Swedish Teamspeeder? Get in here!
Haha ok. Vi hade en kvinna hos oss förra veckan för att berätta för oss hur mediabranschen funkar. Hade ingen aning om hela upplägget med olika nätverk som alla är del av. Dessutom finns det så jävla många olika roller och titlar på folk med olika arbetsuppgifter inom byrån.
Det som vi reagerar på är ju hur idiotiska alla i mediabranschen är som inte kollar det legala innan produktionen eller ibland till och med innan publiceringen av en reklam. De lägger ner flera miljoner på en reklamfilm eller affisch och sedan när allt är klart skickar de över det till oss med frågan "funkar detta?". I de fall då det inte funkar hade vi oftast kunnat säga det redan vid idéstadiet och det hade sparat flera miljoner. Ibland är det till och med kunden själv som reagerar och ber reklambyrån dubbelkolla med oss. Hur jävla svårt kan det vara att bygga in lite rutin i verksamheten att kolla det legala INNAN man lägger ner 10 miljoner på produktionen? Så jävla svårt är det fan inte...
Det som vi reagerar på är ju hur idiotiska alla i mediabranschen är som inte kollar det legala innan produktionen eller ibland till och med innan publiceringen av en reklam. De lägger ner flera miljoner på en reklamfilm eller affisch och sedan när allt är klart skickar de över det till oss med frågan "funkar detta?". I de fall då det inte funkar hade vi oftast kunnat säga det redan vid idéstadiet och det hade sparat flera miljoner. Ibland är det till och med kunden själv som reagerar och ber reklambyrån dubbelkolla med oss. Hur jävla svårt kan det vara att bygga in lite rutin i verksamheten att kolla det legala INNAN man lägger ner 10 miljoner på produktionen? Så jävla svårt är det fan inte...
Egentligen är det ganska enkelt på mediesidan - det är en strategisk del (dvs rådgivare), en taktisk del (dvs utförare som planerar och köper det som rådgivaren föreslog) och ovanpå en projektledare som har ansvaret för alles. Men Sveriges marknad är galen, och vissa nätverk har två till synes likadana byråer som borde konkurrera med varandra osv. Ingen ordning alls.
Det som är på tapeten just nu och som alla ifrågasätter internt är att det är i stort sett den enda bransch i världen där alla gör 99% av jobbet innan de fått uppdraget, i framför allt pitcher. Kunden ställer en fråga till tre byråer, och alla lägger ner hundratals timmar på en lösning som sedan presenteras, men där en i slutändan väljs och föst fr om då får du betalt. Det är ungefär som att låta en byggfirma bygga tre likadana hus på din tomt och sedan bara betala för ett. Och sen är det ingen som tjänar pengar i slutändan i alla fall, för att om du vill vinna pitchen måste du lägga dig på typ 200 spänn i timmen … så du får tjäna pengarna på andra sätt … typ olika straffavgifter du hittar på i efterhand, eller helt enkelt kraftigt överdriva hur mycket tid du lagt ner.
Riktig djungel. Gissa varför jag letar nya ventures …..
Sen är ju inte reklamarna kända för att tänka hela vägen heller Eller att ta ansvar över huvudtaget för det legala, för det ingår inte i deras uppdrag. De kläcker bara en cool idé. Däremot måste alla seriösa byråer ha en juridiskt ansvarig utgivare, s.k ARU, men den utbildningen är lite hej-kom-å-hjälp-mig och funkar aldrig i praktiken. Avsändaren är ändå kunden. Sen har de ju inte alltid lagt ner tio miljoner på produktionen heller, det är ofta mest lite subjektivt vad de tycker att deras idé är värd
Ja det är en sanslöst insnöad bransch. Eller, folk är ganska övertygade om sin egen förträfflighet och gillar att slänga sig med diffusa titlar. Ironiskt nog för mediebranschen är mer invecklade och komplicerade saker generellt lättare att sälja (även om de inte är bättre), främst vad gäller idéer men framför allt om du har en snazzy titel om du gör det också. Jag träffade t ex en "digital visionary evangelist" häromveckan. WTF
Egentligen är det ganska enkelt på mediesidan - det är en strategisk del (dvs rådgivare), en taktisk del (dvs utförare som planerar och köper det som rådgivaren föreslog) och ovanpå en projektledare som har ansvaret för alles. Men Sveriges marknad är galen, och vissa nätverk har två till synes likadana byråer som borde konkurrera med varandra osv. Ingen ordning alls.
