Notices

Swedish Teamspeeder? Get in here!

Thread Tools
 
Search this Thread
 
  #18761  
Old 12-19-2011, 03:55 PM
jox's Avatar
jox
jox is offline
TEAMSPEED.COM
Join Date: Jan 2008
Posts: 14,842
jox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond reputejox has a reputation beyond repute
Originally Posted by Ludas
Haha ok. Vi hade en kvinna hos oss förra veckan för att berätta för oss hur mediabranschen funkar. Hade ingen aning om hela upplägget med olika nätverk som alla är del av. Dessutom finns det så jävla många olika roller och titlar på folk med olika arbetsuppgifter inom byrån.

Det som vi reagerar på är ju hur idiotiska alla i mediabranschen är som inte kollar det legala innan produktionen eller ibland till och med innan publiceringen av en reklam. De lägger ner flera miljoner på en reklamfilm eller affisch och sedan när allt är klart skickar de över det till oss med frågan "funkar detta?". I de fall då det inte funkar hade vi oftast kunnat säga det redan vid idéstadiet och det hade sparat flera miljoner. Ibland är det till och med kunden själv som reagerar och ber reklambyrån dubbelkolla med oss. Hur jävla svårt kan det vara att bygga in lite rutin i verksamheten att kolla det legala INNAN man lägger ner 10 miljoner på produktionen? Så jävla svårt är det fan inte...
Ja det är en sanslöst insnöad bransch. Eller, folk är ganska övertygade om sin egen förträfflighet och gillar att slänga sig med diffusa titlar. Ironiskt nog för mediebranschen är mer invecklade och komplicerade saker generellt lättare att sälja (även om de inte är bättre), främst vad gäller idéer men framför allt om du har en snazzy titel om du gör det också. Jag träffade t ex en "digital visionary evangelist" häromveckan. WTF

Egentligen är det ganska enkelt på mediesidan - det är en strategisk del (dvs rådgivare), en taktisk del (dvs utförare som planerar och köper det som rådgivaren föreslog) och ovanpå en projektledare som har ansvaret för alles. Men Sveriges marknad är galen, och vissa nätverk har två till synes likadana byråer som borde konkurrera med varandra osv. Ingen ordning alls.

Det som är på tapeten just nu och som alla ifrågasätter internt är att det är i stort sett den enda bransch i världen där alla gör 99% av jobbet innan de fått uppdraget, i framför allt pitcher. Kunden ställer en fråga till tre byråer, och alla lägger ner hundratals timmar på en lösning som sedan presenteras, men där en i slutändan väljs och föst fr om då får du betalt. Det är ungefär som att låta en byggfirma bygga tre likadana hus på din tomt och sedan bara betala för ett. Och sen är det ingen som tjänar pengar i slutändan i alla fall, för att om du vill vinna pitchen måste du lägga dig på typ 200 spänn i timmen … så du får tjäna pengarna på andra sätt … typ olika straffavgifter du hittar på i efterhand, eller helt enkelt kraftigt överdriva hur mycket tid du lagt ner.

Riktig djungel. Gissa varför jag letar nya ventures …..

Sen är ju inte reklamarna kända för att tänka hela vägen heller Eller att ta ansvar över huvudtaget för det legala, för det ingår inte i deras uppdrag. De kläcker bara en cool idé. Däremot måste alla seriösa byråer ha en juridiskt ansvarig utgivare, s.k ARU, men den utbildningen är lite hej-kom-å-hjälp-mig och funkar aldrig i praktiken. Avsändaren är ändå kunden. Sen har de ju inte alltid lagt ner tio miljoner på produktionen heller, det är ofta mest lite subjektivt vad de tycker att deras idé är värd
 
  #18762  
Old 12-19-2011, 04:04 PM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Originally Posted by jox
Ja det är en sanslöst insnöad bransch. Eller, folk är ganska övertygade om sin egen förträfflighet och gillar att slänga sig med diffusa titlar. Ironiskt nog för mediebranschen är mer invecklade och komplicerade saker generellt lättare att sälja (även om de inte är bättre), främst vad gäller idéer men framför allt om du har en snazzy titel om du gör det också. Jag träffade t ex en "digital visionary evangelist" häromveckan. WTF

Egentligen är det ganska enkelt på mediesidan - det är en strategisk del (dvs rådgivare), en taktisk del (dvs utförare som planerar och köper det som rådgivaren föreslog) och ovanpå en projektledare som har ansvaret för alles. Men Sveriges marknad är galen, och vissa nätverk har två till synes likadana byråer som borde konkurrera med varandra osv. Ingen ordning alls.

