningar att bläddra igenom. All denna tid med bläddrande i biltidningar har satt fart på kuggjhulen i den delen av hjärnan som är reserverad för bilar. Typ 90% av hjärnan mao.
Framför allt intresserade jag mig för testerna i senaste Autosport med bl a Porsche Cayman R och Porsche 997 GTS. Här följer lite siffror och sedan mina reflektioner.
Cayman R med PDK, navi, ac. Inga PCCB.
Pris: 73000 €
Motor: 330hk, 3,4l boxer sexa
Vikt fulltankad: 1385 kg
0-100/200 kmh: 4,6 s/ 16,9s
Vmax: 282 kmh
Hockenheim: 1:12,4
Porsche 997 GTS med bl a PDK, PCCB
Pris: 108 647 €
Motor: 408hk, 3,8l boxer sexa
Vikt fulltankad: 1491 kg
0-100/200 kmh: 4,1 s/ 13,8s
Vmax: 304 kmh
Hockenheim: 1:12,9
OK. Frågan jag ställer mig är: Vilken bil är vettigast att ha i Sverige, både avseende nytta och skoj? Jag bortser helt från status, dvs att en 911är en 911 och en Cayman lider av lillebrorskomplex osv. Enligt testarna i tidningen har båda bilar tillräckligt med komfort i vardagen och får 8/10 i kategorin "daily driveability".
I Sverige, där farten alltid är begränsad till högst 110kmh, har man ju typ 0 nytta av att bilen fortsätter ånga på över 200 kmh och toppar 300+. Om det inte är så att ens enda möjlighet att få en övergenomsnittligt penislängd är att slå andra bilar i ett dragrace på ett flygfält eller att kunna skryta om att man kör en 911 ser jag inte riktigt poängen med en GTS före en Cayman R, i Sverige. Det borde ju ge betydligt mer glädje att ha bättre kurvtagning och vara snabbare runt en bana. Framför allt när man ändå aldrig kan nå maxfart. Dessutom räcker 282 kmh ganska långt i vilket fall. Tar man bort PDK sparar men dessutom ytterligare 40 kg och får mer körglädje med manuell låda, win win.
Cayman R slår alla Carreror samt GTS och Sport Classic på banan, det är först när man kommer upp till GT3-nivå som den får se sig besegrad. Men en ny GT3 kostar ju minst 120k€, och då har man ju istället råd med både en Cayman R OCH en vettig DD.
Nu har jag såklart enbart utgått från nybilar. Hade jag möjligheten att välja mellan en bra beggad GT3 (typ Sideways) och en ny Cayman R hade jag självklart också tagit en GT3. Men ser man till prisskillnaden för nybilar och lämpligheten på svenska vägar tycker jag typ att en Cayman R är den perfekta Porschen.
Är jag ute på rätt spår eller?
Problemet är att Cayman R är väldigt onödig i förhållande till Cayman S - det är mycket mer pengar för 10 hästar till. Tio!! Lägger man på AC och några av de vanliga komfortdetaljer man måste ha så är det knappt någon viktskillnad heller. Som Chris Harris sa - vilket skämt till bil och skymf till "R"-namnet av Porsche.
Med det sagt förstår jag inte riktigt vitsen med en 997 GTS heller. Marknaden fullständigt svämmar över av begagnade 997or som du skriver, och man kan få en inte ens inkörd 997.2 GT3 för samma pengar.
Med det sagt förstår jag inte riktigt vitsen med en 997 GTS heller. Marknaden fullständigt svämmar över av begagnade 997or som du skriver, och man kan få en inte ens inkörd 997.2 GT3 för samma pengar.