Det som är på tapeten just nu och som alla ifrågasätter internt är att det är i stort sett den enda bransch i världen där alla gör 99% av jobbet innan de fått uppdraget, i framför allt pitcher. Kunden ställer en fråga till tre byråer, och alla lägger ner hundratals timmar på en lösning som sedan presenteras, men där en i slutändan väljs och föst fr om då får du betalt. Det är ungefär som att låta en byggfirma bygga tre likadana hus på din tomt och sedan bara betala för ett. Och sen är det ingen som tjänar pengar i slutändan i alla fall, för att om du vill vinna pitchen måste du lägga dig på typ 200 spänn i timmen så du får tjäna pengarna på andra sätt typ olika straffavgifter du hittar på i efterhand, eller helt enkelt kraftigt överdriva hur mycket tid du lagt ner.
Riktig djungel. Gissa varför jag letar nya ventures ..
Sen är ju inte reklamarna kända för att tänka hela vägen heller Eller att ta ansvar över huvudtaget för det legala, för det ingår inte i deras uppdrag. De kläcker bara en cool idé. Däremot måste alla seriösa byråer ha en juridiskt ansvarig utgivare, s.k ARU, men den utbildningen är lite hej-kom-å-hjälp-mig och funkar aldrig i praktiken. Avsändaren är ändå kunden. Sen har de ju inte alltid lagt ner tio miljoner på produktionen heller, det är ofta mest lite subjektivt vad de tycker att deras idé är värd
Egentligen är det ganska enkelt på mediesidan - det är en strategisk del (dvs rådgivare), en taktisk del (dvs utförare som planerar och köper det som rådgivaren föreslog) och ovanpå en projektledare som har ansvaret för alles. Men Sveriges marknad är galen, och vissa nätverk har två till synes likadana byråer som borde konkurrera med varandra osv. Ingen ordning alls.
Det som är på tapeten just nu och som alla ifrågasätter internt är att det är i stort sett den enda bransch i världen där alla gör 99% av jobbet innan de fått uppdraget, i framför allt pitcher. Kunden ställer en fråga till tre byråer, och alla lägger ner hundratals timmar på en lösning som sedan presenteras, men där en i slutändan väljs och föst fr om då får du betalt. Det är ungefär som att låta en byggfirma bygga tre likadana hus på din tomt och sedan bara betala för ett. Och sen är det ingen som tjänar pengar i slutändan i alla fall, för att om du vill vinna pitchen måste du lägga dig på typ 200 spänn i timmen så du får tjäna pengarna på andra sätt typ olika straffavgifter du hittar på i efterhand, eller helt enkelt kraftigt överdriva hur mycket tid du lagt ner.
Riktig djungel. Gissa varför jag letar nya ventures ..
Sen är ju inte reklamarna kända för att tänka hela vägen heller Eller att ta ansvar över huvudtaget för det legala, för det ingår inte i deras uppdrag. De kläcker bara en cool idé. Däremot måste alla seriösa byråer ha en juridiskt ansvarig utgivare, s.k ARU, men den utbildningen är lite hej-kom-å-hjälp-mig och funkar aldrig i praktiken. Avsändaren är ändå kunden. Sen har de ju inte alltid lagt ner tio miljoner på produktionen heller, det är ofta mest lite subjektivt vad de tycker att deras idé är värd
Intressant läsning Jocke.