Det som är på tapeten just nu och som alla ifrågasätter internt är att det är i stort sett den enda bransch i världen där alla gör 99% av jobbet innan de fått uppdraget, i framför allt pitcher. Kunden ställer en fråga till tre byråer, och alla lägger ner hundratals timmar på en lösning som sedan presenteras, men där en i slutändan väljs och föst fr om då får du betalt. Det är ungefär som att låta en byggfirma bygga tre likadana hus på din tomt och sedan bara betala för ett. Och sen är det ingen som tjänar pengar i slutändan i alla fall, för att om du vill vinna pitchen måste du lägga dig på typ 200 spänn i timmen … så du får tjäna pengarna på andra sätt … typ olika straffavgifter du hittar på i efterhand, eller helt enkelt kraftigt överdriva hur mycket tid du lagt ner.

Riktig djungel. Gissa varför jag letar nya ventures …..

Sen är ju inte reklamarna kända för att tänka hela vägen heller Eller att ta ansvar över huvudtaget för det legala, för det ingår inte i deras uppdrag. De kläcker bara en cool idé. Däremot måste alla seriösa byråer ha en juridiskt ansvarig utgivare, s.k ARU, men den utbildningen är lite hej-kom-å-hjälp-mig och funkar aldrig i praktiken. Avsändaren är ändå kunden. Sen har de ju inte alltid lagt ner tio miljoner på produktionen heller, det är ofta mest lite subjektivt vad de tycker att deras idé är värd
Utan att veta egentligen något om din bransch så känns det verkligen som att folk bara hittar på titlaroch sen, som du säger, mest snazzy vinner . Det sjuka är väl att det fungerar....typ.
 
  #18763  
Old 12-19-2011, 05:43 PM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Intressant läsning Jocke.

Egentligen kanske jag inte ska klaga på att mediafolk inte tänker längre än de gör, det skapar ju trots allt en hel del jobb för oss när konkurrenterna stämmer varandra. Men att en så pass stor bransch inte är mer professionell när det gäller att ta hänsyn till juridiken är helt ofattbart.

Det är för övrigt en gammal delägare och VD för min byrå som håller i ARU-kursen på Berghs. Det är en sjukt bra marknadsföringskanal för oss eftersom alla reklamare sedan kommer till oss när det skiter sig.
 
  #18764  
Old 12-20-2011, 01:15 AM
Axman's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Nov 2010
Posts: 3,885
Axman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond reputeAxman has a reputation beyond repute
Äntligen, kan bara tycka synd om SAAB arbetarna, hoppas många av dem har slutat medans tid var och kanske lyckats hitta nya jobb!

Originally Posted by Ludas
Halebops? Jag har knappt märkt av den i mitt avgrundsdjupa förakt mot Sibas äääääckliga jävla skitreklamer. Fan vad jag hatar Fabian Bengtsson, kan de inte bara kidnappa honom igen och dränka honom?
Precis så här har jag tänkt den senaste veckan, kidnappa honom igen, det är ju bara skitdålig reklam, Jox, du som är i branschen kan väl banna den byrån,,,,, eller vänta, det är klart att de inte anlitat någon byrå, det är Fabian själv som kommit på denna reklamen, efter han varit på semester i USA och tittat på lokal TV där.

Originally Posted by jox
Ja det är en sanslöst insnöad bransch. Eller, folk är ganska övertygade om sin egen förträfflighet och gillar att slänga sig med diffusa titlar. Ironiskt nog för mediebranschen är mer invecklade och komplicerade saker generellt lättare att sälja (även om de inte är bättre), främst vad gäller idéer men framför allt om du har en snazzy titel om du gör det också. Jag träffade t ex en "digital visionary evangelist" häromveckan. WTF

Egentligen är det ganska enkelt på mediesidan - det är en strategisk del (dvs rådgivare), en taktisk del (dvs utförare som planerar och köper det som rådgivaren föreslog) och ovanpå en projektledare som har ansvaret för alles. Men Sveriges marknad är galen, och vissa nätverk har två till synes likadana byråer som borde konkurrera med varandra osv. Ingen ordning alls.

Det som är på tapeten just nu och som alla ifrågasätter internt är att det är i stort sett den enda bransch i världen där alla gör 99% av jobbet innan de fått uppdraget, i framför allt pitcher. Kunden ställer en fråga till tre byråer, och alla lägger ner hundratals timmar på en lösning som sedan presenteras, men där en i slutändan väljs och föst fr om då får du betalt. Det är ungefär som att låta en byggfirma bygga tre likadana hus på din tomt och sedan bara betala för ett. Och sen är det ingen som tjänar pengar i slutändan i alla fall, för att om du vill vinna pitchen måste du lägga dig på typ 200 spänn i timmen … så du får tjäna pengarna på andra sätt … typ olika straffavgifter du hittar på i efterhand, eller helt enkelt kraftigt överdriva hur mycket tid du lagt ner.

