Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #3741  
Old 03-17-2009, 01:41 PM
Nicke's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2008
Location: Hellsinki
Posts: 1,021
Nicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond repute
Undrar lite kring hastigheterna i sverige och vad som anses ok & vad det fins för gränser före det är ajjabajja.

te.x. på en 110 väg, får man böter för 119? Hur fungerar bötessystemet, finns det vissa kmh gränser var det blir ett grövre brott/mera böter? Hur är det då på en 120 väg?

Skall på lördagen köra upp till Sthlm och vore trevligt att veta på vilken siffra cruisern lönar sig att placera (maxa hastigheten utan onödiga bötes risker) Vad för böter riskerar man för 129kmh? Hur mycket över skall man ha över för att riskera bli av med kortet?
 
  #3742  
Old 03-17-2009, 01:43 PM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Över 125 så åker du nog på böter.
Bötesbeloppen är fasta och kopplade till tiotal (10-40 km/h för fort. Över det så tar åklagaren över). Oftast brukar man kunna ligga och köra i lite under 140 utan att åka dit, så länge man aktar sig för broar, svarta v70/95or och inte är snabbast på vägen.
 
  #3743  
Old 03-17-2009, 01:43 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Originally Posted by LABrit
hmm jag är inte säker på vad jag ska säga, känns som om jag just vunnit en jävla Oscar!
Du kan säga "Hej, här är min rumpa. Var god att stig på!"
 
  #3744  
Old 03-17-2009, 01:54 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Originally Posted by Nicke
Undrar lite kring hastigheterna i sverige och vad som anses ok & vad det fins för gränser före det är ajjabajja.

te.x. på en 110 väg, får man böter för 119? Hur fungerar bötessystemet, finns det vissa kmh gränser var det blir ett grövre brott/mera böter? Hur är det då på en 120 väg?

Skall på lördagen köra upp till Sthlm och vore trevligt att veta på vilken siffra cruisern lönar sig att placera (maxa hastigheten utan onödiga bötes risker) Vad för böter riskerar man för 129kmh? Hur mycket över skall man ha över för att riskera bli av med kortet?
dagtid Helsingborg-Stockhlm brukar jag för det mesta ställa in farthållaren så GPSen visar 139 km/h "riktig" fart - dvs 145-150 på mätaren, förutom i Östergötland där polisen är som gamar och man måste passa sig riktigt ordentligt . . . Spetsa ögonen kring Linköping och Norrköping.

Men nu har det ju blivit riktigt dyrt att åka fast. 129 km/h tror jag är 2500:- och 130+ är kring 3000:-, eller kanske t o m 3500:-.

Å andra sidan kör ju alla andra också i ~130 så man ska ha ordentlig otur om man blir tagen.
 
  #3745  
Old 03-17-2009, 02:19 PM
Nicke's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2008
Location: Hellsinki
Posts: 1,021
Nicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond repute
Tack!

Så valen är 119 eller 139 gps hastighet beroende på humör och annat. 129 verkar onödigt att köra...
 
  #3746  
Old 03-17-2009, 02:37 PM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Jag har fortkörningsförsäkring. Känns som ett vettigt val när man pendlar och kör en del långresor.
 
  #3747  
Old 03-17-2009, 03:22 PM
Nicke's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2008
Location: Hellsinki
Posts: 1,021
Nicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond reputeNicke has a reputation beyond repute
Originally Posted by Dave S
Jag har fortkörningsförsäkring. Känns som ett vettigt val när man pendlar och kör en del långresor.
!!

Strålande! Bara av princip tänker jag teckna en sådan. Vilken försäkring har du? Kan du rekommendera? Googlade lite och kom fram till http://www.autosafe.se/index.htm bra?

Fastän försäkringen täcker endast svenska böter är detta underbart.
Är van med Finska inkomst relaterade bötesfällning, så bötrarna kan bli heavy. För någon vecka sen fick en kille 111000€ i böter för 82 på 60 väg.... (snuskigt höga inkomster)
 
  #3748  
Old 03-17-2009, 06:47 PM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
När vi ändå är inne på hastigheter; Nu har dom börjat med 40km/h och 60km/h sträckor här i Växjö, någon som vet hur det funkar med körkortet? Har för mig att på 30-sträckor så blir man av med körkortet vid 40, på 50- och 70-sträckor är det 70 respektive 90km/h som gäller och på 90,110,120 så är det 120, 140 & 150km/h?

Någon som har koll på det där?
 
  #3749  
Old 03-18-2009, 07:19 AM
Dave S's Avatar
Teamspeed Pro
Thread Starter
Join Date: Nov 2007
Location: Voiding the warranty
Posts: 5,002
Dave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond reputeDave S has a reputation beyond repute
Har för mig att det är 30 över som gäller på allt över 30. Dvs du kan köra 99 km/h på 70-väg utan att bli av med kortet.
På 30-väg är det 20 km över iirc.
 
  #3750  
Old 03-18-2009, 08:23 AM
mbolo's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Jan 2008
Posts: 1,265
mbolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond reputembolo has a reputation beyond repute
Originally Posted by Dave S
Har för mig att det är 30 över som gäller på allt över 30. Dvs du kan köra 99 km/h på 70-väg utan att bli av med kortet.
På 30-väg är det 20 km över iirc.
Lyckades köra 101 på 70 väg, men tack vare laserns felmarginal & ett vänt/lamt intryck slank jag undan med bara bot & en varning. Ligger några hundra sidor bak i den här tråden. Tror boten var på 3.500
 



All times are GMT -4. The time now is 03:22 PM.