Egentligen kanske jag inte ska klaga på att mediafolk inte tänker längre än de gör, det skapar ju trots allt en hel del jobb för oss när konkurrenterna stämmer varandra. Men att en så pass stor bransch inte är mer professionell när det gäller att ta hänsyn till juridiken är helt ofattbart.
Det är för övrigt en gammal delägare och VD för min byrå som håller i ARU-kursen på Berghs. Det är en sjukt bra marknadsföringskanal för oss eftersom alla reklamare sedan kommer till oss när det skiter sig.
Egentligen kanske jag inte ska klaga på att mediafolk inte tänker längre än de gör, det skapar ju trots allt en hel del jobb för oss när konkurrenterna stämmer varandra. Men att en så pass stor bransch inte är mer professionell när det gäller att ta hänsyn till juridiken är helt ofattbart.
Det är för övrigt en gammal delägare och VD för min byrå som håller i ARU-kursen på Berghs. Det är en sjukt bra marknadsföringskanal för oss eftersom alla reklamare sedan kommer till oss när det skiter sig.
Ja det är en sanslöst insnöad bransch. Eller, folk är ganska övertygade om sin egen förträfflighet och gillar att slänga sig med diffusa titlar. Ironiskt nog för mediebranschen är mer invecklade och komplicerade saker generellt lättare att sälja (även om de inte är bättre), främst vad gäller idéer men framför allt om du har en snazzy titel om du gör det också. Jag träffade t ex en "digital visionary evangelist" häromveckan. WTF
Egentligen är det ganska enkelt på mediesidan - det är en strategisk del (dvs rådgivare), en taktisk del (dvs utförare som planerar och köper det som rådgivaren föreslog) och ovanpå en projektledare som har ansvaret för alles. Men Sveriges marknad är galen, och vissa nätverk har två till synes likadana byråer som borde konkurrera med varandra osv. Ingen ordning alls.
Det som är på tapeten just nu och som alla ifrågasätter internt är att det är i stort sett den enda bransch i världen där alla gör 99% av jobbet innan de fått uppdraget, i framför allt pitcher. Kunden ställer en fråga till tre byråer, och alla lägger ner hundratals timmar på en lösning som sedan presenteras, men där en i slutändan väljs och föst fr om då får du betalt. Det är ungefär som att låta en byggfirma bygga tre likadana hus på din tomt och sedan bara betala för ett. Och sen är det ingen som tjänar pengar i slutändan i alla fall, för att om du vill vinna pitchen måste du lägga dig på typ 200 spänn i timmen … så du får tjäna pengarna på andra sätt … typ olika straffavgifter du hittar på i efterhand, eller helt enkelt kraftigt överdriva hur mycket tid du lagt ner.
Riktig djungel. Gissa varför jag letar nya ventures …..
Sen är ju inte reklamarna kända för att tänka hela vägen heller Eller att ta ansvar över huvudtaget för det legala, för det ingår inte i deras uppdrag. De kläcker bara en cool idé. Däremot måste alla seriösa byråer ha en juridiskt ansvarig utgivare, s.k ARU, men den utbildningen är lite hej-kom-å-hjälp-mig och funkar aldrig i praktiken. Avsändaren är ändå kunden. Sen har de ju inte alltid lagt ner tio miljoner på produktionen heller, det är ofta mest lite subjektivt vad de tycker att deras idé är värd
Egentligen är det ganska enkelt på mediesidan - det är en strategisk del (dvs rådgivare), en taktisk del (dvs utförare som planerar och köper det som rådgivaren föreslog) och ovanpå en projektledare som har ansvaret för alles. Men Sveriges marknad är galen, och vissa nätverk har två till synes likadana byråer som borde konkurrera med varandra osv. Ingen ordning alls.
