Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #11181  
Old 03-15-2011, 03:15 PM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Nej, verkligen inte! Han är rätt märklig faktiskt, eller märklig och märklig; Han tar inte CSN, jobbar inte överdrivet mycket (kanske 8-10h i veckan) och för någon vecka sedan nämnde han att han lyckats sparat ihop mycket pengar nu på ett år ungefär....vem fan lyckas med det som student? Anywho, ni kan ju alla gissa vad han _inte_ lägger pengar på ...
 
  #11182  
Old 03-15-2011, 03:16 PM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Det finns typ tre typer av dålig andedräkt
Den ena är pga karies, då luktar det lite ruttet.
Den andra är pga tandlossning, doften är svår att beskriva, men typ som den medelålders damen (som alltid heter Gun) som sitter i kassan på Ica.
Dålig munhygien - De flesta som är unga har typ den. Ordentlig borstning och tungskrapa i värsta fall löser det.

Är ingen officiell indelning, men typ så där är det
 
  #11183  
Old 03-15-2011, 03:17 PM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Btw, David, hur fungerar typ listerine? Är det något du rekommenderar?
 
  #11184  
Old 03-15-2011, 03:20 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Originally Posted by Dave S
Den andra är pga tandlossning, doften är svår att beskriva, men typ som den medelålders damen (som alltid heter Gun) som sitter i kassan på Ica.
Hahaha! Jag vet exakt vilken du menar!
 
  #11185  
Old 03-15-2011, 03:29 PM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Originally Posted by strebo
Nej, verkligen inte! Han är rätt märklig faktiskt, eller märklig och märklig; Han tar inte CSN, jobbar inte överdrivet mycket (kanske 8-10h i veckan) och för någon vecka sedan nämnde han att han lyckats sparat ihop mycket pengar nu på ett år ungefär....vem fan lyckas med det som student? Anywho, ni kan ju alla gissa vad han _inte_ lägger pengar på ...
Min gissning är att han snålar på maten och enbart äter Pasta Bangladesh (Fusilli med ketchup).
Det fanns en ekonom-student i Linköping som gick i min polares årskurs. Ungefär 1 månad in i andra terminen försvann han plötsligt och ingen visste vart han tagit vägen.
Flera veckor senare dök han upp igen och berättade att han hade fått skörbjugg för att han enbart åt pasta utan tillbehör Skörbjugg, det var sånt vikingarna hade för tusen år sen när de inte fick tillräckligt med vitaminer haha

Strebo jag är iof sig ingen tandläkare med SB12 är enligt mig lätt bäst mot dålig andedräkt.
 
  #11186  
Old 03-15-2011, 03:32 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Fråga, ni som är ekonomer. (Jag är släktens svarta får och den enda som inte är det). Jag tittar för första gången på finans av bil. Jag är generellt emot det av princip, men försöker ändå förstå upplägget.

Det här med restvärde. Hur ligger det till egentligen? För enkelhetens skull:

Säg att en bil kostar en miljon.
Kontantinsats på 150,000 kr.
Restvärdet efter två år är satt till 800,000 kr.

Låt oss säga att det är en F430 som man köper av von Braun.

Så långt allt ok.

När nu dessa två åren har gått, så fastställs naturligtvis ett faktiskt värde på bilen för att se om detta motsvarar restvärdet man tog fram. Vem gör det? Finansbolaget? Bilhandlaren? Jag själv? Eller går det utifrån någon lista?

Om någon nu kommer fram till att värdet de facto är 800,000 kr precis som man trodde, så har jag alltså en skuld kvar till finansbolaget på 650,000 kr. Jag får med andra ord tillbaka mina 150,000 om jag lämnar tillbaka bilen. Men vad händer här nu? Tar finansbolaget tillbaka bilen för restvärdet? Bara kanske? Eller måste jag sälja den själv?
 
  #11187  
Old 03-15-2011, 04:31 PM
Axman's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Nov 2010
Posts: 3,885
Axman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox
Fråga, ni som är ekonomer. (Jag är släktens svarta får och den enda som inte är det). Jag tittar för första gången på finans av bil. Jag är generellt emot det av princip, men försöker ändå förstå upplägget.

Det här med restvärde. Hur ligger det till egentligen? För enkelhetens skull:

Säg att en bil kostar en miljon.
Kontantinsats på 150,000 kr.
Restvärdet efter två år är satt till 800,000 kr.

Låt oss säga att det är en F430 som man köper av von Braun.

