Swedish Teamspeeder? Get in here!
Efter att ha bott i Skåne nu i 6 år så har jag hittat en del underligheter i den skånska grammatiken:
Om jag frågar "allt bra?" så svarar du kanske "jo då, läget med dig då?" I skåne svarar man "ja, själv osse?"
Slagit finns inte. Slått är den härskande termen.
Nyckelen till cykelen är vid triangelen. En klassiker i Malmö.
ålahue är ett fullständigt acceptabelt skällsord till en idiot.
En balle i resten av Sverige är inte detsamma i Skåne. Glömmer aldrig första gången jag hörde det. En kompis (som pratade om en tjock tjej) sa "ja assu, en av hennes ballar ae lia (lika) stora som båda mina. Ballar är skinkor.
Skit, skräp, saker kallas lättast mög
Några heter nånna, ost heter ust eller yst, beroende på varifrån i Skåne man är född, tandläkare är tannamagare etc. etc. Är fan ett helt annat språk här nere
Och alla telefonsamtal avslutas alltid med frasen "saar vi" (säger vi) istället för hej då.
Om jag frågar "allt bra?" så svarar du kanske "jo då, läget med dig då?" I skåne svarar man "ja, själv osse?"
Slagit finns inte. Slått är den härskande termen.
Nyckelen till cykelen är vid triangelen. En klassiker i Malmö.
ålahue är ett fullständigt acceptabelt skällsord till en idiot.
En balle i resten av Sverige är inte detsamma i Skåne. Glömmer aldrig första gången jag hörde det. En kompis (som pratade om en tjock tjej) sa "ja assu, en av hennes ballar ae lia (lika) stora som båda mina. Ballar är skinkor.
Skit, skräp, saker kallas lättast mög
Några heter nånna, ost heter ust eller yst, beroende på varifrån i Skåne man är född, tandläkare är tannamagare etc. etc. Är fan ett helt annat språk här nere

Och alla telefonsamtal avslutas alltid med frasen "saar vi" (säger vi) istället för hej då.

"Saar vi" känner jag mycket väl igen. Men du glömde "aupajävul" . . .
Mycket tack vare Grekland som de går som de går nu. Man kan uttrycka det som att tillsammans är vi starka i EU, eller så blir alla länder totalpwnade när ett land håller på och konkar tack vare att de fuskat i åratal med sin ekonomi! Epic fail...
Inte helt förvånande. Jag har en kompis som jobbar på EU-kommissionen i Bryssel och mer eller mindre alla östländer är ett jävla pack vad gäller finanserna. Att koka böcker funkar bara när det går bra.
Roligast var dock Italien när de ansökte om jordbruksbidrag. Ytan på åkrarna italienarna hävdade att de behövde bidrag till var nära 6 gånger så stor som hela Italiens yta
Roligast var dock Italien när de ansökte om jordbruksbidrag. Ytan på åkrarna italienarna hävdade att de behövde bidrag till var nära 6 gånger så stor som hela Italiens yta