Det som är på tapeten just nu och som alla ifrågasätter internt är att det är i stort sett den enda bransch i världen där alla gör 99% av jobbet innan de fått uppdraget, i framför allt pitcher. Kunden ställer en fråga till tre byråer, och alla lägger ner hundratals timmar på en lösning som sedan presenteras, men där en i slutändan väljs och föst fr om då får du betalt. Det är ungefär som att låta en byggfirma bygga tre likadana hus på din tomt och sedan bara betala för ett. Och sen är det ingen som tjänar pengar i slutändan i alla fall, för att om du vill vinna pitchen måste du lägga dig på typ 200 spänn i timmen … så du får tjäna pengarna på andra sätt … typ olika straffavgifter du hittar på i efterhand, eller helt enkelt kraftigt överdriva hur mycket tid du lagt ner.
Riktig djungel. Gissa varför jag letar nya ventures …..
Sen är ju inte reklamarna kända för att tänka hela vägen heller Eller att ta ansvar över huvudtaget för det legala, för det ingår inte i deras uppdrag. De kläcker bara en cool idé. Däremot måste alla seriösa byråer ha en juridiskt ansvarig utgivare, s.k ARU, men den utbildningen är lite hej-kom-å-hjälp-mig och funkar aldrig i praktiken. Avsändaren är ändå kunden. Sen har de ju inte alltid lagt ner tio miljoner på produktionen heller, det är ofta mest lite subjektivt vad de tycker att deras idé är värd
Äntligen, kan bara tycka synd om SAAB arbetarna, hoppas många av dem har slutat medans tid var och kanske lyckats hitta nya jobb!
Precis så här har jag tänkt den senaste veckan, kidnappa honom igen, det är ju bara skitdålig reklam, Jox, du som är i branschen kan väl banna den byrån,,,,, eller vänta, det är klart att de inte anlitat någon byrå, det är Fabian själv som kommit på denna reklamen, efter han varit på semester i USA och tittat på lokal TV där.
Ja, alltså i byggbranschen går det till så att vi pitchar en del också, dvs 5-10 företag räknar på samma jobb och ger kunden en massa information, men bara en får jobbet. Vissa jobb som jag räknar på kan ta upp till en vecka.....
Precis så här har jag tänkt den senaste veckan, kidnappa honom igen, det är ju bara skitdålig reklam, Jox, du som är i branschen kan väl banna den byrån,,,,, eller vänta, det är klart att de inte anlitat någon byrå, det är Fabian själv som kommit på denna reklamen, efter han varit på semester i USA och tittat på lokal TV där.
Ja, alltså i byggbranschen går det till så att vi pitchar en del också, dvs 5-10 företag räknar på samma jobb och ger kunden en massa information, men bara en får jobbet. Vissa jobb som jag räknar på kan ta upp till en vecka.....
YES! Adlibris skickade Alexander Roys bok idag så då har jag lite skoj läsning på resan förutom skolböcker!
Btw, kul att Oskar och Jon bjuder på lite TS-representation. Läste även nyss att Jon och Oskar skulle till PPI idag, PPI hade tydligen läst hans tankar om en TT R8 LeMans (jag antar här på ts?) och sökte då upp han och bjöd in han till deras showroom. Snygg och aggressiv marknadsföring
Btw, kul att Oskar och Jon bjuder på lite TS-representation. Läste även nyss att Jon och Oskar skulle till PPI idag, PPI hade tydligen läst hans tankar om en TT R8 LeMans (jag antar här på ts?) och sökte då upp han och bjöd in han till deras showroom. Snygg och aggressiv marknadsföring
YES! Adlibris skickade Alexander Roys bok idag så då har jag lite skoj läsning på resan förutom skolböcker!
Btw, kul att Oskar och Jon bjuder på lite TS-representation. Läste även nyss att Jon och Oskar skulle till PPI idag, PPI hade tydligen läst hans tankar om en TT R8 LeMans (jag antar här på ts?) och sökte då upp han och bjöd in han till deras showroom. Snygg och aggressiv marknadsföring
Btw, kul att Oskar och Jon bjuder på lite TS-representation. Läste även nyss att Jon och Oskar skulle till PPI idag, PPI hade tydligen läst hans tankar om en TT R8 LeMans (jag antar här på ts?) och sökte då upp han och bjöd in han till deras showroom. Snygg och aggressiv marknadsföring