Riktig djungel. Gissa varför jag letar nya ventures …..

Sen är ju inte reklamarna kända för att tänka hela vägen heller Eller att ta ansvar över huvudtaget för det legala, för det ingår inte i deras uppdrag. De kläcker bara en cool idé. Däremot måste alla seriösa byråer ha en juridiskt ansvarig utgivare, s.k ARU, men den utbildningen är lite hej-kom-å-hjälp-mig och funkar aldrig i praktiken. Avsändaren är ändå kunden. Sen har de ju inte alltid lagt ner tio miljoner på produktionen heller, det är ofta mest lite subjektivt vad de tycker att deras idé är värd
Ja, alltså i byggbranschen går det till så att vi pitchar en del också, dvs 5-10 företag räknar på samma jobb och ger kunden en massa information, men bara en får jobbet. Vissa jobb som jag räknar på kan ta upp till en vecka.....
 
  #18765  
Old 12-20-2011, 01:30 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Originally Posted by Axman
Äntligen, kan bara tycka synd om SAAB arbetarna, hoppas många av dem har slutat medans tid var och kanske lyckats hitta nya jobb!



Precis så här har jag tänkt den senaste veckan, kidnappa honom igen, det är ju bara skitdålig reklam, Jox, du som är i branschen kan väl banna den byrån,,,,, eller vänta, det är klart att de inte anlitat någon byrå, det är Fabian själv som kommit på denna reklamen, efter han varit på semester i USA och tittat på lokal TV där.



Ja, alltså i byggbranschen går det till så att vi pitchar en del också, dvs 5-10 företag räknar på samma jobb och ger kunden en massa information, men bara en får jobbet. Vissa jobb som jag räknar på kan ta upp till en vecka.....
Fast det har nog mer att göra med dina matematikkunskaper än själva jobbet i sig ...
 
  #18766  
Old 12-20-2011, 01:44 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
YES! Adlibris skickade Alexander Roys bok idag så då har jag lite skoj läsning på resan förutom skolböcker!

Btw, kul att Oskar och Jon bjuder på lite TS-representation. Läste även nyss att Jon och Oskar skulle till PPI idag, PPI hade tydligen läst hans tankar om en TT R8 LeMans (jag antar här på ts?) och sökte då upp han och bjöd in han till deras showroom. Snygg och aggressiv marknadsföring
 
  #18767  
Old 12-20-2011, 03:24 AM
Ludas's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Apr 2009
Location: Stockholm
Posts: 7,177
Ludas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond reputeLudas has a reputation beyond repute
Originally Posted by strebo
Fast det har nog mer att göra med dina matematikkunskaper än själva jobbet i sig ...
lol Axman kan inte räkna till sju...
 
  #18768  
Old 12-20-2011, 07:38 AM
strebo's Avatar
Nutcrusher
Join Date: Apr 2008
Location: Sweden
Posts: 10,272
strebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond reputestrebo has a reputation beyond repute
Sideways_Swe: John har inte alla hästar hemma eller vad tror du?
 
  #18769  
Old 12-20-2011, 07:59 AM
Bronto's Avatar
Teamspeed Pro
Join Date: Oct 2007
Location: Gothenburg, Sweden
Posts: 5,092
Bronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond reputeBronto has a reputation beyond repute
Originally Posted by strebo
YES! Adlibris skickade Alexander Roys bok idag så då har jag lite skoj läsning på resan förutom skolböcker!

Btw, kul att Oskar och Jon bjuder på lite TS-representation. Läste även nyss att Jon och Oskar skulle till PPI idag, PPI hade tydligen läst hans tankar om en TT R8 LeMans (jag antar här på ts?) och sökte då upp han och bjöd in han till deras showroom. Snygg och aggressiv marknadsföring
Shiiiit vad cool F40n är i gult förresten! Nom nom nom
 
  #18770  
Old 12-20-2011, 03:29 PM
cstroked's Avatar
Banned
Join Date: Jun 2008
Posts: 4,846
cstroked is just really nicecstroked is just really nicecstroked is just really nicecstroked is just really nicecstroked is just really nicecstroked is just really nicecstroked is just really nicecstroked is just really nicecstroked is just really nicecstroked is just really nicecstroked is just really nice
Kan vi få en officiell räkning på hur många trettio-plus-mödrar strebo har haft samlag med? Eller känner, om ni föredrar ...
 



All times are GMT -4. The time now is 06:48 PM.