Så långt allt ok.

När nu dessa två åren har gått, så fastställs naturligtvis ett faktiskt värde på bilen för att se om detta motsvarar restvärdet man tog fram. Vem gör det? Finansbolaget? Bilhandlaren? Jag själv? Eller går det utifrån någon lista?

Om någon nu kommer fram till att värdet de facto är 800,000 kr precis som man trodde, så har jag alltså en skuld kvar till finansbolaget på 650,000 kr. Jag får med andra ord tillbaka mina 150,000 om jag lämnar tillbaka bilen. Men vad händer här nu? Tar finansbolaget tillbaka bilen för restvärdet? Bara kanske? Eller måste jag sälja den själv?
Hallo guys, har varit ute och cyklat en sväng, månsken och -1°.

Jox jag förstår varför du är familjens svarta får när det gäller ekonomi. Om restvärdet är satt till 800´efter två år så är det din skuld på bilen, 150´i insats och 50´i amortering på de 2 åren= 800´i skuld.

Bilen kostade ju trots allt 1 000 000 när du köper den, eller hur!

Du har nog ansvaret för att sälja bilen, men kanske inte utan finansbolagets medgivande/kontroll. Du har antagligen skulden till de med bilen som pant så i verkligheten är du nog inte ägare till bilen.
 
  #11188  
Old 03-15-2011, 04:39 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Originally Posted by Axman

Jox jag förstår varför du är familjens svarta får när det gäller ekonomi.
Som pappa sa när vi gjorde matteläxan.

Originally Posted by Axman
Om restvärdet är satt till 800´efter två år så är det din skuld på bilen, 150´i insats och 50´i amortering på de 2 åren= 800´i skuld.

Bilen kostade ju trots allt 1 000 000 när du köper den, eller hur!
Fast den kalkylen säger ju inget om hur mycket jag amorterat? Och lägger jag en handpenning på 150' kr så är ju bara krediten på 850' för en bil på en miljon? (tog du en nubbe på cykelturen? Så säg att jag amorterat 200,000 kr på tre år, då är skulden med andra ord 850,000-200,000 kr = 650,000 kr. Och bilen är alltså värd 800,000. Så om jag löser in den till finansbolaget borde jag rimligen få ut 150,000 kr?
 
  #11189  
Old 03-15-2011, 04:46 PM
h20skier's Avatar
Rolex Fanboy
Join Date: Feb 2008
Location: In a dream....please don't wake me
Posts: 8,638
h20skier has a reputation beyond reputeh20skier has a reputation beyond reputeh20skier has a reputation beyond reputeh20skier has a reputation beyond reputeh20skier has a reputation beyond reputeh20skier has a reputation beyond reputeh20skier has a reputation beyond reputeh20skier has a reputation beyond reputeh20skier has a reputation beyond reputeh20skier has a reputation beyond reputeh20skier has a reputation beyond repute
Jag gillar denna tråd. Ärligt talat ni är mest relevanta på detta forum och när det kommer till kritan föredrar jag att läsa dina inlägg än de flesta dribbla som händer på engelska


Ok I don't spend a lot of time here but really feel left out so I need to post something every once in a while.
 
  #11190  
Old 03-15-2011, 04:47 PM
Axman's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Nov 2010
Posts: 3,885
Axman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox
Som pappa sa när vi gjorde matteläxan.



Fast den kalkylen säger ju inget om hur mycket jag amorterat? Och lägger jag en handpenning på 150' kr så är ju bara krediten på 850'? Så säg att jag amorterat 200,000 kr på tre år, då är skulden med andra ord 850,000-200,000 kr = 650,000 kr. Och bilen är alltså värd 800,000. Så om jag löser in den till finansbolaget borde jag rimligen få ut 150,000 kr?
Restvärde vid en finansiering brukar betyda att du enbart amorterar på skillnaden mellan kontantinsatsen och restvärdet= 50´och då är din skuld 800´efter de 2 åren. Jag har en del kompisar som gjort så, men låt oss säga under 3-5 år, för att få en lägre månadskostnad, och (förhoppningsvis) under tiden får de loss pengar eller sparar pengar för att kunna lösa ut bilen till restvärdet.

Annars brukar man ju finansiera en bil utan restvärde med t. ex annuitetslån, dvs ett fast månadsbelopp under en fastställd tid och där amorteringen ökar avsevärt ju längre tiden gått, och följdaktligen räntan minskar.
 



All times are GMT -4. The time now is 07:45 PM.